Hlavní obsah

Volkswagen Grand California 600 – Civilizovaný obytňák

Foto: Lukáš Volšický

V čem je obytný Volkswagen Grand California 600 s původem v užitkové dodávce lepší než plnohodnotná obytná auta s větším vnitřním prostorem a za podobnou cenu? A proč není praktičtější čtyřmístná verze tak čtyřmístná, jak vypadá? To a spoustu dalších informací o kratší verzi největšího obytného Volkswagenu zjistíte v našem nejnovějším testu.

Článek

Cestování s obytnými auty se těší stále větší popularitě a trávení volných dnů mimo civilizaci je pro mnoho dobrodruhů stále lákavější, čemuž napomáhá i současná situace ve světě. I dobrodružnou dovolenou s vlastním obytňákem uprostřed lesa, na louce nebo u vody si navíc můžete užít, aniž byste přišli o komfort hotelu nebo vlastního domova.

Na evropském trhu s obytnými auty působí několik specializovaných výrobců, snažících se uspokojit rychle rostoucí zájem zákazníků, ale v posledních letech se do konkurenčního boje vrhají i výrobci běžných aut a dodávek. Volkswagen před přibližně dvěma lety zvětšil svou nabídku továrních „bydlíků“ a vedle tradiční menší Californie, vycházející z Multivanu, představil větší Grand Californii, na základech užitkového Crafteru.

Foto: Lukáš Volšický

Volkswagen Grand California 600

Jestliže nejste zvyklí na velká obytná auta nebo dodávky, přijde vám Grand California doslova obrovská. A to platí o obou prodávaných velikostech – 600 a 680, jejichž modelové označení odkazuje na celkovou délku vozidla v centimetrech. Menší 600 je praktičtější pro rodiny, protože má čtyři místa k sezení a stejný počet lůžek, ale větší 680 nabízí pouze dvě místa k sezení i spaní. I když nedává smysl, aby větší auto bylo menší, za vším hledejte hmotnostní omezení 3,5 tuny pro řidičák skupiny B.

I větší Grand California 680 disponuje plnohodnotnou jídelnou se čtyřmi sedačkami, ale zadní dvě sedadla nejsou homologována k přepravě cestujících. Pokud by byla, delší Grand California by patřila do kategorie vozidel nad 3,5 tuny a bez příslušného řidičského oprávnění by s ní mohla jezdit jen výrazně menší skupina potenciálních zákazníků. Z toho důvodu nabízí jen dvoulůžko, ale zato umístěné podélně, takže se na něm vyspí i osoby vyššího vzrůstu.

Foto: Lukáš Volšický

Kratší šestistovka je čtyřmístná, zatímco delší 680 je pouze dvoumístná. Za vším hledejte legislativu

Od teď se ale budeme věnovat jen kratší verzi, která je autem tohoto testu. Čtyřmístná Grand California je vybavena dvěma postelemi – první je v alkovně nad kabinou řidiče, druhá se nachází v zadní části vozu, kde je orientovaná napříč. Čtyři dospělí se tu však nevyspí, protože koncept kratší verze je určený spíše dvěma dospělým se dvěma dětmi a nejlepšího kompromisu mezi počtem přespávajících lidí a vnitřním prostorem dosáhnete ve dvou dospělých a jednom dítěti.

Na velkou zadní postel si pohodlně lehnou dvě osoby normálního vzrůstu, ale rozkládací postel nad kabinou není nejdelší, a jestliže na ní má spát dospělý člověk, nejvhodnějším adeptem bude vždycky ten nejmenší. Největšího prostoru a pohodlí pak dosáhne, když si lehne diagonálně. Stísněný prostor pod střechou však bude většině lidí připadat až klaustrofobický a s málem místa pro spaní ve dvou.

Foto: Hugo Kottás

Markýza od Thule vytváří útočiště před ostrým sluncem a pocitově zvětšuje obytný prostor

Kempování ve dvou nebo třech lidech navíc umožňuje většina výrazně menších a obyčejnějších obytňáků, takže jaký je vlastně smysl Grand Californie 600, případně její větší sestry 680? Hlavní kouzlo je v tom, že čím méně lidí v Grand Californii bydlí, tím více komfortu a luxusu umí poskytnout. Ani v praktičtější kratší verzi totiž nechybí nic z toho, čím je vybavena zdánlivě ještě přepychovější delší verze.

V obytné zástavbě Grand Californie 600 je vyjma dvou postelí a čtyřmístné jídelny také velká kuchyně, koupelna s umyvadlem, sprchou a chemickou toaletou a v celém interiéru se nachází spousta odkládacích prostorů a skříněk. V kuchyni pak nechybí elektrická lednička s mrazákem, která může fungovat nepřetržitě díky solárním panelům na střeše, plynový sporák se dvěma plotnami nebo dřez na mytí nádobí.

Foto: Hugo Kottás

Horní lůžko je bohužel krátké a ve stísněném prostoru se nejlépe vyspí jen jeden člověk

K ohřevu vody slouží elektrický či plynový bojler a stejně jako v klasických obytných autech je i v Grand Californii samozřejmostí 110litrová nádrž na čistou vodu, 90litrová odpadní nádrž a samostatný box chemické toalety. V závislosti na způsobu používání a šetření vám čistá voda vystačí klidně i na několik dnů a s toaletou vydržíte až tři dny.

