Hlavní obsah

Seat Ibiza 1.0 TSI: První jízda - Král malých aut?

Foto: Archiv Garáž.cz
22. 5. 2017

Ve slunné Barcelově jsme měli možnost projet novou generaci Seatu Ibiza, která je prvním autem na platformě MQB A0. Tato platforma bude v příštích letech základem i pro čtvrtou generaci Škody Fabia. A zdá se, že základ to bude více než dobrý!

Článek

Nyní již dosluhující generace Seatu Ibiza, historicky nejzásadnějšího modelu značky, byla v mnohém skvělá - hravá, obratná, s dobrými motory. Jenže i přes několik modernizací na ní šel vidět pokročilý věk. Není tedy divu, že zde máme zbrusu novou Ibizu, nicméně zaujmou na ní jiné věci. V prvé řadě je to ona modernost. Tohle není jen obšlehnutá současná generace Pola, je to nejpokrokovější koncernové malé auto současnosti, které stojí na platformě, jenž dostane až Polo příští generace.

Foto: Archiv Garáž.cz

Není tedy divu, že Ibiza chce být tím vůbec nejlepším malým vozem této éry. A má k tomu ty nejlepší předpoklady. Ostatně začíná to již vnějším vzhledem. Předchůdce působil na dnešní dobu úzkým a vysokým dojmem. Novinka je naopak široce rozkročená, více přikrčená k silnici a o kus širší. Plně diodová přední i zadní světla vypadají fantasticky a celkově je podle mě auto ještě hezčí naživo než na fotkách. K dispozici navíc máte několik variant včetně sportovněji zaměřeného paketu FR či naopak luxusnějšího Xcellence.

Operativní leasing Seat Ibiza

Hlavním nedostatkem minulé Ibizy byl nedostatek prostoru v interiéru, ať už na šířku a pro zadní cestující i na délku. Pokud se vepředu sešli dva statní jedinci, téměř se dotýkali rameny. Naštěstí i na tomto se zapracovalo a novinka je o poznání větší ve všech ohledech. Rázem je z ní plně čtyřmístný stroj, navíc se solidním zavazadlovým prostorem o objemu 355 litrů, což je o nemalých 65 litrů více, než u předchodce. Seat říká, že cestujícím přibylo 35 mm místa na kolena a 17 mm nad hlavou.

Foto: Archiv Garáž.cz

A pak je tady interiér - palubní deska s hezkým zpracováním, velkým dotykovým displejem, indukčním nabíjením mobilních telefonů v prostoru před řadicí pákou a celkově moderním vzhledem. Je zde vůbec co vytýkat? My nic zásadního nenašli. Infotainment si na rozdíl od Golfu dokonce ponechal i dvě kolečka pro ovládání hlasitosti či třeba měřítka mapy. Podobně jako větší Leon, i Ibizu si lze nastavit dle libosti - možnost úpravy zahrnuje tlumiče, řízení, odezvu motoru či fungování převodovky.

Pod kapotou nově najdete paletu tří a čtyřválců, přičemž základem je jednotka 1.0 litru bez turba. Nad ní stojí dvě varianty litrového tříválce s turbodmychadlem a vrcholem je zcela nový čtyřválec 1.5 TSI Evo s vypínáním dvou válců při nižší zátěži. Se 150 koňmi je to bohužel vrchol nabídky, protože varianta Cupra nejspíše nebude. My k testu zvolili pravděpodobně jednu z nejoblíbenějších verzí, silnější litr TSI o výkonu 115 koní a točivém momentu 200 N.m, který dokáže zrychlit na stovku za 9,3 sekundy. Námi testovaný vůz měl navíc sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG.

Foto: Archiv Garáž.cz

První kilometry vedly rovnou na dálnici a tam mě zaujalo ticho. Ibiza je na danou třídu velmi dobře odhlučněná, a to jak od motoru, tak aerodynamicky i podvozkově. Občas lze v nízkých otáčkách cítit vibrace tříválce, blíže červenému poli otáčkoměru pak motor i trochu více slyšíte, ale není to nic neobvyklého ani vyloženě rušivého. Ibiza tak působila dojmem dospělého vozu, byla stabilní, kultivovaná a pohodlná. Pokud byste takové auto dostali jako služební na delší cesty, tak v rámci třídy malých vozů můžete být rádi.

S o 60 mm rozšířeným rozchodem kol pak můžete být spokojeni i v zatáčkách, kde auto dostale o kus více stability a stále existuje i trochu hravosti v jízdním projevu. Předchůdce byl sice podle mě o chlup pohotovější a rozvernější, ale zase fungoval hůře na delších cestách. Samotný motor nejede špatně ani z nízkých otáček, odkud se ochotně sbírá, nicméně pokud potřebujete předjíždět, musíte jej pořádně vytočit. Tady už se podstatně projevuje pouhý litr objemu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Co ale překvapí ve městě je výtečný kompromis mezi pohodlím, stabilitou a ovladatelností. Ibiza se v zatáčkách naklání jen minimálně, zároveň na sedmnáctipalcových kolech luxusnější varianty Xcellence, kterou jsme měli k dispozici, umí slušně tiše a poddajně filtrovat nerovosti. Uvidíme, jak to bude na českých silnicích, ale na těch španělských fungovalo auto velmi slušně.

Počkáme si na český test, ale zatím máme dojem, že dospělejší a modernější malé auto než Ibiza nyní v dané třídě není.

Reklama