Hlavní obsah

Průzkum ukázal, že každý šestý viník odjede od nehody

Foto: Shutterstock
14. 2. 2019

Stala se vám někdy dopravní nehoda, od které viník ujel? Pak jste se dostali do statistiky, kterou pro vás dnes máme. Na svědomí ji má Besip a zabývá smutným faktem, že každý šestý viník nehody od ní ujede a snaží se vyhnout postihu. Nejčastější důvod, proč ujíždí, asi nepochopíte.

Článek

V roce 2018 se na českých silnicích stalo 104 764 dopravních nehod. Je dosti děsivé, že z toho od 17 872 nehod viníci ujeli, což mimochodem znamená, že ujížděli od každé šesté nehody. Aby ta čísla byla konkrétní, prakticky to znamená, že každých 30 minut viník odjede od dopravní nehody. Docela síla, co říkáte? Loňský rok byl v tomto směru historicky bohužel nejhorší v historii samostatné České republiky.

Možná si říkáte, že nejčastěji ujíždí řidiči od nehod jen s hmotnou škodou, tedy od klasických městských ťukanců. Ovšem, realita je mnohem horší. Jen v loňském roce viníci ujeli od nehod, při kterých nakonec bohužel zemřelo 10 lidí. Je to o tři takové vážné nehody více než v předloňském roce. Viníci ale ujížděli i od nehod, při kterých se někdo jiný těžce zranil, přičemž takových lidí bylo 45, tedy o dvě těžká zranění více než v r. 2017. Ujížděli ale i od nehod s lehkými zraněními. Takových posádek nabouraných aut bylo 614. Podle Besipu se tak dá říct, že prakticky každý týden odjel viník od nehody s vážnými nebo fatálními následky na životech a zdraví.

Na takové šílence, kteří od nehody ujíždí, doplácí ale kromě řidičů i chodci a ostatní účastníci provozu. V roce 2018 bylo usmrceno 58 chodců, v šesti případech viník od nehody ujel. Nutno říct, že většinou se tak stalo v noci, kdy jsou chodci špatně vidět. K dalším obětem patřili 2 nepřipoutaní řidiči motorových vozidel, 1 cyklista bez přilby a 1 motocyklista. Ano, od všech těchto případů viník nehody ujel a nejspíš mu bylo úplně jedno, co udělal.

Jiný kraj, bohužel stejný mrav

Jak už asi tušíte, absolutně nejvyšší meziroční nárůst počtu uvedených nehod byl zaznamenán v Praze, kde policisté zaznamenali o 199 nehod s ujetím viníka více než v roce předchozím. Obdobným problémem ale trpí i Karlovarský kraj, kde došlo k meziročnímu nárůstu o 16 %. Nejvyšší podíl nehod, u kterých viník odjel, za loňský rok eviduje Jihočeský kraj (21,4 %), naopak nejnižší s 12,5 % kraj Plzeňský. Nejvíce usmrcených osob, konkrétně 4, o které se viník nehody vůbec nezajímal, bylo v roce 2018 v Olomouckém kraji.

Další 3 osoby byly takovým nezodpovědným řidičem svému osudu ponechány v kraji Středočeském, dva v kraji Pardubickém a jedna osoba v kraji Jihomoravském. Co se těžce zraněných po tomto druhu dopravní nehody týče, nejvíce jich policie eviduje v Libereckém kraji.

Důvod? Nepochopitelný

Zdá se to neuvěřitelné, ale od těch méně vážných nehod řidiči odjíždějí prý hlavně proto, že nechtějí řešit ztrátu bonusu z povinného ručení. No, vzhledem k tomu, že je ujetí od nehody klasifikováno jako trestný čin, mohou přijít o mnohem víc než nějaké bonusy. Nicméně odborníci se prý často setkávají s tím, že ujetí od nehody je jen reakcí řidičů na vzniklý stres. Ten je podle nich běžnou reakcí na emočně náročnou situaci. Podle Ing. Kateřiny Bucsuházy, která má na svědomí Hloubkovou analýzu dopravních nehod, je akutní reakce na stres specifická zúženým polem vědomí, sníženou pozorností, omezenou kognitivní schopností a dezorientací. Ze somatických projevů je často přítomno nadměrné pocení, nevolnost, tachykardie, svalový tonus a další jevy typické pro panickou úzkost.

Dopravní nehoda představuje pro všechny zúčastněné stres a v mnohých případech je silným zážitkem způsobujícím šok. A právě v důsledku toho šoku se bohužel někteří zachovají tak, že v panice odjedou. Stávají se prý i případy, kdy účastník, respektive viník celou nehodu popře. A v takovou chvíli nelže schválně, ale svým tvrzením opravdu věří, protože jeho mozek pracující pod velkým stresem neví, co je realita a co ne.

I tak by si měl každý viník uvědomit, že jeho primární povinností je poskytnout první pomoc účastníkům dopravních nehod. Ano, bohužel je pak čeká pokuta od policie a jistě spousta nepříjemného řešení, ale vyhnou se mnohem horším postihům. Jak už padlo výše, ujetí od nehody se zraněním je trestný čin. I bez zranění ale může takový šofér počítat se spoustou potíží. Jednak je to finanční sankce. A může dojít i na udělení zákazu činnosti spočívající v zákazu řízení vozidel za neprodlené nezastavení vozidla a nedovolené opuštění místa dopravní nehody, příp. neprodlené nevracení se na místo dopravní nehody po poskytnutí nebo přivolání pomoci nebo po ohlášení dopravní nehody. V bodovém hodnocení řidičů se za zmíněné skutky eviduje 7 bodů a zákaz řízení na 1 až 6 měsíců. V případě zranění jde o trestný čin, který může soudce ohodnotit trestem až několika let za mřížemi. Stojí to za to?

HLASUJTE: Zažili jste nehodu, kdy viník ujel?
Ano
55.4 %
Ne
44.6 %
Celkem hlasovalo 1450 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb