Hlavní obsah

Subaru WRX STI RA Time Attack versus Transfagarasan

Foto: Subaru

Náročná, ale úžasná silnice, nabroušená čtyřkolová zbraň a špičkový pilot za jejím volantem. Nejlepší mix na rekordní čas!

6. 11. 2018

Nadopovaný okruhový speciál má v kapse skalp brutální trati Man TT i bájné Nordschleife, ale beSTIe touží po další krvi oběti. Tentokrát se vydala na lov rekordu na nejkrásnější a nejnáročnější silnici světa, na bájný Transfăgărășan v samém srdci Rumunska. Tohle může skončit jen slavným úspěchem nebo příšernou havárií!

Článek

Jednou to muselo přijít. Nordschleife je jako pole pro rekordní zápolení už trochu okoukaná, nadešel čas změnit působiště. A vzhledem k tomu, že Stelvio je buď přelidněné turisty v autech a autobusech, nebo adrenalinovými cyklisty, případně zasypané sněhem, padl výběr na Transfăgărășan, slavnou Ceaușescovu silnici vedoucí průsmykem přes pohoří Fagaraš. Je nádherně točitá a plynulá, má pomalé i rychlé úseky, stoupá i klesá – je to prostě dokonalé hřiště pro nadšené řidiče, což potvrdil i Jeremy Clarkson v Top Gearu, který ji označil za nejkrásnější silnici na světě. Perfektní výzva pro Subaru WRX STI Type RA Time Attack Special…

Sakra, to je dlouhé jméno, co? Pozorní čtenáři jistě tuší, která bije, ale pro ostatní si to raději rozebereme. Pomalu a po částech. Subaru WRX STI určitě znáte, je to věčně naštvaná čtyřkolka s rallye rodokmenem. Type RA je její nejostřejší silniční verze, která má výkon zvýšený na 310 koní, shodila 30 kilo a dostala do vínku nabroušený podvozek. A tu si vzal do parády tým Prodrive a stvořil opravdovou beSTIi – motor přifouknutý na 600 koní, hmotnost sražená o celé tři metráky, závodní podvozek, propracovaná aerodynamika. V podstatě závodní speciál, který potají propašovali na veřejnou silnici. Tohle auto má jediný smysl – pokořovat rekordy!

A hned ten první si tohle STI na steroidech připsalo v roce 2016 na trati Man TT, tedy 60 km dlouhém okruhu vedoucím po úzkých a hrbolatých silničkách na ostrově Man, kde si každý rok dávají dostaveníčko ti nejšílenější závodníci na motorkách na světě. Mark Higgins, zkušený rallye závodník a odvážný kaskadér, tu zajel čas 17:25,139 minut, což odpovídá průměrné rychlosti 206 km/h. PRŮMĚRNÉ RYCHLOSTI!

Loni si pro změnu podmanili slavný Nürburgring. Provolání Subaru, že tak vytvořili rekord pro čtyřdveřové sedany, ponechme stranou, protože tohle auto je v podstatě závodní speciál, takže zůstává mimo běžná měřítka čistě silniční konkurence. Jenže čas 6:57 minut je na chlup stejný, jako zajel 887koňový hypersport Porsche 918 Spyder s cenovkou 20 milionů korun. To není špatné na malé Subaru! Jenže jakou výzvu přijmout dál?

Silnice Transfăgărășan se přímo nabízela. Ale pojďme si přiznat, že si to zmiňovaným výběrem Subaru trochu zjednodušilo – na téhle silnici se žádné oficiální závody nejezdí, není tu stanoven žádný úsek, kde se zajíždějí rekordy. Takže u Subaru prostě zapíchli vlaječku na náhodné místo na začátku pasu a druhou vlaječku na jeho konec, posadili Marka Higginse a jeho „mitfáru“ Darrena Garroda do auta a řekli jim, ať se hezky baví. A Mark Higgins vážně nezklamal. Šel do toho zase po hlavě a drtil svůj speciál na krev, i když hned za krajnicí měl dlouhý a nebezpečný sráz. Na jeho řidičské umění je prostě radost se koukat… I když chvílemi z toho běhá mráz po zádech.

Jenže výsledný čas 40:58,8 minut, za které zajeli těch 83 kilometrů a 688 zatáček, je tím pádem vlastně nicneříkající, protože ho není s čím poměřovat. Tedy aspoň dokud někdo nepřijme výzvu Subaru a nepřiveze na tuhle trať své vlastní auto a vlastního ochočeného pilota bez pudu sebezáchovy a nezkusí čas Subaru pokořit. Tak co, kdo si troufne?

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama