Hlavní obsah

Testy: Rolls-Royce Phantom – jediné auto se sochou

Foto: Jakub Misík
27. 11. 2019

Pohodlně se usaďte a ať vás ani nenapadne nedůstojně zavírat dveře ručně – zavřou se na povel samy. Místo rozeřvaných moderátorů tentokrát v rádiu výjimečně nalaďte Classic, kde vám uvaděč distingovaným a kultivovaným hlasem popřeje příjemný poslech před tím, než nabídne další kus hodnotné klasické hudby. Celý svět za vašimi několikavrstvými okny je náhle příliš hlučný, příliš vulgární a neuspořádaný. Sedíte v Rolls-Royce…

Článek

Nebudu zastírat, že den, jako je tenhle, se nepoštěstí úplně často. Možnost řídit Rolls-Royce se u běžných smrtelníků opakuje maximálně párkrát za život, a už jen proto jsme začali v redakci zběsile přemýšlet nad tím, kterak vtisknout článku o autě, jehož opulence sahá za hranice všedních dnů a je vyhrazena držitelům příslovečné modré krve, maximum přidané hodnoty. Samozřejmě, že jsme mohli Rolls-Royce přistavit ke klasické architektuře a dát pod mocnými oblouky prastarých chrámů a kostelů vyniknout jeho barokním tvarům. Jenže to by nebylo tak úplně ono. Vydali jsme se proto cestou jiné klasiky – klasické hudby.

Foto: Jakub Misík

Klasická hudba ke klasickému pojetí luxusu

Dálnicí bičovanou deštěm ženu Rolls-Royce směrem k Hradci Králové, zatímco mě doprovází pohledy všech, kteří zbystří nevídanou šestimetrovou osobní citadelu v levém pruhu. Na místě už čeká kolega Honza, kterému se podařilo domluvit spolupráci s tradičním výrobcem klavírů a pianin Petrof. Právě s jejich mistrovským kusem – výročním klavírem Petrof Stingray, postaveným ke 155. výročí značky – budeme fotit i mistrovský kus značky Rolls-Royce – vrcholnou limuzínu Phantom na dlouhém rozvoru, doplněnou o limuzínové provedení Privacy Suite.

Foto: Jakub Misík

Dva majestáty, dva světy, dvě mistrovská díla, jedno pódium

Jakkoliv se to nemusí na první pohled zdát, mají oba předměty, reprezentující naprostý řemeslný a technický vrchol ve dvou poněkud odlišných odvětvích, mnoho společného. Je to mimo jiné o tradici. Zmíněných 155 let uplynulo od doby, co Antonín Petrof postavil roku 1864 svůj první klavír, a zároveň je to 105 let od doby, co pánové Charles Rolls a Sir Henry Royce ukázali svůj první vůz na pařížském veletrhu 1904. Na tom veletrhu, kterému se po mnoho následujících desetiletí říkalo Salon de l'Automobile a posléze i Paris Motor Show.

Foto: Jakub Misík

Ikonická soška Spirit of Ecstasy doprovází Rolls-Royce od začátku 20. století

A je to také o exkluzivitě. Petrof Stingray je jediný na světě. Výroční modely vznikají v Petrofu jednou za pět let a to buď formou omezené edice, či právě jediného exkluzivního kusu, v tomto případě zdobeného krémově světlým lakem a rejnočí kůží. Oproti tomu Phantom je sice „sériovým“ modelem, ale vzhledem k nepřeberným možnostem individualizace prakticky nemůže nastat moment, kdy by z bran továrny v anglickém Goodwoodu vyjel v rámci rozdílných objednávek úplně stejný kus.

Foto: Jakub Misík

Možnosti personalizace jsou u Rolls-Royce prakticky nekonečné

Lak na Rolls-Royce můžete volit ze 44 000 odstínů – přibližně tolik jich totiž rozezná lidské oko – a kterýkoliv z nich bude v naprosto dokonalé jakosti. Při výběru dokonalého interiéru se potom můžete zabořit do lánů různě probarvované prvotřídní kůže, pocházející výhradně ze skotu, žijícího ve vyšších nadmořských výškách, ale i do dýh z ušlechtilých dřevin. A aby toho nebylo málo, můžete si do připraveného prostoru v palubní desce dát umělecké dílo dle vlastního uvážení, či nechat si osvítit hvězdný strop přesně podle mapy hvězd ze dne vašeho narození. Rolls-Royce zkrátka není auto, které si „naklikáte“ v internetovém konfigurátoru. Jeho pořízení je cesta individuálního přístupu, na jejímž konci je auto ve všech ohledech padnoucí konkrétnímu zákazníkovi.

Foto: Jakub Misík

Kůže, dřevo a strop posetý hvězdami

Výčet korelací mezi dvěma nesrovnatelnými světy ovšem nekončí. Otevřete rozměrné víko klavíru na jedné straně a rozměrnou kapotu motoru na straně druhé. Pod obojím nalezneme tradiční techniku, dlouhou evolucí vypiplanou do bravurní a výkonné formy. Tak, jak se napínají ocelové struny s měděným opředením v litinovém rámu a čekají na povel klavíristy, trůní dvanáct pístů uspořádaných do písmene „V“ v ohromném hliníkovém bloku ikonického objemu 6,75 litru, a čekají na povel řidiče.

Foto: Jakub Misík

Ultimativní verze tradiční techniky

Jenomže zatímco v jednom případě jsou výsledkem libozvučné tóny, v tom druhém je to téměř naprosté ticho, doprovázející ohromnou hybnou sílu, schopnou bez náznaku zadýchání rozpohybovat Phantoma, jehož hmotnost suverénně překračuje dvě a půl tuny. Oněch 12 válců je totiž dopováno turbodmychadly, takže výsledkem je pozoruhodných 571 koní a impozantních 900 Nm točivého momentu. Ačkoliv stejně jako v mnoha dalších ohledech týkajících se Phantoma čísla nejsou podstatná. Ano, masivní chrám na kolech umí sice sprintovat z nuly na sto za čas, jež byl ještě donedávna teritoriem supersportů, ovšem u Rolls-Royce je důležité spíš to, s jakou nenuceností je tato dynamika dosahována. Dokonce i když šlápnete na plyn s hulvátskou neomaleností, nedočkáte se žádných dramat, protáčení pneumatik či snad nedejbože škubání. Phantom se prostě zhluboka nadechne a s panskou důstojností strašně rychle, leč naprosto kultivovaně, odjede z místa.

Foto: Jakub Misík

Přestože se jedná o ohromnou masu, pohybuje se Phantom po silnicích s absolutní lehkostí

Úzce to souvisí se způsobem, jakým se celý vůz ovládá. Vezměte si onen špičkový koncertní klavír, postavený hned vedle. Má klávesnici s 88 klávesami, 3 pedály, ale byť se jedná o v principu jednoduché dva ovládací prvky, hraní na mistrovské úrovni zabere nesčetně oddřených let tvrdého tréninku. Rolls-Royce má ovládacích prvků přece jenom o něco víc, ovšem jejich vzájemné sladění a nastavení přinutí každého, aby od prvních metrů řídil jako mistrný profesionální šofér. Vše reaguje s plynulou přirozeností, hladkostí a jakousi podbízivou ochotou, při níž máte dojem, že Rolls-Royce dělá vše pro to, abyste se za jeho volantem, sedíce v rozměrném koženém gauči a obklopeni přírodními materiály, cítili stejně komfortně jako vaši pasažéři za přepážkou z mléčného skla.

Foto: Jakub Misík

I přes svou technologickou nadřazenost je Rolls-Royce jedním z nejsnadněji ovladatelných aut na světě

Velkou řadu ovládacích prvků, na které jsme zvyklí z dnešní běžné automobilové produkce, potom Phantom prostě nemá – jakkoliv to neznamená, že by byl v jakémkoliv ohledu ošizen. Zapomeňte třeba na různorodé jízdní režimy – Rolls-Royce má jeden jediný a sice ten, v němž jezdí jako nejpohodlnější auto na světě. Podpírána úchvatným vzduchovým podvozkem, bude si posádka auta připadat v bavlnce.

Foto: Jakub Misík

Jenom skutečně málokde se posadíte pohodlněji

Ten projev, kdy obří Phantom pocitově pluje těsně nad vozovkou a jen zlehka se jí dotýká, nejde popsat a nejde ani žádnými tlačítky ovlivnit, protože to prostě není potřeba. Za naprosto jednoduchým principem se však ukrývá elektronikou řízený systém, který každý centimetr silnice zkoumá kamerou a následně zpracovává s ohledem na maximální komfort. Je to zážitek, který zcela přepíše vaše představy o tom, jak pohodlná mohou auta být. A můžeme zajít ještě dál. Teplota čtyřzónové klimatizace se nenastavuje ve stupních, ale pouze pocitově pro horní a spodní polovinu těla. Pod volantem pak rozhodně nehledejte nic tak vulgárního a nepřístojného jako pádla řazení. Prostě nechte vše na mozku auta – ten moc dobře ví, kdy a jak pracovat s motorem a převodovkou. Krom toho, otáčkoměr na digitální přístrojovce beztak nehledejte. Jako pomyslný zlatý hřeb palubních přístrojů je tu dnes již legendární ukazatel „výkonové rezervy“, zobrazující v procentech, jaký potenciál hnacího ústrojí máte k dispozici.

Rolls-Royce má na svou posádku podobný efekt jako poslech kvalitní klasické hudby. Od chvíle, kdy se za vámi zavřou elektricky ovládané dveře a ocitnete se v ultra luxusním interiéru, budete se cítit povzneseni, kulturněji a nabydete dojmu, jako by svět za vrstvenými okny ustoupil do zcela jiné dimenze. Do dimenze, která je náhle přehnaně hlučná, přehnaně vulgární a neuspořádaná …

Jak už párkrát padlo, Rolls-Royce není o číslech (jakkoliv jsou tato čísla impozantní - viz technické údaje níže). Přece vás však jedno číslo dozajista zajímá, a sice cena. Bohužel vás musím trochu zklamat, neboť přesná cena Phantomu je až na vyžádání. Mohu však mírně naznačit. Podíváte-li se na kteroukoliv fotku se světlým klavírem, stojí tam vedle sebe dohromady docela pěkný domek v Praze. Z toho klavír je za nějakých 6 milionů a Phantom...přes 20 s daní to bude...

Technické údaje
Motorvidlicový dvanáctiválec, přeplňování dvěma turbodmychadly, umístěný vpředu podélně
Zdvihový objem6,75 litru
Výkon571 koní (420 kW) při 5 000 ot./min.
Točivý moment900 Nm při 1 700 ot./min.
Převodovkaosmistupňová automatická
Pohonzadních kol
Pohotovostní hmotnost2 610 kilogramů
Akcelerace 0-100 km/h5,4 sekundy
Maximální rychlost250 km/h
Spotřebakolik je potřeba
Kola a pneumatiky255/50 R21
Rozměry (délka/šířka/výška)5 982/2 018/1 656 milimetrů
Rozvor3 772 milimetrů
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama