Hlavní obsah

Prototyp od Astonu Martin, o kterém jste asi nikdy neslyšeli

Foto: Aston Martin

Více než čtyřicet let staré auto s ohromujícími technickými parametry

24. 3. 2020

Má klínovitou karoserii, přeplňovaný osmiválec uložený uprostřed a jel 300 km/h. Přesto jste o něm nejspíš nikdy neslyšeli, a pokud ano, pak gratulujeme, jste skutečný znalec. Aston Martin oživuje jeden ze zapomenutých prototypů a plánuje s ním splnit úkol, který si vytyčil již kdysi…

Článek

Aston Martin Bulldog je koncept z roku 1979. Jeden jediný exemplář, který je uložený v pochybném stavu v depozitu automobilky, měl být důkazem technické vyspělosti automobilky. Postihl ho ovšem stejný osud jako mnoho jiných takzvaných projektových aut. Rozebrání, zapomnění a prach. Silná vrstva prachu.

Foto: Aston Martin

Jedna z prvních fotografií Astonu Martin Bulldog

Jenže teď se Bulldog vrací na scénu! Automobilka se rozhodla ho zprovoznit a zahájila renovační program, jehož trvání odhaduje na nějakých osmnáct měsíců. „Chceme mu vrátit život, ale počítáme s tím, že přidáme i některé moderní komponenty a použijeme současné technologie, abychom zvýšili jeho spolehlivost a bezpečnost,“ řekl Nigel Woodward, generální ředitel Classic Motor Cars. Dodal, že celkově ale chtějí zachovat původní technické řešení a vzhled vozu.

A až bude Bulldog zpátky v kondici, chtějí s ním atakovat rychlost 200 mil za hodinu, tedy nějakých 322 kilometrů. Proč, ptáte se? Protože přesně to s ním chtěli udělat na samém začátku vývoje. V Astonu prostě toužili po tom, postavit a vyrábět nejrychlejší sériové auto své doby.

Jenže to se nikdy nestalo. V roce 1981 se stal šéfem Astonu Martin jistý Victor Gauntlett a ten projekt uložil k ledu, a to i přesto, že testovací vůz prolomil hranici 300 km/h.

Bulldog byl extrémně zajímavým autem už pro svou klínovitou karoserii  s činitelem odporu vzduchu 0,34. Ve svojí době úžasné číslo. Uprostřed uložený vidlicový osmiválec pak jen tvrdil muziku, protože díky dvěma turbodmychadlům produkoval 608 koní a 678 Nm. Skvělá čísla ještě dnes, natož před více než čtyřiceti lety!

Pravda je, že vdechnout život tomuto úžasnému autu nebude jen tak. Spousta dílů byla vyrobena jen pro tohle jedno auto a během těch let se ztratila. „Přistupujeme k tomu, jako by na tom autě nefungovalo vůbec nic,“ říká Woodward. „Až začneme auto rozebírat, určitě se najde spousta věcí, které budeme muset řešit. Jsme připraveni prostě chybějící součástky vyrobit a ty poškozené nahradit.“

Jenže stav auta a chybějící díly jsou jedna věc, chybějící podrobná technická dokumentace věc druhá. „K autu se dochovala spousta výkresů, ale spousta jich taky chybí. To jak se prototyp postupně vyvíjel,“ přiznává Woodward. „Oslovili jsme inženýry, kteří auto kdysi stavěli, ale už je to vážně dávno. Techniku dáme nějak dohromady, ale my bychom chtěli zmapovat celou historii auta, třeba kdo a proč původně bílo šedé vůz přelakoval, kdy dostalo karburátory… Těch otázek je opravdu hodně.“

Aston Martin teď oslovil přední automobilové historiky a sběratele, aby mu pomohli odkrýt celý příběh vozu. A my vám slibujeme, že až se Bulldog rozjede na těch 322 km/h, tak si o tom u nás určitě přečtete!

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.