Hlavní obsah

Česká armáda má ve výzbroji východní klasiku mezi tanky: T-72 M1 dokazuje, že ještě nepatří do starého železa

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jeden z nejklasičtějších východních tanků moderní doby je bezesporu model T-72, který v různých armádách slouží dodnes. České vojsko má k dispozici také modernizovaný model M1, na který jsme se přijeli podívat do Přáslavic, do domova 73. tankového praporu 7. mechanizované brigády „Dukelské“. Co tedy tank umí a jaké si vozí náčiní?

Článek

Přemýšleli jste někdy nad tím, k čemu jsou tanky primárně určené? Tak jednak slouží k ničení tanků a ostatních obrněných vozidel a také k eliminaci živé síly protivníka na otevřeném terénu nebo v krytech, z místa či za pohybu ve dne, popřípadě v noci.

Foto: Lukáš Kukla

T-72 patří mezi naprosté klasiky mezi východními tanky.

V Přáslavicích mají jeden z nejklasičtějších východních tanků, kterým je model T-72, ovšem v modernizovaném provedení M1. Tento model byl zaveden do služby na konci 80. let a sloužil v ČSLA jakožto přímý konkurent např. západního tanku Leopard 2 A4.

Tank T-72 M1 totiž náleží do kategorie hlavních bojových tanků. Jde o bojové pásové vozidlo vyznačující se značnou palebnou silou, vysokým stupněm ochrany osádky, výbornou průchodností v terénu a skvělými manévrovacími schopnostmi.

Foto: Lukáš Kukla

Tank pojme tři členy posádky, a to střelce, řidiče a velitele.

Třímístné vozidlo je konstruováno v klasickém uspořádání s řidičem v přední části korby uprostřed, s věží usazenou ve střední části a prostorem pro hnací agregát v zadní části korby. Velitel sedí v pravé polovině věže, zatímco střelec v levé polovině věže.

Pancéřování má tank z kompozitního pancíře, který se skládá částečně z oceli a zčásti z vložených keramických desek. Tank T-72 M1 je ovšem bez dynamické nebo aktivní ochrany.

Foto: Lukáš Kukla

Vozidlo sice má kompozitní pancíř, nicméně není aktivní (reaktivní).

Srdcem tanku T-72 M1 je vodou chlazený vznětový dvanáctiválec přeplňovaný mechanickým dmychadlem o výkonu 573 kW (779 k), který spolupracuje se dvěma manuálními převodovkami (každá na jedné straně) se sedmi rychlostmi vpřed a jednou vzad.

Spotřeba vozidla na sto kilometrů činí 545 litrů nafty, přičemž maximální rychlost vpřed je 60 km/h, zatímco vzad asi 5 km/h.

Šest argumentů za minutu

Výzbrojí tohoto pancéřovaného bojovníka je 125mm kanon s hladkou hlavní, který je stabilizovaný ve dvou naváděcích rovinách, má rychlost palby až šest ran za minutu a automatické samonabíjecí zařízení.

Foto: Lukáš Kukla

Kanon má ráži 125 mm s rychlostí palby do šesti ran za minutu.

Dále zde najdete dva kulomety. První typu PKT má ráži 7,62 mm a je primárně určen pro eliminaci živé síly, zatímco druhý kulomet NSV má ráži 12,7 mm a slouží k likvidaci leteckých prostředků.

Tank je dále vybaven zařízením chránícím tříčlennou osádku a vnitřní výstroj, výzbroj i zařízení vozidla proti tlakové vlně, radiaci a chemickým látkám. Rovněž disponuje zařízením pro překonávání vodních překážek jízdou pod vodou, zadýmovacím zařízením k vytvoření kouřových clon pro maskování a protipožárním zařízením pro hašení požáru v prostoru, kde se nachází životně důležitý pohonný agregát.

Je tu však i jedna konstrukční nevýhoda, a to uložení munice v nábojníku pod věží. Jestliže tato munice exploduje, následkem je obvykle utržená věž tanku. A to je v boji opravdu fatální problém.

Tank T-72 M1 patří sice ke starším, ale stále k bojeschopným kusům. Jistě, naše vojsko má k dispozici i modernější stroje, nicméně tento model stále dokazuje, že ještě nepatří do starého železa.

Technické údajeT-72 M1
Osádkavelitel, střelec, řidič
Hmotnost43 000 kg
Celková délka9 530 mm
Celková šířka3 570 mm
Celková výška2 190 mm
Motorvodou chlazený vznětový 12válec
Přeplňovánímechanické dmychadlo
Výkon motoru573 kW (779 k)
Převodovky2× manuální (7+1)
Rychlost na silnici60 km/h
Rychlost střelby5–6 ran/min.

Reklama

Načítám