Hlavní obsah

Spolupráce Daimleru a aliance Renault-Nissan asi brzy skončí

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz třídy X

Koncerny Daimler a Renault-Nissan spolupracují už pěknou řádku let a výsledky jejich práce jsou jak v motorech, tak v celých modelech. Ale Daimler má nového šéfa a vypadá to, že s novým vedením přijdou i nové změny. Daimler se chce od Renaultu s Nissanem trhnout a propustit velkou spoustu lidí.

Článek

Daimler AG a koncern Renault-Nissan společně spolupracují od roku 2010. Od té doby vyvíjí motory, jejich komponenty nebo celá auta. Ideálním příkladem takového společného vývoje jsou třeba modely Nissan Navara a Mercedes-Benz třídy X. Oba pickupy jsou si velmi podobné, a to jak technicky, tak třeba v interiéru i designově. To ale byl jeden z důvodů, proč se na třídu X po představení snesla vlna kritiky. Ten, kdo chce jezdit mercedesem, totiž nechce, aby vypadal jako Nissan. Prémiová značka prostě má zůstat prémiovou i ve chvíli, kdy vyrábí pracovní auto. Faktem ale je, že Mercedes na třídě X zapracoval a dnes jsou všechny kritiky zapomenuty. Krom toho společenství automobilek vyvíjelo motory, které pak jezdily jak v Mercedesech, Renaultech a Nissanech, tak také ve Smartu, který ještě před nedávnem pod Daimler patřil.

A vypadá to, že právě prodejem Smartu do Číny začaly u Daimleru velké změny. Tento německý koncern má od poloviny dubna jmenovaného nového nejvyššího ředitele jménem Ola Källenius, který střídá Dietera Zetscheho, a podle německého Manager Magazine to vypadá, že má s koncernem velké plány. Magazín tvrdí, že nejspíš ještě v květnu, kdy Källenius nastupuje do své funkce, celá aliance zanikne a Daimler si bude hrát výhradně na svém písečku. Německý magazín dále spekuluje, že za ukončením této dlouholeté spolupráce může stát i pár týdnů staré zatčení bývalého šéfa koncernu Renault-Nissan Carlose Ghosna, který je obviněn z toho, že pral firemní peníze přes různé, ale většinou své společnosti, přičemž tak měl obě značky připravit o miliony eur. A právě Ghosn s Dieterem Zetschem měli být velcí kamarádi a hlavně obchodní partneři při všech těchto machinacích. Ovšem Zetsche v tuto chvíli není z ničeho obviněn, jen byl odvolán ze své funkce.

Nový šéf Daimleru prý chce spolupráci ukončit hlavně proto, aby ušetřil. Možná to zní zvláštně, ostatně, automobilky se spojují právě proto, aby při výrobě a vývoji ušetřily, ale prý to má promyšlené a hlavně spočítané. Podle Källeniuse by tímto krokem mohl Daimler ušetřit až 6 miliard eur, a to jen do roku 2021. A zdá se, že šetřit rozhodně plánuje ve velkém. Daimler tak nejspíš zažije velkou reorganizaci a najede na systém řady úsporných opatření. Spekuluje se o tom, že po celém světě chce dokonce zrušit na 10 000 pracovních míst. Zní to jako velmi drsná opatření, ale Daimler je nutně potřebuje.

Není to totiž moc dlouho, co se mu stal pořádný průšvih, který celý koncern vyšel asi na 2 miliardy eur. V továrně v americké Alabamě totiž sjelo z výrobní linky přibližně 30 000 modelů, které měly vady na elektrice. To znamenalo nejen zastavení výroby a vyřešení opravy linky, ale také velkou svolávací akci na všechna ta vadná auta. A to je něco jako noční můra všech značek. Daimler zcela jistě čekají velké změny a je jen otázka, jak moc tvrdé budou. Zajímavé bude také sledovat, jak se koncern postaví k elektromobilitě - do ní zatím investoval velké peníze, ty mu ale teď chybí. Podle německého magazínu je zatím nevidí jako pozitivně investované, ale vzhledem ke všem emisním nařízením to bez elektromobilů nejde. A pak je tu také skandál s podezřením, že Daimler společně s dalšími německými automobilkami falšoval emisní testy. No, zdá se, že tu budou velké změny...

Reklama

Související témata:
Načítám