Hlavní obsah

Test letních pneumatik ideálních pro Fabii, Polo a Corsu: Žádný propadák a překvapily ty nejlevnější

Foto: Shutterstock / Yauhen_D

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Každoroční velký test letních pneumatik německého autoklubu ADAC se tentokrát zaměřil na velmi rozšířený „malý“ rozměr 185/65 R15 88H používaný především na autech segmentu B, tedy i na Škodě Fabii, Volkswagenu Polo, Opelu Corsa a dalších podobných autech.

Článek

Češi zase brzy zavalí pneuservisy a hromadně přezují na letní pneumatiky. Kdo starou sadu již vyhodil, určitě bude koukat po nějakých nových gumách. Jak se v té ohromné nabídce vyznat a jak vybrat ty nejlepší pneumatiky?

Ačkoli se kupující rozhodují často hlavně podle ceny (a dnes i dostupnosti), tak přeci jen by měl zájemce o nové pneumatiky koukat i na jejich hodnocení v rámci nějakého srovnávacího testu. Sami víme, jak náročné je nějaký objektivní test pneumatik uspořádat, takže musíme vzít za vděk institucím, které na to mají kapacity a hlavně rozpočet. A německý autoklub ADAC je poměrně spolehlivou zásobárnou velkých sofistikovaných testů pneumatik.

Před letošní letní sezonou ADAC vydal nový test pneumatik o rozměru 185/65 R15 a indexy 88H, tedy pro rychlosti do 210 km/h. Jedná se o nejrozšířenější pneumatiky v kategorii menších vozů segmentu B, kam spadá třeba Polo, Corsa, Fabia a další podobně veliké vozy.

Souhrnné výsledky z testu uvádíme v přiložené tabulce. Německý ADAC používá ještě podrobnější hodnocení u jednotlivých kategorií, ale my si vystačíme s celkovou známkou a hodnocením v těch nejdůležitějších kritériích.

Hlavní u pneumatiky jsou vlastnosti za mokra

Pro zjednodušení: celková známka se skládá z několika dílčích výsledků a ADAC uděluje hodnocení vlastností na suchu 20% váhu, na mokru 40% váhu, hluku 10%, spotřebě paliva (valivému odporu) rovněž 10% a opotřebení pneumatiky 20% váhu.

Pokud v hodnocení vlastností na suchu nebo mokru dostane pneumatika známku 2,5 nebo horší, celková známka nemůže být lepší než tento výsledek. Pro opotřebení je pak stanovena hranice 3,0. Pro lepší pochopení – pneumatika může mít všechny vlastnosti ohodnocené známkou 1,0, ale pokud by třeba na vodě získala jen známku 2,8, tak celkový výsledek nemůže být lepší než 2,8. Na internetových stránkách autoklubu ADAC je celý složitý systém hodnocení vysvětlený, kdyby vás to zajímalo.

Nejlepší letní pneumatiky 185/65 R15 88H:

PneumatikaCelková známkaSuchoMokroHlukSpotřebaOpotřebení
Goodyear EfficientGrip Performance 22,02,32,03,22,21,0
Bridgestone Turanza T0052,11,81,73,31,92,5
Michelin Primacy 42,11,82,02,92,12,0
Pirelli Cinturato P1 Verde2,31,62,33,22,12,5
Dunlop Sport BlueResponse2,52,02,53,02,32,5
Giti GitiSynergy H22,52,42,33,22,42,5
Laufenn G Fit EQ+ LK41+2,62,42,63,01,82,5
Continental EcoContact 62,82,52,82,91,21,5
Firestone Roadhawk2,82,22,83,72,42,0
BF Goodrich Advantage3,02,93,03,22,12,5
Falken Sincera SN1103,01,92,62,71,73,0
Semperit Speed-Life 33,02,43,02,91,92,0
Vredestein Ultrac3,01,82,13,02,53,0
Fulda Eco Control HP 23,12,73,13,22,21,0
Cooper CSW73,23,23,23,01,93,0
Matador MP47 Hectorra 33,33,32,72,82,02,5

Jak můžete sami vidět, tentokrát se žádný velký průšvih nekonal. Překvapily dokonce pneumatiky značek Laufenn a Giti, které kdysi patřívaly na dno tabulky a byly spíše výsměchem, před kterým ADAC vždycky varoval. Nekvalitní pneumatiky nejčastěji propadly testem vlastností na vodě. Tentokrát třeba nejlevnější pneumatika v testu Laufenn porazila v celkovém hodnocení Continental, který nijak nezazářil především kvůli hodnocení vlastností právě na vodě.

Jak vybrat kvalitní pneumatiky?

Kdo se rozhoduje podle specifických kritérií, toho by mohlo zajímat, že nejlepší vlastnosti na suchu mají pneumatiky Pirelli a následně Bridgestone, Michelin a Vredestein. Nejlepší vlastnosti za mokra pak nabízejí pneumatiky Bridgestone, které se jako jediné dostaly s hodnocením pod dvojku.

Nejkomfortnější jsou pneumatiky Falken, naopak nejhlučnější v testu byly Firestony. Pokud jde o valivý odpor a spotřebu, tak s odstupem nejlepšího výsledku dosáhly pneumatiky Continental, které měly i pěkný výsledek v hodnocení opotřebení. Ve výdrži je překonaly jen vítězné pneumatiky Goodyear a pak ještě Fulda. Právě na zrychlené opotřebení některých testovaných pneumatik začíná ve svých testech ADAC upozorňovat a zřejmě brzy zpřísní hodnocení i v tomto ohledu. On je totiž rozdíl, jestli pneumatiky sice fungují, ale na autě vydrží jen dvě sezony, zatímco jiné jen s nepatrně horšími vlastnostmi vydrží dvojnásobný nájezd.

Foto: Shutterstock / Yauhen_D

Kvalitní pneumatiky nejvíce oceníte, až budete jednou muset dupnout na brzdu

Každý by se měl rozhodnout podle vlastních požadavků, protože někdo upřednostňuje komfort, někdo chce za každou cenu nejlepší vlastnosti ve specifických podmínkách. Hlavně si pak při koupi nových pneumatik dejte pozor na to, jak jsou staré a jestli jsou od zavedeného prodejce. Dnes naštěstí díky konkurenčnímu tlaku nejsou příplatky za opravdu kvalitní pneumatiky nijak velké a v této kategorii rozměru 185/65 R15 jsou ty rozdíly mezi nejlevnějšími pneumatikami pochybné kvality a těmi nejlepšími jen v řádu stokorun. Až budete někdy potřebovat nouzově zastavit v lijáku na dálnici z vysoké rychlosti, budete za každý zkrácený metr brzdné dráhy rádi.

Reklama

Načítám