Hlavní obsah

Silnice jsou po zimě plné děr. Na opravy si někde počkáme

Foto: Shutterstock/koontz

Letošní zima dala po letech českým silnicím opět zabrat. A je to bohužel vidět. Vozovky jsou samá díra, v některých z nich necháte kolo, v jiných snad i celé auto. Ale vážně, situace není lehká a řada výmolů se nyní opravuje jen provizorně, takže za pár týdnů je destrukce povrchu zpátky.

Článek

V posledních letech jsme si na to vlivem mírných zim poněkud odvykli. Silnice po zimě leckde připomínají tankodrom, a kdo jezdí často, určitě už letos potkal někoho, kdo nedaleko kritického úseku měnil proražené kolo. Opravy takových pro auto nebezpečných úseků probíhají sice průběžně, ne vždy se ale jedná o dostatečné řešení.

Zjednodušeně by se dalo říct, že čím frekventovanější silnice, tím lepší péče. Pokud na takovém úseku dojde k destrukci povrchu, je větší šance, že silničáři vozovku plnohodnotně opraví než v případě zapadlé okresky. V těchto měsících bohužel dochází k prioritizaci a na méně frekventovaných silnicích si holt budeme muset na kvalitní opravu chvíli počkat.

To, že se bude muset příslušný úřad rozhodovat, co opravit, nám potvrdila i Barbora Lišková, tisková mluvčí Technické správy komunikací (TSK), která se stará o údržbu vozovek v hlavním městě. Podle mluvčí je prioritou sjízdnost hlavních tahů, kde v případě závažnějších destrukcí dochází k plnohodnotným opravám povrchu i během zimy: „Příkladem velké opravy byla havarijní oprava výtluků na Jižní spojce, která nešla řešit běžnou provizorní opravou. Na takto vytíženém místě s množstvím těžké kamionové dopravy by měla provizorní oprava životnost pár dnů, možná týdnů. Proto jsme v úterý 12. ledna 2021 od deseti hodin ráno do tří odpoledne provedli opravu za uzavření jízdních pruhů. Došlo k vyfrézování části jednoho jízdního pruhu a položení nového povrchu,” popisuje Lišková.

Foto: Shutterstock/Chekunov

Na hlavních tazích díry zmizí rychleji než na zapadlých okreskách

Situace z Jižní spojky je ale bohužel spíše výjimkou. Pořádnou opravu by v těchto týdnech potřebovala většina komunikací, na to ovšem není dostatek času, lidí ani materiálu. Ve většině případů tak dochází k provizorním opravám tzv. „za studena”. Jedná se o asfaltovou směs složenou z asfaltového pojiva a kameniva se stanovenou čárou zrnitosti. Pojiva jsou vyráběna na bázi speciálně upravených asfaltů, které umožňují zpracování směsí i v zimních měsících. Směs je tak připravena k okamžitému použití za studena. Nevýhodou ovšem je nižší trvanlivost takové opravy.

Pro dlouhotrvající opravy se pak používá zpravidla směs za tepla z obalovny. Při takových opravách jsou ale silničáři limitováni kapacitami obaloven. Podle Liškové se vždy posuzuje konkrétní komunikace, dopravní zátěž a další okolnosti (konkrétní teploty, budoucí plánovaná rekonstrukce atd.), aby se zvolil nejoptimálnější způsob opravy.

Do budoucna by se ale díky novým technologiím mohl proces oprav silnic výrazně zrychlit. Jednou z takových technologií je například mikrovlnná technologie, která se již zkušebně testuje na mnoha místech republiky. Její použití má umožnit rychlé a hlavně trvalé napravení výtluků. Novinka již byla použita například na dálnici D2 u slovenských hranic, na D1 u Mirošovic nebo na silnicích v Kutné Hoře, Kopřivnici či Praze.

„Samotná oprava výtluku nebo trhliny do velikosti cca 60 x 80 cm není vázaná na dlouhodobou uzavírku či objížďku, protože zabere dvoučlenné posádce s jedním vozidlem a strojem FT3 maximálně hodinu času – a to v jakémkoli ročním období. Navíc při ní nevznikají žádné spáry, do nichž by mohla vnikat voda a dále ji narušovat. Oprava je tak v podstatě trvalá,“ vysvětluje hlavní výhody technologie Jiří Rušikvas, zakladatel společnosti FUTTEC, která mikrovlnnou technologii oprav nabízí.

Foto: FUTTEC

Mikrovlnná technologie by mohla výrazně zrychlit a zkvalitnit opravu komunikací

Zavádění takových technologií by mohlo opravy silnic výrazně zrychlit a zkvalitnit, do budoucna s nimi počítá třeba i zmiňovaná Technická správa komunikací: „Pro nás je tato metoda zajímavá zejména absencí pracovní spáry, která je do budoucna nejvíce rizikovým místem a která při opakovaném zatékání vody do konstrukčních vrstev vozovky způsobuje značné problémy, čímž zkracuje životnost celé komunikace. Dosud široce využívaná běžná oprava výtluku může mít životnost od šesti měsíců do zhruba jednoho roku, což není příliš ideální. Bezespárová mikrovlnná technologie Futtec nám garantuje životnost po celou dobu životnosti vozovky. To znamená, že v případě takto opraveného výtluku by se mohla doba životnosti vozovky prodloužit i o několik let.“

Dobrou zprávou na závěr je, že pokud vás trápí nějaký výmol či díra ve vašem okolí, můžete dát podnět k jejich opravě. K tomu slouží portál Výmoly.cz, kde můžete silniční krátery všech velikostí nahlašovat a kromě toho, že tím varujete ostatní řidiče, dostanou se data také ke správcům silnic. V Praze pak mohou občané využít také magistrátní portál Změňte.to nebo aplikaci Hlášení poruch a závad přímo od TSK.

Opravují se podle vás silnice po zimě dostatečně rychle a kvalitně?
Ano, silničáři dělají, co mohou
15,1 %
Ne, není to nikde vidět
79 %
Nevím, příliš teď autem nejezdím
5,9 %
Celkem hlasovalo 749 čtenářů.

Reklama

Související témata:
Načítám