Článek
Grand Cherokee je automobilový pojem, o to větší škoda, že jsme si jeho poslední generaci užili v Česku jen krátce. Nakonfigurovat vlastní auto ani nebylo možné, vybíralo se výhradně z dostupných skladovek. A zatímco doma v zámoří byste jej dříve pořídili s osmiválcem a dnes pořád s „vé-šestkou“, v Evropě je to docela jiný příběh.
Srdcem tuzemské verze je totiž plug-in hybrid 4×e. V případě Jeepu spolupracuje s elektromotorem dvoulitrový turbobenzin, což u hybridů do zásuvky nebývá standardem. Systémový výkon 381 koní a 400 newtonmetrů točivého momentu přijdou vhod, však se bavíme o autě s délkou přes 4,9 metru a pohotovostní hmotností dvě a půl tuny.
Baterie má kapacitu 13,3 kWh a slibuje normovaný dojezd nanejvýš 48 kilometrů. To v praxi znamená, že auto u nás nemůže těžit z výhod „elektrických“ registračních značek. Tabulkové emise jsou zkrátka pořád vysoké.

Plug-in hybrid spolupracuje s osmistupňovou samočinnou převodovkou a „poctivým“ pohonem všech kol.
V reálném světě navíc na elektřinu ujedete spíše ke třiceti kilometrům. Absence rychlonabíjení znamená, že na dobití baterky do plna potřebujete minimálně 3 hodiny (7,4 kW), případně devět a půl hodiny z klasické domácí zásuvky. A když šťávu nemáte, řekne si tento cvalík o 11 až 12 l / 100 km.

S takřka třímetrovým rozvorem nabídne vůz zavazadelník se standardním objemem 520 litrů, což není zrovna moc. Naopak prostor pro posádku je v obou řadách solidní. S prosklenou panoramatickou střechou pak kabina působí nejen prostorně, ale i vzdušně.
Jenže Grand Cherokee si asi nikdo nekupuje s úmyslem zachraňovat planetu. A když se zaměříme na zbytek auta, dostaneme se k jeho hlavním benefitům. Kromě slušného odšťuchu je to vzduchový podvozek, který i na jednadvacítkách připomíná příjemnou a pohodovou plavbu výletní lodí. Potom je tu poctivá čtyřkolka s elektronicky uzavíratelným zadním diferenciálem a redukční převodovkou. Měchy navíc dokážou světlou výšku vozu vyšroubovat až na 275 milimetrů. Takže pořád poctivý jeep, který bude i mimo zpevněné cesty jako doma!

Ano, to dřevo je pravé!
A potom je tu interiér „šuby duby Amerika“. Na všechno důležité samostatné tlačítko nebo otočný ovladač, obložení interiéru z pravého dřeva, dostatečně velká a pohodlná křesla… A snad nekonečný výbavový seznam, který by si klidně mohl potykat s tradičními prémiovkami.
Grand Cherokee má už v základu plně diodová světla, elektricky ovládané sedačky vpředu s výhřevem a odvětráváním nebo audio Alpine s 9 reproduktory. Testovaný kousek přihazuje head-up displej s nočním viděním a detekcí chodců, 360stupňovou parkovací kameru či ještě vyspělejší audiosystém McIntosh s 19 repoduktory a subwooferem.
Poslední vydání Grand Cherokee bude na českých cestách raritou. Od začátku byl počet kusů striktně limitován a teď už se prakticky jen doprodává. A protože Jeep potřebuje vyčistit sklady, nabízí teď své vlajkové SUV s bombastickou slevou 450 (základ), respektive 550 tisíc. Ceník tak startuje na částce 1 899 900 Kč, zkoušenou top výbavu pořídíte od 2 149 900 Kč.
Pořád to není málo peněz, pokud ale hledáte velké schopné SUV, které možná není úplně dokonalé, ale má nezaměnitelný charakter, může být tohle ta správná volba.
Technické údaje | Jeep Grand Cherokee 4×e |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 995 cm³ |
Výkon | 200 kW (272 k) při 5 250 ot./min. |
Točivý moment | 400 Nm při 3 000 ot./min. |
Elektromotor | 145 k a 245 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 280 kW (381 k) |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 503 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,3 s |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Kombinovaná spotřeba (normovaná) | 2,6 - 2,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 72 l |
Kapacita baterie | 13,3 kWh |
Elektrický dojezd | 41 - 48 km |
Nabíjení | AC 7,4 kW |
Kola a pneumatiky | 275/45 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 914/1 968/1 795 mm |
Rozvor | 2 964 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 520 l |