Hlavní obsah

Renault Talisman Energy - Může se postavit Superbu?

Foto: Archiv Garáž.cz

Renault nyní prožívá jeden obrovský přerod. Postupně přináší novou designovou tvář na své modely, přeorientoval se na malé motory a svoji vlajkovou loď Lagunu, vyměnil za Talismana. Bude to stačit na to, aby dokazal přilákat nové zákazníky, aby porazil německou koncernovou konkurenci?

Článek

Francouzská automobilka se svoji vlajkovou lodí už hodně dlouho bojuje. Několikrát si vyzkoušela kontroverzní vstup do prémiové kategorie prostřednictvím avantgardních modelů Velsatis a Avantime, ale držákem byla Laguna, která vydržela v nabídce tři generace. První byla úspěšná, konzervativní a relativně spolehlivá i oblíbená. Druhá generace přišla v období, kdy měl Renault problém s kvalitou a výrazně si zkazila jméno. Třetí už byl takovým umíráčkem a bylo jasné, že Laguna se na trhu moc dlouho neudrží. V roce 2010 se Renault pokusil znovu přijít s větším modelem, který byl postaven společně se společností Samsung, ale k prémiovému vozu to mělo hodně daleko. Na začátku roku 2015 přišel Renault s novým modelem Espace, který odkryl podobu nových modelů a Francouzi hlásili, že se brzdy dočkáme nástupce Laguny, který bude designově i technicky povedený. A na podzim přišel na trh Talisman. Auto, které by se mělo postavit koncernovým konkurentům Škodě Superb nebo Volkswagenu Passat.

Foto: Archiv Garáž.cz

Exteriér se povedl, interiér pokulhává

Ať se vám chce nebo ne, nový Renault Talisman je na první pohled líbivé auto. Nový designový jazyk se Renaultu povedl. Jasně, je škoda, že se základní designové prvky implementují na všechny modely, takže Talisman je hodně podobný novému Mégane, a to jak z pohledu exteriéru, tak interiéru. Ale prostě vypadá dobře. Designéři se nesnažili o nějaké extravagantní tvary, ale připravili vyvážený sedan s velikou chromovanou maskou chladiče a obřím logem, které doplňují úzké do široka protažené světlomety s jasným světelným podpisem vpředu i vzadu. Ty zadní se mi líbí ještě více. Jejich konečky jsou protaženy hluboko do středu víka kufru a mají v sobě takové LED diodové nitky. Talismanu neschází šmrnc a při pohledu z boku naznačuje dlouhý rozvor, který by mohl přinést dostatek prostoru pro posádku a minimálně převisy karosérie, které naopak budou značit dobrou ovladatelnost v zatáčkách. Ve výbavě Initiale Paris přidává ještě velká 19palcová kola, větší množství chromu a elegantní barvu. 

Nadšení z exteriéru, kde si designéři hráli s detaily, však zchlazuje interiér. Na první pohled z větší dálky to není úplně špatně, ale jakmile se posadíte za volant, přichází drobné zklamání. Za prvé v tom vidíte menší Mégane a za druhé přijde zklamání z použitých materiálů u některých částí přístrojové desky. Nejhorší je obří tablet uprostřed přístrojovky. Jeho okolí včetně obložení a otočných ovladačů působí vyloženě levně a jsou na něm vidět prsty, které se ho dotýkají. Je úplně jedno, že je systém sám o sobě rychlý a vcelku intuitivní, tohle kazí celý dojem z interiéru Talismanu. To samé platí o přístrojovém digi-štítu. Odpovídá spíše nižší střední třídě. V Mégane s ním asi nemáme problém, ale tady je to obrovský rozdíl oproti kůží obšitým částem interiéru a některým použitým materiálům. Je to škoda vzhledem k tomu, kolik musíte vyložit peněz na stůl za verzi Initiale Paris. Dostáváte pohodlná křesla s masáží, klimatizaci s ionizací vzduchu, komunikační systém, velikou navigaci, kvalitní audio a k tomu levně vypadající ovladače a přístrojový panel. Trošku to vypadá, jakoby interiér nedotáhly stejně jako exteriér. 

Prostor, prostor a zase prostor

Ale pryč od subjektivních dojmů a pojďme se podívat, co uvnitř Talisman opravdu nabízí. Rozměrově je opravdu velmi blízko našemu Superbu. Na rozvoru ztrácí pouze 33 mm a na délku pak jen 12 mm. Rozdíl je to minimální a popravdě uvnitř je stejně jako v Superbu královský prostor. S mojí výškou bych mohl mít vzadu na klíně ještě dítě. Z pohledu šířky je Talisman také velmi dobře připraven, tady je dokonce o 4 mm širší než Superb. Zavazadlový prostor 608 l, což je jen o 17 litrů méně než u domácí vlajkové lodi, ale rozdíl je v provedení karosérie. Talisman je klasickým sedanem, Superb za to liftbackem, takže nabídne lepší přístup do zavazadlového prostoru a větší prostor při složených sedačkách. Ale Talisman na tom i přes sedanové víko kufru není vůbec špatně. Otvor je vcelku velký a jediné, co do něho nenacpete, je lednička. Každopádně, kdo bude chtít víc a sedan nebude dostačující, bude si moci pořídit náklaďák v podobě Talismanu Grandtour. 

