Článek
Grand Cherokee je automobilový pojem, o to větší škoda, že jsme si jeho poslední generaci užili v Česku jen krátce. Nakonfigurovat vlastní auto ani nebylo možné, vybíralo se výhradně z dostupných skladovek. A zatímco doma v zámoří byste jej dříve pořídili s osmiválcem a dnes pořád s „vé-šestkou“, v Evropě je to docela jiný příběh.
Srdcem tuzemské verze je totiž plug-in hybrid 4×e. V případě Jeepu spolupracuje s elektromotorem dvoulitrový turbobenzin, což u hybridů do zásuvky nebývá standardem. Systémový výkon 381 koní a 400 newtonmetrů točivého momentu přijdou vhod, však se bavíme o autě s délkou přes 4,9 metru a pohotovostní hmotností dvě a půl tuny.
Baterie má kapacitu 13,3 kWh a slibuje normovaný dojezd nanejvýš 48 kilometrů. To v praxi znamená, že auto u nás nemůže těžit z výhod „elektrických“ registračních značek. Tabulkové emise jsou zkrátka pořád vysoké.

Plug-in hybrid spolupracuje s osmistupňovou samočinnou převodovkou a „poctivým“ pohonem všech kol.
V reálném světě navíc na elektřinu ujedete spíše ke třiceti kilometrům. Absence rychlonabíjení znamená, že na dobití baterky do plna potřebujete minimálně 3 hodiny (7,4 kW), případně devět a půl hodiny z klasické domácí zásuvky. A když šťávu nemáte, řekne si tento cvalík o 11 až 12 l / 100 km.

S takřka třímetrovým rozvorem nabídne vůz zavazadelník se standardním objemem 520 litrů, což není zrovna moc. Naopak prostor pro posádku je v obou řadách solidní. S prosklenou panoramatickou střechou pak kabina působí nejen prostorně, ale i vzdušně.
Jenže Grand Cherokee si asi nikdo nekupuje s úmyslem zachraňovat planetu. A když se zaměříme na zbytek auta, dostaneme se k jeho hlavním benefitům. Kromě slušného odšťuchu je to vzduchový podvozek, který i na jednadvacítkách připomíná příjemnou a pohodovou plavbu výletní lodí. Potom je tu poctivá čtyřkolka s elektronicky uzavíratelným zadním diferenciálem a redukční převodovkou. Měchy navíc dokážou světlou výšku vozu vyšroubovat až na 275 milimetrů. Takže pořád poctivý jeep, který bude i mimo zpevněné cesty jako doma!

Ano, to dřevo je pravé!
A potom je tu interiér „šuby duby Amerika“. Na všechno důležité samostatné tlačítko nebo otočný ovladač, obložení interiéru z pravého dřeva, dostatečně velká a pohodlná křesla… A snad nekonečný výbavový seznam, který by si klidně mohl potykat s tradičními prémiovkami.
Grand Cherokee má už v základu plně diodová světla, elektricky ovládané sedačky vpředu s výhřevem a odvětráváním nebo audio Alpine s 9 reproduktory. Testovaný kousek přihazuje head-up displej s nočním viděním a detekcí chodců, 360stupňovou parkovací kameru či ještě vyspělejší audiosystém McIntosh s 19 repoduktory a subwooferem.
Poslední vydání Grand Cherokee bude na českých cestách raritou. Od začátku byl počet kusů striktně limitován a teď už se prakticky jen doprodává. A protože Jeep potřebuje vyčistit sklady, nabízí teď své vlajkové SUV s bombastickou slevou 450 (základ), respektive 550 tisíc. Ceník tak startuje na částce 1 899 900 Kč, zkoušenou top výbavu pořídíte od 2 149 900 Kč.
Pořád to není málo peněz, pokud ale hledáte velké schopné SUV, které možná není úplně dokonalé, ale má nezaměnitelný charakter, může být tohle ta správná volba.
| Technické údaje | Jeep Grand Cherokee 4×e |
|---|---|
| Motor | řadový čtyřválec, turbo + elektromotor |
| Zdvihový objem | 1 995 cm³ |
| Výkon | 200 kW (272 k) při 5 250 ot./min. |
| Točivý moment | 400 Nm při 3 000 ot./min. |
| Elektromotor | 145 k a 245 Nm |
| Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 280 kW (381 k) |
| Převodovka | automatická, 8 stupňů |
| Pohon | všech kol |
| Pohotovostní hmotnost | 2 503 kg |
| Akcelerace 0–100 km/h | 6,3 s |
| Maximální rychlost | 210 km/h |
| Kombinovaná spotřeba (normovaná) | 2,6 - 2,8 l/100 km |
| Objem palivové nádrže | 72 l |
| Kapacita baterie | 13,3 kWh |
| Elektrický dojezd | 41 - 48 km |
| Nabíjení | AC 7,4 kW |
| Kola a pneumatiky | 275/45 R21 |
| Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 914/1 968/1 795 mm |
| Rozvor | 2 964 mm |
| Objem zavazadlového prostoru | 520 l |






