Článek
Naše tahací francouzská 508 disponuje naftovým motorem 1,5 litru o výkonu 96 kW a síle 300 Nm, proto jde o vhodného rodinného kandidáta na nějakou dřinu navíc – v případě naší Garáže.cz doplněnou pravidelným vlečením obytných přívěsů.
Jelikož ne každý jásá z ubytování v autokempu, nabízí se zvolit obytňák poněkud robustnější, připravený pokořit i nějaký ten terén. Zajeli jsme proto naším Peugeotem do pražského TownOutu a tam si od zástupce firmy Pavla Šebesty vypůjčili Carettu Off-road.
Klasickou sérii Caretta jistě znáte, jelikož jde o etablovanou tureckou značku obytňáků, která se vyznačuje tím, že její výrobky platí za zlatý střed s rozumným poměrem ceny, kvality a výbavy.
A není tomu jinak ani u terénní Caretty, která přebrala kabinu silniční verze, takže nabídne pěnové dvoulůžko o rozměrech 150 × 200 cm, úložné prostory, dvě vnitřní skříňky a závěsný systém rozšiřující odkládací plochy.
Nechybí ani diodové osvětlení či otevíratelná okna včetně střešního, navíc vybavená cloněním i moskytiérou. Vše opět v provedení solidní standard s možností dodatečné montáže různých doplňků – počínaje nezávislým topením, konče televizorem s hifi soustavou.
Kouzlo terénní Caretty tkví v jejím podvozku, který je oproti silničnímu provedení robustnější, tužší, vyšší, vybavený ochrannými rámy a pochopitelně i těžší. Z toho důvodu už se hodí zapřemýšlet nad volitelnými tlumiči a také vybrat vhodný tažný vůz.
Pakliže nemáte něco silnějšího, co má na kouli (brzděný přívěs) alespoň 1000 kilogramů, máte v případě námi testované Caretty Off-road smůlu. Její mohutná litá kola a oj se stabilizační hlavou zkrátka potřebují silného vůdce, jimž může být také dieselový Peugeot 508 SW. I ten však dá poznat, že za sebou máte 910 kg vážící robustní bydlík s 90kg doložitelností.
Pohledem dolů zjistíte, že vozidlo nemá stabilizační nohy. To je z důvodu podstatně vyšší hmotnosti směrované na přední část. Tedy nožky by byly při kempování spíše na ozdobu. Na střeše zase má své místo expediční nosič, kam jde umístit třeba střešní stan.
Kuchyňka zastavěná v zadní části dobrodružné Caretty je vybavitelná ještě sklopným stolkem, ale jinak obsahuje prakticky vše, co může mít klasická Caretta 1500 – tedy vařič, dřez, nádrž na vodu, lednici, úložné prostory, plynovod, ovládací panel, zrcadlo, osvětlení.
Pokud byste s autem přece jen vyrazili někam, kde nic není, oceníte i venkovní sprchu s přípojkou na boku karavanu. A jestli vám přijde prostor na karoserii stále nevyužitý, pak je možné do přední části umístit rezervu nebo solární panely, případně využít laminátovou truhlu pro uložení věcí, nářadí či kanystru s palivem.
Off-roadovou Carettu pochopitelně využívají i majitelé pravověrných terénních aut, přičemž technik Pavel Šebesta z TownOutu není výjimkou. Podle jeho slov a zkušeností tento přívěs zastaví vesměs jen limity vozu nebo chyba řidiče: „Kam se vejde auto, tam se vejde karavan. Kudy auto projede, tudy projede i karavan.“
Zodolněnou obytku si můžete od 410 190 Kč v pražském showroomu TownOut buď koupit, anebo od 990 Kč za den pronajmout. Jen nezapomeňte dorazit vhodným vozem, neb litrová Fabia na tento terénní bydlík nebude dostačovat.