Hlavní obsah

První ssangyong, který není ssangyong: Actyon je po strop vybavené auto za cenu základního Kodiaqu. Čechům bude chybět jediná věc

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz

Korejská automobilka SsangYong si u nás vybudovala pověst díky schopným autům s parádním poměrem cena/výkon. O to větší překvapení je, že teď – už pod novým názvem KGM – přiváží SUV startující lehce pod milionem. Šílenství? Ne tak docela…

Článek

Vlajkový model Actyon je sice na českém trhu horkou novinkou, zkušenější fandové aut o něm ale jistě neslyší prvně. Vůz se stejným jménem se představil už před dvaceti lety a tehdy šlo o vzhledově… no, řekněme hooodně extravagantní kousek. Na něj ale novodobý Actyon (naštěstí) nenavazuje. Je to hezké reprezentativní auto s interiérem, který laškuje s prémií.

Actyon je prvotinou bez emblémů značky SsangYong. Vpředu nenajdete logo vůbec žádné, vzadu jen nápis Actyon a středy obouvaných dvacítek zdobí zkratka KGM. A při první obchůzce zjišťujeme, že s délkou přes 4,7 metru je to pořádný kus auta. V nabídce značky už je větší pouze specifický RextonMusso.

Novinka tak cílí na zákazníky Kodiaqu a spol. Zvenčí podtrhují její robustnost hlavně zadní partie se širokým posledním párem sloupků, přifouknutým kufrem a designovými prvky, které nejsou nepodobné moderním range roverům.

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz

Kufr slupne 668 litrů, má přihrádky na drobnosti a pod podlahou dojezdovou rezervu. Prostor pro zadní cestující je rovněž slušný, v zimě přijdou vhod vyhřívaná krajní sedadla, v létě zase sluneční clony v oknech.

Pocity jako z drahého noblesního korábu pokračují v kabině. Za zhotovení interiéru v dvoutónové béžové kůži (mrkněte do galerie, jak ladí s vnějším lakem) se připlácí necelých deset tisíc. A je to jeden z mála příplatků. Peníze navíc už utratíte pouze za pohon všech kol (49 900 Kč), panoramatické střešní okno, 360stupňovou kameru a lakování karoserie.

I když si v konfigurátoru zaklikáte naprosto vše, jste lehce nad milionem. Jen pro srovnání, základní Kodiaq dnes začíná na částce 995 000 Kč. Jenže Actyon už má za ty peníze ve výbavě 20″ litá kola, vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla, plně diodová světla, bezdrátovou nabíječku telefonu, šest reproduktorů, zadní parkovací kameru, elektrické ovládání víka kufru, střešní ližiny a samozřejmě armádu povinných i nepovinných bezpečnostních asistentů. Slušná nálož!

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz

V Actyonu se tlačítky neplýtvalo. Všechno důležité se nastavuje na dotykové obrazovce uprostřed nasměrované lehce k řidiči. Prostředí systému je přehledné, fungování rychlé a obraz kvalitní. Podpora Apple CarPlay a Android Auto je samozřejmostí.

To nezní špatně, tak proč už actyonů nejsou plné silnice? Hádáme, že jedním z hlavních důvodů bude striktně daná motorizace. Ač je Actyon pořádným kouskem auta, platformu sdílí s menším TorresemKorandem. To znamená, že zákazníci mají na (ne)výběr pouze benzinovou patnáctistovku s výkonem 163 koní a 280 newtonmetry točivého momentu.

Pro pohodové městské a příměstské cestování to stačí, ani předjížděcí manévry nemusíte plánovat deset minut dopředu. Když ale 1,7tunové auto naložíte pěti cestujícími a bagáží, ve vyšších rychlostech už se patnáctistovka zapotí. Standardně dodávaný šestistupňový automat od Aisinu potom motor hodně vytáčí, aby skromnější parametry suploval. Stran komfortu to zas až tak nevadí, kabina je totiž velmi dobře odhlučněná, horlivost pohonného ústrojí se ale potom začne propisovat do spotřeby paliva.

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz

Actyon má pohodlné sedačky, v kabině všechno lícuje a pohodovou atmosféru podtrhuje vkusné ambientní osvětlení.

Už z dřívějška víme, že tato jedna-pětka (stejně jako všechny asijské) vyžaduje hodně lehkou nohu, aby jezdila za rozumná čísla. Actyon v takovém případě baští kolem 9 l / 100 km, při běžnějším ježdění počítejte s apetitem nad deseti litry, při častých městských rozjezdech to může být ještě víc. Českým zákazníkům (hlavně polykačům dálničních kilometrů) tak jistě bude chybět turbodiesel, který by měl více síly, ale zároveň byl hospodárnější.

Diesel však KGM nabízí až ve svých velkých „pracantech“ na rámovém podvozku, civilní auta spoléhají výhradně na benzin (a nově i elektro). Brzy se to má změnit, v případě menšího Torresu se co nevidět očekává příjezd úspornějšího hybridu. Lze předpokládat, že časem si najde cestu i pod kapotu mladšího sourozence.

Škoda, protože jinak je Actyon jízdně velmi příjemný. I obouvané dvacítky dokážou vyfiltrovat většinu nerovností a děr na českých okreskách, na dálnici oceníte příkladné odhlučnění, na městských kostkách a retardérech zase houpavý komfort. A když už auto do tempa přemluvíte, na poměry rodinných SUV se i vcelku ochotně proplétá utaženými zatáčkami. Přesto si stojíme za tím, že tomuto kousku je nejpříjemnější poklidná jízda a korzování krajinou.

Ceník KGM Actyon startuje na částce 949 900 Kč. Na poměry někdejšího SsangYongu je to hodně peněz, ale jak už jsme si řekli, konkurence v těchto vodách teprve startuje, zatímco my se tu bavíme o po strop vybaveném autě. Navíc slušně vypadajícím, uvnitř kvalitně zpracovaném a příjemně jezdícím. Pokud se časem objeví i nějaká silnější a úspornější motorizace, určitě začne být novinka zajímavá pro širší spektrum kupců.

Technické údajeKGM Actyon
Motorřadový čtyřválec, turbodmychadlo
Zdvihový objem1 497 cm³
Výkon120 kW (163 k) při 5 000 ot./min.
Točivý moment280 Nm při 1 500 ot./min.
Převodovkaautomatická, 6 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost1 670 kg
Akcelerace 0–100 km/h-
Maximální rychlost191 km/h
Spotřeba (kombinace)9,0 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l
Kola a pneumatiky245/45 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 740/1 910/1 655 mm
Rozvor2 680 mm
Objem zavazadlového prostoru668/1 568 l
Načítám