Jako atlet

Nejvíce ze všeho mě zajímalo, jak bude Talisman jezdit, protože Renault se rozhodl, že půjde cestou maloobjemových přeplňovaných motorů. V testovací verzi byl nejvýkonnější benzínový motor 1,6 TCe 200 s dvouspojkovou převodovkou. Číslovka 200 značí výkon motoru. Konkurence sice umí nabídnout víc, ale motor u Talismanu nebyl problémem. Naopak, oplýval slušnou dynamikou a ani v okamžiku se neloudal. Chutnaly mu vyšší otáčky a zrychloval s naprostou lehkostí. Za volantem jsem měl pocit, že Talisman váží jen tunu. Lehká stavba však byla znát i na podvozku. Výhodou byla jeho mrštnost a obratnost, ke které také přispívá systém natáčení všech kol 4Control. Lehkost se však na druhou stranu odrážela v kultovovanosti. Od kol se do interiéru přenášel výrazným způsobem hluk. Přesně jsem věděl, po jaké nerovnosti Talisman přejl. Dost často také poskočil. Vzdáleně mi to připomínalo novou Mazdu 6 před faceliftem. Není to nic dramatického, ale stačilo by přidat větší vrstvu odhlučnění a trošku změkčit tlumiče a bylo by to dokonalé. Podobně to vyřešili i Japonci. 

Velkým překvapením však byla dvouspojková sedmistupňová převodovka. Briskní reakce nahoru i dolů Renaultí EDC v klidu odsunou DSG z VW group do role statisty. Velmi dobře fungovaly brzdy a řízení, to šlo hodně z lehka a musel jsem si ze začátku zvyknout na reakce řízení všech kol. Byla okamžitá a Talisman díky tomu skvěle zatáčel. Jen mi trošku chyběla větší zpětná vazba a informace od předních kol, ale nejsme ve sportovním autě, takže ve většině jízdních situací budete spokojení. Talisman samozřejmě nabízí hned několik jízdních režimů, od ECO, přes Normal a Sport, až po Individual. Po pravdě jsem všechny vyzkoušel, ale vždycky jsem zůstal u základního Normal. Nějak jsem vůbec neměl potřebu jezdit ve Sportovním režimu a v ECu mě zase vadila mdlá reakce na plyn. 

Je dobrý, ale ta cena

Musím přiznat, že Renault odvedl dobrou práci a má s Talismanem našlápnuto, aby si vylepšili jméno po Laguně, která skončila. Designově velmi dobré, interiér lehoulince zaostává za extriérem. Zážehová přeplňovaná jednašestka na tak velké auto vcelku stačí a převodovka je super. Podvozek je hravý, uskákaný, ale jeho schopnosti vylepšuje řízení všech kol, které přináší vynikající obratnost. A teď, kde je ten háček. Cena? Ano, Talisman s výkonem 200 koní ve verzi Initiale Paris je hodně drahý. U konkurence dostanete za podobnou cenu výkonnější dvoulitr v nejvyšší výbavě, například za Mazdu 6 2,5 Revolution Top s automatickou převodovkou. Levnější je i Škoda Superb 1,8 TSI s DSG ve výbavě Laurent & Klement. A to jen na Talismanu ten největší mínus, který má. Zbytek je proti tomu zanedbatelným negativem.

Tři motory a čtyři výbavy

Renault dv u Talismanu na vběr tři motorizace a čtyři stupně vbavy. Nabdku zžehovch motorů tvoř jeden čtyřvlec,jednašestka s vkony 150 a 200 kon. Zžehovou jednotku lze kombinovat pouze se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou EDC.U turbodieselů jsou tu dva motory o objemu 1,5 a 1,6 litrů. Menš a slabš je kombinovn pouze se šestistupňovou manuln převodovkou, druh s vkony 130 a 160 kon nabz šestistupňovou manuln a automatickou převodovku.Vbavy jsou tvořeny tak, že nejslabš turbodiesel můžete mt jako jedin se zkladn vbavou LIFE. Slabš zžehov a dvojice vkonnějš turbodiesel můžte kombinovat s dvojic vbav ZEN a INTENS. Nejluxusnějš INITIALE PARIS je vyhražena pro nejvkonnějš benz a turbodiesel.

Reklama

Načítám