Hlavní obsah

Souboj policejních stíhaček z USA - která je nejrychlejší?

Foto: Archiv Garáž.cz
4. 11. 2016

Před americkými majáčky se nevyplatí ujíždět, ať už máte jakoukoliv káru. Za dva roky pobytu v USA jsem měl s dopraváky jen pár konverzací, ale z nich a jejich aut šel vždycky respekt. A které tedy jezdí nejrychleji?

Článek

Protože v USA jsou vlastenci a mají rádi rovné příležitosti (ehm), dodává policejním sborům vozy kompletní tzv. Velká trojka, tj. Ford, GM a Chrysler/Dodge (FCA). Ti všichni nabízí jak rychlé sedany, stíhací kupátka, tak obří SUV. Jsou to vozy stavěné na zakázku podle přísných regulí, ale výběrová řízení jsou podstatně průhlednější než u nás. Nejde ani tak o maximální rychlost v přímce nebo na trati, která je účelem dnešního tématu, policejním sborům jde mnohem častěji o spolehlivost a náklady na údržbu. Velké okrsky mají často svou vlastní rovnací stolici a dávají přednost osvědčeným motorům, které lze snadno uvést do původního stavu. To je taky důvod, proč tu nenajdete Mustangy GT350R, Hellcaty a podobná šídla - jejich motory jsou příliš komplikované, drahé a jedná se v zásadě o nedostatkové zboží. Ne, ne, pod kapotou amerických dopraváků bublají půl století osvědčené osmiválce, které automechanici umí dát do kupy i poslepu. To ovšem neznamená, že by při honičkách byli muži zákona nějak pozadu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Donedávna byla hlavní trojka sestávající z Chevroletu Caprice, Dodge Chargeru a Ford Police Interceptoru poměrně vyrovnaná. Elektronicky omezené maximálky (které si ovšem policie umí a může odemknout), osmiválce (šestiválce pro pochůzkaření po městě, kde jde o spotřebu, protože se tu naloudá spousta mil) a pohon zadních kol. V poslední době ale minimálně Ford a nově i Dodge nabídnul pohon všech kol. Proto bylo nutné poměřit síly na závodní trati v Michiganu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nejhůř dopadl Chevy Caprice a není to překvapení, protože zastaralý model z roku 2009 pořád ještě disponuje pouze pohonem zadních kol. Nezachránil ho ani šestilitrový osmiválec o výkonu 355 koní. Na trati dosáhnul času 1:37,58. Charger se svojí osmiválcovou HEMI o objemu 5,7 litru ho díky novějšímu a modernějšímu motoru trumfne s pohonem zadní nápravy o čtyři desetinky, v případě pohonu všech kol rozdíl činí půl druhé vteřiny. I tady se ale jedná o pořádného cvalíka, což dokazuje hodnota zrychlení z nuly na stovku, která činí něco kolem 6 sekund (se 4x4).

Foto: Archiv Garáž.cz

Nejrychlejší je ale Ford Police Interceptor alias mírně upravený Ford Taurus. Ten jde do boje jako jediný bez osmiválců a dokonce i s pohonem předních kol. Kombinace všehokolky a moderního lehoučkého šestiválcového Ecoboostu o objemu 3,5 litru (tenhle motor je i v novém Fordu Raptor) ho ovšem katapultuje na stovku za 5,7 sekundy a na okruhu naděluje osmiválcovému čtyřkolkovému Chargerovi víc než vteřinu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Tahle metrika ale není pro policejní sbory určující. Naopak se dá očekávat, že půjdou spíš po Chargeru, který je momentálně nejoblíbenější. Jeho osmiválec je totiž důvěrně známou hodnotou, se kterou se dá v účetnictví počítat. Na rozdíl od Ecoboostu, se kterým se automechanici teprve učí.

Reklama

Sdílejte článek