Hlavní obsah

Nejlepší gumy pro Karoq jsou z Česka: Test letních pneumatik 215/55 R17 na vaše kompaktní SUV

Foto: Dominik Valášek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Německý autoklub ADAC vydal tradiční nový test letních pneumatik, se kterým přichází před každou letní sezonou. Tentokrát se podíval na nejrozšířenější rozměr pneumatik určených především pro kompaktní SUV, jako je třeba Škoda Karoq nebo Hyundai Kona.

Článek

Každoroční test nových pneumatik od německého autoklubu ADAC se tentokrát obešel bez skandálního propadáku a i čínské pneumatiky si neudělaly ostudu jako v minulosti. Jejich největším problémem byla vždycky odolnost proti akvaplaningu a vlastnosti na mokru, což se podle všeho zlepšilo. I tak ale test nepřinesl žádné velké překvapení a zavedené značky předvedly solidní výkon. Nás může těšit, že vítězná pneumatika od Continentalu se vyrábí v Česku.

Opět je ale potřeba upozornit, že ADAC v posledních letech zásadně změnil svůj dlouholetý systém hodnocení, který se vždy zaměřoval primárně na dynamické vlastnosti. Nyní do hodnocení zahrnuje také ekologické aspekty pneumatik, tedy jak „eko“ je původ materiálů, výroba a distribuce pneumatik.

Naštěstí ADAC vždy uvádí naměřené výsledky z testu, takže když to všechno převedeme do tabulek a očistíme to o aspekt udržitelnosti, vlastně získáme opravdu pěkné srovnání skutečných dynamických a komfortních kvalit pneumatik v rozměru 215/55 R17 na vaše kompaktní SUV, což vás asi zajímá nejvíc a kvůli tomu jste tady. Pro detailní výsledky a vysvětlení metodiky měření se můžete podívat na stránky německého ADACu. A na konci článku nezapomeňte hlasovat v naší anketě!

My to zde přikládáme ve zjednodušených tabulkách a tu hlavní seřazujeme podle celkové známky získané v testu:

Známka ADACAkvaplaning příčný (m/s2)Akvaplaning podélný (km/h)Brzdná dráha sucho v m (100-0 km/h)Brzdná dráha mokrý asfalt v m (80-0 km/h)Brzdná dráha mokrý beton v m (80-0 km/h)Spotřeba paliva (v 100 km/h) v l/100 kmVnější hluk v dB(A) dle ISOOdhadovaný nájezd pneumatikyCena v €Otěr gum v mg/km/t v závislosti na hmotnostiHmotnost v kgEU štítek (valivý odpor/mokro/hluk)Hmotnostní a rychlostní indexMísto výroby
Continental PremiumContact 72,02,874,035,428,532,05,971,360300174,060,110,1C/A/71 dB(A)98 WČesko
Michelin Primacy 4+2,12,975,337,331,137,15,871,760300182,048,19,5B/A/70 dB(A)98 WNěmecko/Španělsko
Kumho Ecsta HS522,33,073,838,132,835,85,972,669300123,055,010,5C/A/72 dB(A)98 WČína/Korea
Debica Presto UHP 22,63,377,337,934,637,45,971,642700120,080,89,4C/A/71 dB(A)98 WSlovinsko
Dunlop Sport Maxx RT22,63,577,837,534,438,25,971,843700156,079,89,6C/A/70 dB(A)98 WSlovinsko
Bridgestone Turanza 62,63,278,538,034,639,95,771,447900169,073,08,8B/A/70 dB(A)98 WŠpanělsko
Fulda SportControl 22,63,377,737,834,938,35,971,740400138,082,59,3C/A/71 dB(A)98 YSlovinsko
Hankook Ventus Prima42,72,774,338,132,839,15,771,649900138,058,79,5B/A/69 dB(A)98 WKorea/Maďarsko
Goodyear EfficientGrip Performance 22,73,174,937,933,338,35,871,068800167,051,99,1B/A/70 dB(A)98 WNěmecko/Polsko
Falken Ziex ZE 310 EcoRun2,83,377,437,732,636,36,071,446300132,072,010,7C/A/69 dB(A)98 WTurecko
Nexen N’Fera Primus3,03,275,138,433,037,25,971,740800127,073,59,4B/B/70 dB(A)98 WČesko
Goodride Solmax 13,03,376,738,935,140,15,971,535600120,087,39,8C/A/72 dB(A)98 WČína
Sailun Atrezzo ZSR23,03,176,437,732,740,05,770,038000107,081,210,0B/A/69 db(A)98 WČína
Semperit Speed-Life 33,13,176,840,933,639,55,871,755200139,067,49,7C/B/72 dB(A)98 WRumunsko
Linglong Sport Master3,32,874,237,333,237,35,970,63740095,070,49,9C/A/69 dB(A)98 YČína
Vredestein Ultrac3,83,578,437,834,136,35,971,827200139,0102,79,5C/A/69 dB(A)98 YMaďarsko

Komu nefunguje listování, anebo chce čísla vidět najednou, tak si může tabulku výsledků seřazenou podle celkové známky udělené ADACem stáhnout jako obrázek:

Foto: ADAC

Výsledky pneumatik naměřené během testu autoklubu ADAC

Jelikož každý z nás provozuje auto trochu jinak, mohou být rozdílné i požadavky na vlastnosti pneumatik ve specifických podmínkách. Už v testech zimních pneumatik jsme si ukázali, že některé umí ve vybraných podmínkách vyniknout, ačkoli celkově jsou spíše průměrné.

