Hlavní obsah

Vyrazili jsme s Toyotou nejen do terénu

Foto: Tomáš Hyan

Toyota Highlander a Yaris Cross na testovacím dnu v Bělé pod Bezdězem

2. 11. 2021

Zúčastnili jsme se zajímavé akce, jaké automobilové značky nepořádají často. Na jednom místě jsme měli možnost si vyzkoušet různé automobily Toyota, a to jak v terénu, tak na silnici. Bylo to zajímavé z mnoha důvodů, zvláště proto, že Toyota patří k automobilkám, jež mají nejrozmanitější výrobní program. Na polygonu Adventure Land v Bělé pod Bezdězem se představily automobily osobní od sedanů po crossovery SUV, sportovní a také terénní i lehké užitkové, samozřejmě nechyběly vozy elektrizované, a to od hybridů a plug-in hybridů až po unikátní elektrickou Toyotu Mirai s vodíkovými palivovými články.

Článek

Toyota má největší nabídku crossoverů SUV napříč příslušnými segmenty, dokonce i nejnovější Yaris Cross nabízí alternativně pohon všech kol, což je výsadou nemnoha konkurentů, k nimž můžeme počítat Suzuki Vitaru, Hyundai Konu a Dacii Duster. U Toyoty je však přenos výkonu vedle předních také na zadní kola elektrický (další trakční elektromotor vzadu), tedy bez mechanického spojení se spalovacím motorem vpředu, a tedy s nižšími ztrátami. Do nejnižšího segmentu A-SUV brzy vyjede Aygo Cross; ale Toyota je už zastoupena v segmentu B-SUV zmíněným modelem Yaris Cross, v segmentu C-SUV originálním typem C-HR (pro modelový rok 2020 prošel modernizací), v D-SUV světovým bestsellerem Toyota RAV4 a v E-SUV poprvé na evropský trh dodávaným typem Highlander z americké produkce.

Na okruhu pro „lehký off-road“ jsme vyzkoušeli všechny tři verze Yarisu Cross, jejichž základem je nový tříválec 1,5 litru s elektrickou asistencí či bez ní, a to s pohonem předních kol, anebo v hybridním provedení alternativně jako 4×4. Hybridní verze mají planetovou převodovku e-CVT s plynulým převodem, která slouží jak zážehovému, tak spalovacímu motoru; pro 4×4 je další elektromotor vzadu a náprava se změnila z torzní příčky na víceprvkové závěsy, což navíc zlepšuje jízdní vlastnosti.

Široká nabídka v pěti segmentech SUV

Světovým bestsellerem je Toyota RAV4, která vládne i na trhu v USA (nedávno tam v prodejích překonala Corollu a Camry). U českého importéra ji označují za nejlepší elektromobil, nejlepší hybrid a nejlepší RAV4 všech dob. Jde totiž o pátou generaci RAV4 a první na nové platformě TNGA-K, součásti filozofie TNGA (Toyota New Global Architecture), uvedené na hybridním Priusu čtvrté generace v roce 2015. Platformy TNGA s odlišnými rozměry jsou základem všech nových vozů Toyota a Lexus, například verzi TNGA-K (GA-K) sdílejí i tak odlišné automobily, jako jsou Camry, Highlander, RAV4, Lexus NX a další modely pro japonský a severoamerický trh.

Foto: Tomáš Hyan

Toyota RAV4 Plug-In Hybrid, špičková verze této řady s výkonem 306 koní (225 kW)

Nejvyspělejší RAV4 je hybrid Plug-In, jehož předností je největší akumulátor mezi konkurenty (kapacita 18,1 kWh), největší rychlost v elektrickém režimu 149 km/h a nejdelší čistě elektrický dojezd 75 km (ve městě až 90 km). Kuriozitou je zrychlení z 0 na 100 km/h za šest sekund, což je hodnota na úrovni sportovních vozů; záběr motoru při „lehkém off-roadu“ v Bělé pod Bezdězem byl impozantní. Jak by také ne, když poháněcí soustava disponuje výkonem 306 koní (225 kW)! Jízda v těžším Highlanderu, klasickém hybridu se čtyřválcem 2,5 litru, byla sice pomalejší, avšak i na nerovnostech neobyčejně komfortní.

Do extrémního terénu

V sekci „těžký off-road“ jsme okusili klasické terénní vozy Toyota, legendární velký Land Cruiser a neméně slavný pick-up Hilux, jehož vlastnosti ocenila i naše armáda zařazením do výzbroje. Seznámili jsme se s rozdíly pro terénní provoz, oba vozy využívají klasický rámový podvozek buď s trvalým pohonem všech kol (Land Cruiser), či manuálně přiřaditelným v Hiluxu (polohy voliče 2H a 4H, resp. 4L s redukcí), základem je pohon zadních kol; zatímco u Highlanderu nebo RAV4 jde o samočinný inteligentní systém AWD-i, jenž připojuje pohon zadních kol k pohonu předních v případě potřeby (ztráta adheze).

Na velkých off-roadech se používá rovněž Crawl Control, tedy automatizovaná jízda plazivou rychlostí přes největší překážky. K dalším inovacím patří aktivní kontrola trakce s úpravou výkonu motoru a funkce brzd pro optimální průjezd terénem, aktivní systém odpružení KDSS (Kinematic Dynamic Suspension System) pro udržení individuálního kontaktu kol s terénem, volba jízdních režimů podle povrchu včetně automatické funkce (systém vybere sám podle adheze), kamery zobrazující okolí vozu i terén pod vozem při pomalé jízdě do 5 km/h a mnohé další.

Nebyl to pouze off-road den…

Vyzkoušeli jsme si také silniční vozy od skvělé Corolly TS po luxusní limuzínu Lexus LS 500h, většinou s hybridním pohonem, který je specialitou a tradicí Toyoty (dosud vyrobila přes 16 milionů vozů s hybridními systémy).

Třešničkou na dortu byly jízdy se zkušenými závodníky ve sportovních vozech Lexus LC 500, Toyota Supra a GR Yaris, ale znovu i možnost okusit vodíkovou Toyotu Mirai, sériově vyráběný elektrický sedan s vodíkovými palivovými články, který je ve druhé generaci zcela odlišnou konstrukcí. Stalo se tak krátce poté, kdy Toyota Mirai překonala další primát v dojezdu elektrických vozů FCEV s palivovými články. Výsledek 1 360 km byl v létě 2021 zapsán do Guinnessovy knihy rekordů, když americká posádka Wayne Gerdes/Bob Winger na dvoudenní trase z Toyota Technical Center USA přes kalifornské San Ysidro, Santa Barbaru, Malibu a dálnici San Diego–Los Angeles dosáhla spotřeby elektrické energie 13,8 kWh/100 km. Spotřebovala 5,65 kg vodíku, jehož načerpání trvalo pět minut. Kdo okusil Mirai první generace a současný nový vůz, tak opravdu zaznamenal obrovský posun ve vývoji těchto alternativních pohonů.

Reklama

Sdílejte článek
Související témata: