Hlavní obsah

Ojetých elektrických aut se nemusíte bát: Díky novince si můžete novou mobilitu nejdřív v klidu osahat

Foto: Arval CZ

Možná se už intenzivně zajímáte o elektromobilitu, ale třeba se do ní ještě bojíte naplno investovat. Proto by pro vás mohl být zajímavý model operativního leasingu, abyste si nový druh pohonu vyzkoušeli bez obav a starostí. O jeho výhodách jsme si povídali s Tomášem Kadeřábkem, konzultantem ve společnosti ARVAL CZ a odborníkem na elektromobilitu.

Článek

Prodeje nových aut v České republice táhnou jednoznačně firmy a podnikatelé – v loňském roce se na celkovém počtu 231 tisíc prodaných nových aut podíleli ze 75 %. V případě elektromobilů a plug-in hybridů je jejich podíl ještě vyšší. „Někdy je za jejich zájmem ESG hodnocení, někdy lokální filiálky následují politiku zahraničních mateřských společností, ale často je to prostě proto, že si to firmy umí spočítat,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek.

Za poslední roky se totiž chování zákazníků diametrálně změnilo – elektromobilita už dávno nepředstavuje aparát podivínů a není ani předmětem vášnivých debat v anarchistických kroužcích. „Dříve si elektromobily pořizovaly jen firmy vlastněné technickými nadšenci, nebo takové, které v té oblasti podnikaly. Nyní se čím dál častěji dostávají do mainstreamu. Jejich provoz s sebou totiž nese také potenciální úspory. Při chytrém nabíjení, mám na mysli domácí a firemní nabíjení, jsou totiž provozní náklady na kilometr výrazně nižší oproti autům se spalovacími motory i hybridům. Také pravidelné servisní prohlídky vycházejí laciněji, protože je absolvujete obvykle jen jednou za dva roky a seznam předepsaných úkonů je výrazně kratší.“

Jaké výhody má operativní leasing

Operativní leasing je v podstatě pronájem auta. Neplatíte žádnou jistinu ani akontaci, pouze měsíční poplatky za pronájem zahrnující i servis, pneuservis, pojištění a další služby, takže jen jezdíte a o nic jiného se nestaráte. A na konci sjednané doby auto prostě vrátíte, takže odpadá starost o prodej (a případný pokles hodnoty). Pro první seznamování s elektromobilitou je to tak ideální model.

To však neznamená, že by elektromobilita byla pro každého. „Když nás firma osloví s poptávkou, provedeme nejdříve analýzu jejích potřeb a vytipujeme uživatele, kteří by z provozu elektromobilů mohli profitovat a doplníme, komu by se více hodil jiný typ pohonu. Typicky jsou elektromobily lepší pro denní nájezdy do 300 až 350 km, kde odpadá nutnost jejich dobíjení v průběhu dne a na delší cesty se hodí hybridy či naftový pohon, ale vždy záleží na konkrétním způsobu použití. Obchodní cestující najíždějící pravidelně stovky kilometrů denně by nabíjení mohlo zdržovat, ale máme i případy velkých nájezdů s elektromobily, klidně vyšší desítky tisíc kilometrů ročně. Vždy záleží na konkrétním případu,“ přibližuje konzultační činnost Arvalu Kadeřábek.

Foto: Arval CZ

Ani Arval nikomu elektromobily nenutí: „Když nás firma osloví s poptávkou, provedeme nejdříve analýzu jejích potřeb a vytipujeme uživatele, kteří by z provozu elektromobilů mohli profitovat,“ říká Tomáš Kadeřábek.

Arval také poskytuje poradenství při řešení nabíjení, ať už třeba přímo v sídle firmy, u uživatelů doma (prostřednictvím partnerských firem), nebo na veřejných nabíječkách. „Samozřejmě nabízíme naši brandovanou nabíjecí kartu, s níž nabijete u všech větších providerů v Čechách a jejich zahraničních partnerů. Připravujeme také řešení pro zákazníky, kteří víc jezdí do zahraničí. Tato univerzální nabíjecí karta zvládne v budoucnu pokrýt asi 800 000 nabíjecích bodů v Evropě. Sám jsem ji v létě testoval a šlo s ní dobíjet všude, kam jsem přijel. Mnoho firem naši nabíjecí kartu preferuje, protože místo několika čipů a faktur jde vše řešit pohodlněji. Někteří provozovatelé elektromobilů se ale vrací zpět k čipům jednotlivých energetických společností, protože si spočítali, že mohou ušetřit ještě víc, když přimějí uživatele používat správný čip u správné nabíječky,“ popisuje vývoj situace Tomáš Kadeřábek.

Zpočátku samozřejmě přechod k elektromobilitě přináší řadu nových neznámých a obav (kolik reálně ujedete na jedno nabití, jak často musíte nabíjet a kde apod.), ty se však v průběhu soužití s elektromobilem postupně rozplývají. Uživatelé zjišťují, že jízda s elektromobilem je nejen pohodlnější, ale také v mnohém jednodušší (zvlášť když můžete nabíjet doma nebo v práci). „Arval přechází se služebními vozy kompletně na elektromobily a nikdo se nebouří, všichni si rychle zvykli a jsou spokojení. Osobní zkušenost je totiž ta nejdůležitější.“

Foto: Arval CZ

Chcete si elektromobil nejdřív pořádně vyzkoušet? „Zákazníkovi můžeme půjčit některé z aut v naší flotile. Nejen na pár dní nebo přes víkend, jak bývá obvyklé, ale klidně až na 24 měsíců,“ říká Tomáš Kadeřábek.

Právě proto nabízí Arval svým zákazníkům službu půjčovny aut do zásuvky, aby si elektromobilitu mohli sami vyzkoušet a zjistit, o čem to vlastně celé je. „Zákazníkovi můžeme půjčit některé z aut v naší flotile. Nejen na pár dní nebo přes víkend, jak bývá obvyklé, ale klidně až na 24 měsíců, aby si mohl plně ověřit, jak se mu s elektromobilem bude v reálném světě žít,“ přibližuje produkt Arval Flex Kadeřábek.

A většina lidí postupně zjišťuje, že to vůbec není tak složité, jak se obávali. „Zpočátku auta do zásuvky tvořila necelé procento celkových prodejů. Jejich podíl však rychle rostl a dnes jsme nad úrovní pěti procent a toto číslo každý rok rychle roste – už ne násobně, jako dříve, ale stále velmi výrazně. Oproti již tak silnému minulému roku počet BEV v první polovině letoška narostl o 24 % a PHEV dokonce o 66 %.“

K nárůstu prodejů elektromobilů přispívá zlepšování techniky a rozvoj modelové nabídky. „Dnešní plug-in hybridy ujedou osmdesát až sto kilometrů místo dřívějších třiceti až čtyřiceti, takže jsou mnohem použitelnější a uživatelsky atraktivnější. Co se bateriových elektromobilů týče, na začátku byla k dispozici jen drahá prémiová auta vhodná pouze pro vysoký management. Dnes je však na výběr i v nižších segmentech pro všechny úrovně ve firmě, s tím klesají ceny elektromobilů a také se postupně snižuje jejich cenový odstup od srovnatelných modelů se spalovacími motory,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek. Zároveň přiznává, že auto, které by českému trhu hodně pomohlo, je elektrický kombík o velikosti Škody Octavia. Na to ostatně mladoboleslavská automobilka už reaguje konceptem Vision O, který má být jejím přímým předobrazem.

Foto: Škoda Auto

Na českém trhu chybí elektrický kombík. Tím pravým by se mohla stát produkční podoba konceptu Škoda Vision O, tedy vize elektrické Octavie.

Nejspíš se teď v duchu ptáte, co se děje s auty, která se z leasingů vrací. Arval je primárně prodává na trhu, pro který byla pořízena. „V České republice se trh postupně buduje, ale s naším novým produktem ReLease zaznamenáváme poptávku po operativním leasingu ojetých elektromobilů za nižší měsíční splátky. Zatím nabízíme ojeté elektromobily v řádech desítek kusů měsíčně. „Nedostatečná poptávka negativně ovlivňuje zůstatkové hodnoty. Stejně tak nikdo nečekal, že Tesla bude masivně zlevňovat hned v několika vlnách. Postupně se však sekundární trh stabilizuje a poptávka po ojetých elektromobilech roste. To samozřejmě zvyšuje zůstatkové hodnoty a výpočty měsíčních splátek operativního leasingu jsou tak příznivější. Když si k tomu přidáte nižší provozní náklady, auta do zásuvky jsou ekonomicky čím dál zajímavější nabídkou,“ uzavírá Tomáš Kadeřábek.

Proč se nebát elektrických aut z druhé ruky

Arval díky obrovské flotile elektrických aut může sledovat, co se děje s jejich bateriemi. A pro zájemce má až překvapivě dobré zprávy! Ke snižování jejich kapacity samozřejmě postupně dochází, jenže v mnohem menší míře, než se mnozí obávají. Studie provedená napříč osmi evropskými zeměmi na vzorku 8 300 aut do zásuvky, která se vracejí z leasingů, jasně ukázala, že opotřebení je minimální. Po ujetí 70 000 km byl průměrný stav baterie 93 %, po překročení 200 000 km dokonce 90 %. Stav baterie (SoH) navíc solidní prodejci ojetých aut jasně deklarují certifikátem, takže hned víte, na čem jste. V zásadě tedy není důvod se ojetých elektromobilů a plug-in hybridů bát.

Zkušenosti z praxe tak ukazují, že elektromobilita není věcí, které byste se měli bát. Naopak představuje příležitost, jak jezdit nejen pohodlněji, ale při troše šikovnosti i laciněji. Nám však nemusíte slepě věřit – prostě si to sami zkuste a uvidíte, jestli je to ta správná cesta pro vás.

Načítám