Hlavní obsah

5000 kilometrů za volantem nejluxusnější Škody Superb Combi: Nejsilnější nafťák nás dostal nejen spotřebou

Foto: Stanislav Švarc
8:17
8:17

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Za dva týdny skoro pět tisíc kilometrů. V žádném jiném autě jsem letos nestrávil tolik času jako ve Škodě Superb Combi s výkonnějším turbodieselem a nejvyšší možnou výbavou Laurin & Klement. A bylo to… ehm… superb…

Článek

Velký podíl na tom měl smysl cesty a její program - na začátku září jsem se totiž sbalil a vyrazil přes Německo a velkou část Francie až do oblasti okolo Perpignanu – tedy francouzského Katalánska. Během tohoto putování jsem si prohlédl působivé zbytky opatství v Cluny, užil jsem si panoramatické silnice vedoucí přes nádherné Francouzské středohoří, „prošmejdil“ historická města jako Narbonne nebo Carcassonne a hlavně prozkoumal alespoň východní část Pyrenejí. Prostě parádní road trip.

A že se povedl, je samozřejmě i velkou zásluhou auta, s nímž jsem na tohle dobrodružství vyrazil – už zmíněné Škody Superb Combi. Důvodů ke spokojenosti bylo hned několik.

Tak například je tenhle kombík neuvěřitelně praktický. Do kufru, který má základní objem 690 litrů, se toho vejde tolik, že jsem se při balení nemusel ani trochu držet zkrátka. Že jsem víc než polovinu oblečení a bot vezl zbytečně, je jiná věc…

Využitelnost zavazadelníku ještě zvyšují různé přihrádky, háčky na tašky a další chytré detaily. Pod podlahu se navíc vejde dojezdová rezerva.

A spousta místa a odkládacích prostor je také v kabině, která využívá sympaticky působící a kvalitně zpracované materiály.

Vrchol potěší bohatou výbavou

Chvíle za volantem mi zpříjemnila také výbava. Nejvyšší specifikace Laurin & Klement nabízí například vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla, vyhřívaný volant, sympaticky hrající audiosystém Canton se 14 reproduktory včetně subwooferu nebo výborně fungující Matrix-LED přední světlomety.

Foto: Lukáš Kukla

Přední sedadla jsou perfektní, na dlouhé cesty ideální. Potěší také masážní funkce, která je v zádech skutečně cítit.

Vyloženě pochválit musím ergonomická přední sedadla s masážní funkcí. Díky širokým možnostem nastavení jsem si snadno našel ideální polohu za volantem, navíc s perfektně podepřenými bedry, a masáž také občas přišla vhod. Výsledkem bylo, že jsem se domů vrátil ve stejném fyzickém stavu, v jakém jsem odjížděl – žádná únava stárnoucího materiálu.

Superb je standardně vybaven 10palcovou digitální přístrojovkou, která funguje přesně tak, jak bych čekal. Dokáže nejen zobrazit spoustu užitečných informací, servíruje je ale především velice přehledným způsobem.

Velký kus práce škodováci v poslední době odvedli na infotainmentu, který v superbu běhá na 13palcové obrazovce. Systém je svižný, přehledný a logicky uspořádaný. Šikovné jsou například ikonky v horní části domovské obrazovky, které fungují jako zkratky k vypnutí/zapnutí/nastavení nejčastěji používaných funkcí. Nyní si tak rychle deaktivujete například stop-start nebo se bleskově dostanete do nabídky s asistenty.

Infotainment umí bezdrátově Android Auto (i Apple CarPlay) a přiznám se, že právě pro částečné „zrcadlení“ telefonu jsem displej využíval nejčastěji. Fungovalo to spolehlivě.

Foto: Lukáš Kukla

Přestože superb nabízí velký displej a palubní systém s řadou funkcí, nezanevřel na fyzické ovladače. Takzvané Smart Dials jsou rozhodně fajn.

A zmínit musím ještě tři chytré otočné ovladače, takzvané Smart Dials, které představují multifunkční řešení například pro úpravu vnitřní teploty, zapnutí vyhřívání a ventilace sedadel, úpravu hlasitosti médií nebo třeba změnu jízdního režimu. Rychle jsem si na ně zvykl a rozhodně je považuji za lepší způsob ovládání než jen trefování se prstem na obrazovku.

Výkonnější diesel jezdí slušně a za málo

Čtvrtá generace vlajkové lodi české automobilky si stále ponechává poměrně rozmanitou paletu pohonných jednotek. Výrobce nabízí motory zážehové, vznětové i plug-in hybrid. „Můj“ kombík byl vybaven silnější verzí čtyřválce 2.0 TDI o výkonu 142 kW, který je spojen výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol.

Jde o poměrně kultivovanou jednotku, slušně odhlučněnou, důstojně výkonnou a zajímavě úspornou. Motor zvlášť ve středních otáčkách poskytuje obstojný zátah, díky němuž velké kombi dokáže docela hezky akcelerovat.

Superb si tak pohotově poradí nejen s předjížděním, ale také třeba se zrychlením v připojovacím pruhu nebo potřebou zabrat na dálnici. Na té se mimochodem vůz vcelku jednoduše nechá popohnat do tempa, které je v Česku už nelegální. A i třeba při 160 km/h na německém Autobahnu škodovka působí klidně, stabilně a kultivovaně. Superb je prostě skvělé auto pro polykání dálničních kilometrů.

Foto: Lukáš Kukla

Kufr je obrovský a praktický. A kdyby vám nestačil v základním uspořádání, po sklopení zadních opěradel vůz spolkne až 1 920 litrů.

Dobře funguje také spojení s dvouspojkovou převodovkou, která řadí logicky a rychle. Snad jednu výtku bych měl, takovou už tradiční - prodlevy při rozjezdech. Jde o vlastnost, kterou má dnes většina (nejen) koncernových vozů s dieselem a dvouspojkovou převodovkou.

Projevuje se tak, že když se potřebujete rozjet bleskově ze stoje, nebo z rychlosti chůze, zařadit do provozu, například na křižovatce nebo kruháči, auto hned nereaguje na pokyn plynového pedálu. Takže ho přišlápnete důrazněji. A stále se neděje nic, až najednou vůz přískokem vystřelí vpřed, zatímco auto, před které jste se chtěli vejít, je najednou nebezpečně blízko. Je to občas hodně nepříjemné. A nebezpečné.

Pochvalu si však pohonné ústrojí zaslouží za spotřebu. Těch skoro pět tisíc kilometrů kombík absolvoval s průměrnou spotřebou 5,8 l/100 km, klidnější přesuny mezi městy zvládal s apetitem pod pět na sto.

Superb ve výbavě Laurin & Klement stojí na adaptivním podvozku DCC+ s dvouventilovou technologií, která odděleně reguluje fázi odskoku a komprese. To ve zkratce znamená, že když kolo trefí například nějakou díru, tlumiče ho nechají volněji „spadnout“ dolů. Ovšem když se kolo vrací zpět nahoru, narazí na větší odpor tlumiče, což ve finále utlumí ráz přenášený do karoserie. Tlumiče se pak samozřejmě chovají jinak v různých jízdních režimech, v komfortním nastavení je podvozek měkčí, ve sportovním tužší.

Foto: Stanislav Švarc

Škoda Superb s výkonnějším dieselem je skvělá hlavně jako polykač dálničních kilometrů. Nezklame ale ani na užších horských silnicích.

Já jsem suverénně nejvíc času strávil v jízdním módu zaměřeném na pohodlí, v němž se superb na silnici příjemně pohupuje a hezky filtruje nedokonalosti povrchu. Tedy většinu z nich. Při trefení hlubšího výmolu nebo přejetí série ostrých nerovností se mohou dostavit sice decentní, ale přesto zřetelné tupé rány, auto také někdy zvláštně „zakopává“ a do kabiny proniká dusot a bubnování kol. Nejde o nic hrozného, ale prostor ke zlepšení prostě cítím. Tato vlastnost navíc vynikne při srovnání s celkově výborným odhlučněním kabiny.

Výše jsem vyzdvihl schopnosti škodovácké vlajkové lodi na dálnicích, pěkně si ale velký kombík vedl i na horských cestách, jichž jsem si užil opravdu hodně. Auto docela ochotně následuje pokyny řízení, solidně se stáčí a vcelku obratně dokáže změnit směr - zvlášť v ostřejším režimu s přitvrzenými tlumiči. O vyloženě sportovním projevu nemůže být řeč, ale na tak velké auto se řídí fakt hezky. Takže i v těch zakroucených průsmycích jsem se celkem bavil.

A pak bych se ještě v rychlosti vrátil na dálnici. Chtěl bych pochválit, jak dobře Superbu funguje adaptivní a prediktivní tempomat a udržování vozu v jízdním pruhu. Funkce částečně autonomního řízení se hodí hlavně během dlouhých cest, během nichž přispívají k tomu, že se řidič tak rychle neunaví.

Škoda Superb Combi Laurin & Klement se silnějším dieselem je povedené auto, které nabízí řadu pozitivních vlastností. Je praktické, prostorné, pohodlné, skvěle vybavené, dostatečně výkonné a úsporné. Osobně ho vidím jako takřka dokonalého univerzála pro téměř všechny životní situace.

A cena? Základní provedení s motorem 1.5 TSI o výkonu 110 kW startuje na částce 975 000 Kč, nejlevnější diesel 2.0 TDI se 110 kW začíná na 1 035 000 Kč a testovaná motorizace stojí nejméně 1 185 000 Kč. V naší výbavě Laurin & Klement pak vychází na 1 385 000 Kč.

Technické údaje
Motorvznětový řadový čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem
Zdvihový objem1 968 cm³
Výkon142 kW (193 k)
Točivý moment400 Nm při 3 500 ot./min.
Převodovkadvouspojková automatická, 7 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost1 734 kg
Akcelerace 0–100 km/h7,5 s
Maximální rychlost238 km/h
Spotřeba WLTP (kombinace)5,9 l/100 km
Objem palivové nádrže66 l
Kola a pneumatiky225/45 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 902/1 849/1 482 mm
Rozvor2 837 mm
Objem zavazadlového prostoru690 l/1 920 l
Načítám