V obytné zástavbě najdete také několik 230V a USB-A zásuvek pro napájení spotřebičů nebo nabíjení mobilních telefonů, notebooků a dalších zařízení. Elektřina pro obytnou zástavbu je uložena v samostatné baterii, kterou nepřetržitě nabíjí solární panely na střeše vozu a nechá se dobíjet i motorem při jízdě. Nejefektivnějšího nabíjení však dosáhnete připojením na 230voltový externí zdroj – doma před cestou nebo na sloupek v kempu. Podle ukazatele stavu nabití pak plně nabitá baterie vydrží až 25 dnů, ale ani po odpojení od externího zdroje by se vůz neměl vybít, pokud se do jeho solárních panelů opírá dostatek světla.

Foto: Lukáš Volšický

V kuchyni Grand Californie nechybí velká lednice, plynový sporák se dvěma plotnami ani malý dřez na mytí nádobí

Obytnou zástavbu potom řídíte dotykovým ovládacím panelem naproti kuchyňce, na němž sledujete stav čisté a odpadní vody, napětí a kapacitu akumulátoru, volíte režim vyhřívání mezi plynovým, elektrickým či kombinovaným, nastavujete vyhřívání vody (40, nebo 60 °C), volíte barvu ambientního osvětlení či ovládáte nezávislé topení, případně nezávislou klimatizaci obytné zástavby, která je za příplatek.

Volkswagen Grand California 600 tak umí zastat roli plnohodnotných obytňáků, oproti nimž má velkou výhodu – jezdí se s ní jako s normální velkou dodávkou, i když docela naloženou, ale na to si snadno zvyknete. Po přesednutí z běžných osobních aut jsou pochopitelně největším problémem vnější rozměry, protože i menší Grand California je šest metrů dlouhá, zhruba dva metry široká, přibližně tři metry vysoká a v základním provedení má pohotovostní hmotnost 2 950 kilogramů.

Foto: Lukáš Volšický

Dotykový panel je centrální mozek obytné zástavby, kterým ovládáte veškerou výbavu

V těsnějších zatáčkách a křižovatkách si musíte s Grand Californií trochu najíždět, ale celou dobu vás hlídají parkovací senzory a zadní kola vidíte ve zpětných zrcátkách, zmenšujících mrtvé úhly. Zvyknout si musíte především na výšku vozu, protože pokud pro vás není jezdění s vysokými vozidly každodenním chlebem, tak zpočátku budete trnout, abyste střechu někde neočesali. Sledování značek s maximální výškou je u nízkých podjezdů absolutní základ!

A jinak? Jinak se Grand California řídí jako Golf, akorát větší a těžší, jak rádi říkáme v redakci. Z kabiny, která se nijak neliší od užitkového Crafteru v maximální výbavě, je perfektní výhled do všech stran (když si tedy nezatáhnete roletky bočních oken v obytné zástavbě) a omezený výhled dozadu zachraňuje couvací kamera v zadní části střechy.

Foto: Lukáš Volšický

Všechna okna obytné zástavby jsou vybavena síťkou proti hmyzu a roletou, kterou nepronikne žádné světlo

Vznětový čtyřválec 2.0 TDI s výkonem 177 koní (130 kW) se projevuje trochu hrubějším chodem, typickým pro užitková auta, ale je dostatečně odhlučněný, aby nerušil posádku v kabině. Jedinou převodovkou je přitom osmistupňový automat s hydrodynamickým měničem (na manuál zapomeňte) a standardem je pohon předních kol. Čtyřkolka je dostupná pouze pro delší verzi 680 a opět bohužel s překročením 3,5tunového limitu.

Grand California však není dalším obytným autem, kterým byste zbytečně brzdili provoz za sebou. Na širokých okreskách jezdí stovkou, nezpomaluje do kopce a na dálnicích jezdí 130 km/h, přičemž ideální cestovní rychlost je kolem 120 km/h. To všechno zvládá s kombinovanou spotřebou okolo 10 až 11 litrů na 100 kilometrů.

Foto: Lukáš Volšický

Pracoviště řidiče se nijak neodlišuje od kabiny užitkového Crafteru v nejvyšší výbavě

A v čem je Volkswagen Grand California 600 lepší než klasický plnohodnotný obytňák s větším vnitřním prostorem za podobnou cenu? Největší výhody vycházejí z původní plechové karoserie dodávky, která je pevnější než konstrukce normálních obytňáků z hliníku a skelných vláken, takže celá vnitřní zástavba příliš nevrže. Nelze opomenout ani diskrétnost, protože obytná dodávka (zejména takto šedá) přitahuje méně zájmu okolí.

Jistou výhodou jsou také civilizovanější jízdní vlastnosti, s nimiž si v Grand Californii nepřipadáte jako řidič autobusu. I přes velké rozměry stačí pár kilometrů na to, abyste si na velikost „bydlíku“ zvykli a jezdili s ním úplně normálně. Jen nesmíte zapomínat na co nejplynulejší brzdění s předstihem, protože ta třítunová hmotnost je sakra znát a navíc si nechcete zbytečně rozházet věci ve skříňkách.

Volkswagen Grand California 600 se na českém trhu prodává od 1 596 000 Kč a s příplatkovou výbavou cena vystoupá až ke dvěma milionům.

Technické údaje
Motorřádový čtyřválec, turbodiesel, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 968 cm3
Výkon130 kW (177 k) při 3 600 ot./min.
Točivý moment410 Nm při 1 500–2 000 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost2 950 kg
Akcelerace 0–100 km/hneuvedeno
Maximální rychlost162 km/h
Spotřeba (kombinace)8,3 l/100 km
Objem palivové nádrže75 l
Kola a pneumatiky235/60 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)5 986/2 040/2 971 mm
Rozvor3 640 mm
Objem zavazadlového prostoruneuvedeno

Reklama

Načítám