Hlavní obsah

Značení pneumatik: Víte, co znamenají čísla a písmena na vašich pneu? Ukrývají spoustu údajů, o některých jste možná neměli ani tušení

Foto: Autoklub ČR

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Že na pneumatice vašeho vozu najdete číselné označení, to určitě dobře víte. Znáte ale přesnou definici jednotlivých číslovek a písmen? Pojďme si ji společně připomenout!

Článek

Letní, zimní, šestnáctky, sedmnáctky… Alespoň základní charakteristiku pneumatiky automobilu zná snad každý. Z označení obutí však můžeme vyčíst celou řadu podrobností a o některých jste možná ani neměli tušení.

Označení pneumatiky najdeme na její vnější straně, je tedy snadno čitelné na kterémkoliv autě. Jako příklad vezměme třeba pneumatiku s označením 225/45 R17 91H. Co všechno nám takové značení prozrazuje? Pojďme postupně:

  • 225 = šířka 225 milimetrů
  • 45 = poměr výšky k šířce, v našem případě 45 % z 225 mm
  • R17 = průměr 17 palců
  • 91H = hmotnostní a rychlostní index, tedy nejvyšší vlastnosti pneu

Hmotnostní index pneumatik

Číslo hmotnostního indexu s nosností přímo nesouvisí, abyste se tedy dostali na konkrétní hodnotu, nejlepší bude podívat se do přehledné tabulky. Naše pneumatika má hmotnostní index 91, což znamená nosnost jedné pneu až 615 kg. Všechny hmotnostní indexy najdete níže:

Hmotnostní indexkg / 1 ks pneuHmotnostní indexkg / 1 ks pneu
75387 kg100800 kg
76400 kg101825 kg
77412 kg102850 kg
78425 kg103875 kg
79437 kg104900 kg
80450 kg105925 kg
81462 kg106950 kg
82475 kg107975 kg
83487 kg1081000 kg
84500 kg1091030 kg
85515 kg1101060 kg
86530 kg1111090 kg
87545 kg1121120 kg
88560 kg1131150 kg
89580 kg1141180 kg
90600 kg1151215 kg
91615 kg1161250 kg
92630 kg1171285 kg
93650 kg1181320 kg
94670 kg1191360 kg
95690 kg1201400 kg
96710 kg1211450 kg
97730 kg1221500 kg
98750 kg1231550 kg
99775 kg1241600 kg

Rychlostní index pneumatik

To stejné platí pro rychlostní index pneumatiky, který je symbolizován písmenem, písmenem a číslem či dvěma písmeny. Rychlostní index značí maximální možnou rychlost od 5 do 300+ km/h. Pokud má vzorová pneumatika výše index H, znamená to maximální rychlost až 210 km/h. Více vám napoví tabulka rychlostních indexů:

Rychlostní indexMax. rychlostRychlostní indexMax. rychlost
A15L120
A210M130
A315N140
A420P150
A525Q160
A630R170
A735S180
A840T190
B50U200
C60H210
D65VR>210
E70V240
F80W270
G90Y300
J100ZR>300
K110--

Speciální značení pneumatik

Mezi další značky na pneumatikách patří kromě tradiční vločky zimních pneu třeba písmena XL značící zesílenou konstrukci, obvykle jsou to pneumatiky vhodné pro vozy kategorie SUV, terénní auta, ale třeba i pick-upy a dodávky. Značka FR znamená ochranu ráfku, písmenka SSR, RFT a další podobné mohou značit pneumatiky run-flat.

Pak ještě můžete na pneumatikách najít značky signalizující, že se jedná o specifickou pneumatiku vyvinutou podle požadavků automobilky. Například pneumatiky patřící na BMW mají hvězdičku, na Audi písmeno A nebo A0, gumy pro vozy Bentley mají B v kolečku, pneumatiky pro Porsche 911 mají písmena NA a tak dále. Leckdy se ale se speciálně navrženými pneumatikami setkáte i u „masových“ značek, zvláště u jejich silnějších modelů, případně aut, která mají vyšší únosnost tažného zařízení.

Foto: Porsche

Pneumatiky pro model Porsche 922 nesou označení „NA“, které má následující význam: N – schváleno společností Porsche, A – vyvinuté pro model Porsche 992. „Enka“ se od ostatních pneumatik odlišují zejména s ohledem na geometrii, použitou směs gumy a postup testování.

Značení efektivity pneumatik

V květnu roku 2021 došlo v celé Evropské unii ke změně v označování pneumatik. Nové štítky, které na obutí povinně najdeme, teď nesou více informací. Evropští úředníci si od toho slibují lepší informovanost řidičů a díky tomu následné šetření nákladů i životního prostředí.

Na nových štítcích se změnila struktura uvádění tříd valivého odporuúčinnosti brzdění na mokré vozovce, zatímco hlučnost se uvádí jako množství decibelů a současně na škále písmeny A, B nebo C. Zákazníci navíc po načtení QR kódu získávají ze štítku přístup k doplňujícím informacím o konkrétní pneumatice v online databázi EPREL (European Product Registry for Energy Labelling = Evropská databáze výrobků s energetickým označením).

Foto: Continental Barum

Takto se v květnu 2021 změnila podoba štítku…

Další změna se týkala lehkých užitkových vozů (kategorie C1 a C2). U obutí pro osobní a dodávková vozidla již není třída D nevyužita, jako tomu bylo dříve, ale přesunou se do ní pneumatiky, které patřily do třídy E. Pneumatiky s vlastnostmi na úrovni tříd F a G se v novém štítkování posunuly do třídy E. Současně platí, že se omezily maximální povolené hodnoty valivého odporubrzdné dráhy na mokrém povrchu.

Na novém štítku se také snížil počet hodnot na abecední a barevně označené škále ze sedmi na pět. Třídy A až C zůstaly beze změny. Pneumatiky C1 určené pro osobní auta, resp. C2 určené pro dodávky, které byly dříve v třídě E podle valivého odporu a přilnavosti za mokra, jsou nyní zařazeny do třídy D, jež se v praxi nepoužívala. Pneumatiky dosud patřící do tříd F a G se nově řadí do třídy E. Tím se měl štítek stát pro spotřebitele přehlednějším a srozumitelnějším.

Foto: Continental Barum

... a takto jednotlivé hodnoty. Na nových jich místo sedmi (A-G) najdeme nyní jen pět (A-E).

A proč to všechno? Podle zástupců EU má nový štítek pomoci spotřebiteli vybrat si snáz obutí s vyšší úsporou paliva a zároveň mu poskytnout informace o brzdných vzdálenostech. Volba pneumatik s nižším valivým odporem totiž může vést k menší spotřebě a také k nižším emisím. Informace o hluku při jízdě zase mají dopomoci snižovat hladiny hluku způsobované silničním provozem.

Reklama

Načítám