Jak si vedou v jednotlivých kategoriích?

Výsledky testu pneumatik jsme tak seřadili i podle hodnocení v kategoriích, které by vás asi mohly zajímat nejvíc, jako je odolnost proti akvaplaningu, brzdná dráha na různém povrchu a v různých podmínkách, vnější hluk, spotřeba paliva nebo třeba také odhadované opotřebení, a tedy i očekávaný nájezd a životnost pneumatiky.

Akvaplaning

Foto: Výsledky testu autoklubu ADAC

Pneumatika Vredestein Ultrac si opravdu dobrý výsledek (díky slušným vlastnostem na mokru) zkazila vysokým opotřebením a nejkratším odhadovaným nájezdem v testu. Jinak by se s celkovou známkou 2,3 dostala zřejmě mezi tři nejlepší.

Brzdná dráha (sucho)

Foto: Výsledky testu autoklubu ADAC

Mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou v testu byl při brzdění na suchu opravdu velký rozdíl více než pět metrů. Nezdá se to moc, ale je to vzdálenost celého auta a to může rozhodovat, jestli to v krizové situaci ubrzdíte nebo ne.

Brzdná dráha (mokro)

Foto: Výsledky testu autoklubu ADAC

Rozdíl v brzdné dráze na mokrém asfaltu 6,6 m mezi nejlepším a nejhorším výsledkem je také poměrně veliký. Ale už jsme viděli i horší.

Foto: Výsledky testu autoklubu ADAC

Na mokrém betonu byl naměřený rozdíl v brzdné dráze z 80 km/h mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou skoro osm metrů. To je opravdu hodně.

Spotřeba paliva

Foto: Výsledky testu autoklubu ADAC

Autoklub ADAC měřil i spotřebu paliva a rozdíl do 0,3 litru na 100 km mezi pneumatikami se nezdá jako podstatný. Přesto to o valivém odporu něco vypovídá. Pro mnoho lidí ale budou asi důležitější jiné parametry, především ty související s bezpečností.

Hlučnost

Foto: Výsledky testu autoklubu ADAC

Nejtišší jsou pneumatiky, které se v testu nijak zvlášť nepředvedly. Ale třetí místo pro celkem slušný Goodyear potvrzuje naše dlouholeté zkušenosti s nízkým hlukem pneumatik této značky. Kdo má rád v autě ticho, měly by ho zajímat právě Goodyeary. Jindy hlučný Continental se ale zlepšil a je v závěsu, stejně tak opravdu dobré Bridgestony. Také je zajímavé, že naměřené hodnoty hluku se mnohdy dost liší od údajů na povinném štítku EU.

Odhadovaný nájezd

Foto: Výsledky testu autoklubu ADAC

Jednoznačně nejvyšší životnost odhaduje ADAC u pneumatik Kumho a Goodyear, ale nezklamal ani Continental a Michelin (všechny zmíněné mají vydržet přes 60 000 km). Vredestein si velmi nízkou životností zkazil umístění mezi třemi nejlepšími.

Zajímavé je srovnání i podle hmotnosti pneumatiky, rozdíly u testovaných pneumatik mohou být skoro 2 kg. Nezdá se to moc, ale kdo hledá u auta precizní vlastnosti, tak potřebuje lehká kola. Neodpružená hmota je pak totiž znát. V tomto ohledu jsou nejlehčí testované pneumatiky Bridgestone.

Snad vám test německého ADACu pomohl se v tom zorientovat a usnadnit vám výběr nových pneumatik na vaše auto. Jen musíme znovu připomenout, že tyto výsledky platí jen pro testovaný rozměr 215/55 R17 a poměrně vysoký hmotností index, neboť jsou to gumy určené převážně pro moderní kompaktní SUV a crossovery. V případě jiné specifikace těchto pneumatik se mohou naměřené hodnoty lišit a bude potřeba hledat výsledky testů v tom vašem konkrétním rozměru a provedení.

Anketa: Záleží na ceně? Nebo chcete to nejlepší, co je? Hlasujte!

Opravdu nás zajímá, podle čeho se při výběru pneumatik rozhodujete. Vybíráte hlavně podle ceny a výsledky testů se vůbec nezaobíráte? Přikládáte vůbec nějakou váhu tomu povinnému „euroštítku“? Co je pro vás u pneumatik nejdůležitější? Hlasujte v naší přiložené anketě a klidně pište i komentáře.

Jak vybíráte nové pneumatiky?
Připlatím si za pneumatiky s nejlepšími celkovými výsledky ve srovnávacích testech.
36,3 %
Nejdůležitější je pro mne dlouhá životnost a nízké opotřebení.
4,7 %
Chci jen špičkové vlastnosti na suchu, nic jiného mě nezajímá.
0,5 %
Chci vždy ty nejlepší pneumatiky na mokru.
3,6 %
Mám omezený rozpočet a v něm pak hledám ty nejlepší pneumatiky podle srovnávacích testů.
44,7 %
Kupuji vždy jen ty nejlevnější nové pneumatiky, které jsou v mém rozměru k dispozici, výsledky testů mě nezajímají.
3,4 %
Kvůli ceně kupuji ojeté, ale vždy značkové pneumatiky.
1,9 %
Vůbec tohle neřeším, dojíždím staré zimáky, dokud z gum nelezou dráty. A pak si zas koupím nějaké jeté „čínské zimáky“ na bazoši za pár stovek.
4,9 %
Celkem hlasovalo 645 čtenářů.

Výsledky ankety později vyhodnotíme a něco si o tom napíšeme.

Načítám