Hlavní obsah

Seat Arona 1,5 TSI Evo FR – nejdospělejší malý crossover

Foto: Jakub Deml

Arona je vkusná a stylová, takže s ní naděláte spoustu parády. Navíc je to opravdu dobré auto...

26. 11. 2018

SUV a crossovery zákazníci milují ve všech podobách, tvarech a velikostech. Vlastně se není čemu divit – oproti svým konvenčním sourozencům jsou pohlednější díky odvážnějšímu designu a atraktivnější svou neokoukaností. Přinášejí trochu praktičnosti navíc, lepší výbavu a nějakou tu přidanou hodnotu v podobě lepší průchodnosti v terénu – nebo alespoň možnosti parkovat až u obrubníku bez hrozby odření nárazníku. Na tom není nic špatného, ne?

Článek

Seat Arona je upečená podle obvyklého receptu – vezmete městský hatchback (v tomto případě Ibizu), trochu ho zvýšíte, povolíte uzdu designérům, kteří nově obléknou již prověřenou sdílenou techniku, do kabiny přihodíte nějaké vtipné praktické řešení et voilá, nový crossover je na světě! A teď ještě poslední trik – pověsíte na něj o trochu tučnější cenovku, protože lidé si za něco nového a fešného rádi připlatí. Arona tak oproti Ibize stojí nějakých 40 tisíc navíc.

Foto: Jakub Deml

Kompaktní proporce skrývají docela prostorné auto

Za své peníze dostanete pochopitelně hlavně stylovější auto. Aronu můžete mít ve výrazných barvách laků s kontrastním lakováním střechy a odlišuje se i řadou drobných, vkusných detailů – drsným oplastováním, střechou s prolisy a ližinami nebo chromovaným zářezem do D-sloupku s logem X (to abyste nezapomněli, že je to crossover). S barevným laděním si můžete pěkně pohrát, aby sedlo přesně vašemu vkusu. V žádné variantě „neřve“ do světa tolik jako třeba C3 Aircross nebo Juke, ale určitě ji nepřehlédnete.

Foto: Jakub Deml

Interiér je ergonomický, praktický a kvalitní. Navíc si ho můžete ještě vylepšit stylovými potahy a koberečky

Interiér má Arona prakticky zcela shodný s Ibizou, jenže to vůbec nevadí, protože je vážně povedený. Přehledný a intuitivní, ergonomicky promyšlený a kvalitně zpracovaný. Dobrý základ si můžete ještě vyšperkovat třeba ambientním LED osvětlením, sportovními sedadly, 8“ infotainmentem (se dvěma USB porty a indukčním nabíjením telefonu) nebo 300W audiem Beats se 6 reproduktory a subwooferem. Výhled je výborný, sedí se tu o 5 cm výš než v Ibize, místa pro posádku je zhruba stejně, kufr je větší o 45 litrů (hlavně na výšku).

Foto: Jakub Deml

Kromě klasických přístrojů nabízí Arona i Ibiza také digitální kokpit

Seat očekává, že nejprodávanější motorizací bude 1,0 TSI se 115 koni, která představuje ideální kompromis výkonu, úspornosti a pořizovací ceny (ušetřit 18 tisíc na základní 95koňové verzi se moc nevyplatí). Spořílci si budou moci vybrat mezi motorem na CNG (1,0 TGI 90 k) nebo klasickou naftou 1,6 TDI (95 a 115 koní), pro marnotratné je pak připravený benzinový 1,5 TSI Evo. A ten se vážně povedl – je perfektně tichý a kultivovaný, díky technice vypínání dvou válců při nízkém zatížení (statistiku jsem si nevedl, ale výkon dvou válců bohatě stačil klidně třetinu celého jízdního času) umí být opravdu úsporný (v průměru kolem šesti litrů) a se 150 koni taky dokáže pěkně uhánět, když je potřeba. Stačí ho trochu pobídnout plynem a s rozhýbáním 1,2 tuny těžkého (vlastně spíš lehkého) auta nemá žádnou velkou práci, předjíždění je hračka.

Na žádné velké sportování to ale není, protože zbytek auta je docela nesportovní – řízení je netečné, podvozek tupý a ani motor nemá na vršku zvláštní radost ze života. Těžko říct, proč se obtěžovali se sportovním režimem, je tu úplně zbytečný. V běžném režimu pohodové rodinné jízdy však malá Arona umí působit velmi dospěle a řidičsky uspokojivě. Žádné velké naklánění, žádná nejistota, jezdí jistě, obratně a pohodlně – akorát ta 18palcová kola bych si asi rozmyslel, na velkých hrbolech už jsou od nich slyšet rázy. Jenže vypadají tak dobře, že…?

Nepochybuji, že to bude právě design, co vás přitáhne do showroomu k Aroně místo k Ibize. SUV a crossovery jsou prostě trochu víc cool. A Arona nepřináší žádné nevýhody – jezdí podobně jako Ibiza, nežere o moc víc, má stejnou výbavu i techniku a jako bonus o trochu víc místa. To vše za rozumný příplatek, takže proč ne? A protože je Arona jedno z nejlepších a nejdospělejších aut v tomto mladém segmentu, nebudu vám její výběr vymlouvat.

Seat Arona s motorem 1,5 TSI Evo je dostupný pouze ve sportovnější výbavě FR za cenu 448 900 Kč. Při volbě motoru 1,0 TSI (115 k) ve stejné výbavě můžete ušetřit 31 tisíc korun.

Technické údaje
Motorbenzinový čtyřválec, turbo, uložený předu napříč
Zdvihový objem1 498 cm3
Výkon110 kW (150 k) při 5 000 - 6 000 ot./min.
Točivý moment250 Nm při 1 500 - 3 500 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 224 kg
Akcelerace 0-100 km/h8,2 s
Maximální rychlost207 km/h
Spotřeba (kombinace)5,1 l/100 km
Objem palivové nádrže40 l
Kola a pneumatiky215/45 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 138/1 780/1 552 mm
Rozvor2 566 mm
Objem zavazadlového prostoru400 l
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama