Hlavní obsah

Prostudujte krásu zcela repasovaného závodního McLarenu F1

Foto: McLaren

McLaren F1 GTR Longtail z roku 1997

Ačkoliv dnes už má značka McLaren mnoho modelů včetně těch zcela ultimativních, supersport F1 z devadesátých let bude navždy figurovat jako „Svatý grál“. McLaren dodnes bedlivě servisuje všechny F1 a jako úplná novinka slouží „certifikační program“, kdy si mohou majitelé nechat ověřit a doložit kompletní historii svého vozu.

Článek

A tohle je první vůz svého druhu. McLaren F1 v závodní verzi GTR, s certifikovanou historií, který navíc prošel zcela kompletní osmnáctiměsíční repasí do stejného stavu, v jakém opustil továrnu v roce 1997.

Závodní F1 s číslem šasi 23R dostal do vínku karoserii Longtail disponující prodlouženou zadní partií pro zlepšení aerodynamiky. V roce svého zrodu se potom vůz zúčastnil sezóny mistrovství FIA GT, pochopitelně včetně legendárního vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans. Za volant tehdy usedli jezdci Andrew Gilbert-Scott, Masanori Sekiya, ale taky Ray Bellm – muž vedoucí závodní program F1 GTR. Na Le Mans ale F1 v Gulf barvách bohužel neuspěla. Několik hodin před koncem selhalo olejové vedení, a tým tak musel pro únik maziva odstoupit.

Tato konkrétní F1 tedy nenavázala na úspěch svého předchůdce v Le Mans 1995, ovšem drží jiné prvenství. Jde totiž o vůbec nejdéle závodící McLaren F1 v historii. Po svém debutu roku 1997 koupil vůz závodní tým z Japonska a na zdejších okruzích a v seriálech jej používal až do roku 2005. Teprve po posledním podniku na trati ve Fuji se vůz odebral na zasloužený odpočinek a strávil 11 let v soukromé sbírce. Odsud jej koupil aktuální majitel a vzácný kus se přesunul na svou omlazující kůru do McLarenu.

To, co domácí fabrika se starým závodním speciálem provedla, ovšem zdaleka není jen klasická repase. Vlastně se jedná o návrat do zcela původního stavu, jako kdyby měl mclaren opět absolvovat čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans před jednadvaceti lety. Přitom byly použity skladové díly vyrobené před červnem 1997, tedy takové, jaké mohly být využity při prapůvodní stavbě vozu. Motor byl spolu s převodovkou repasován podle původní specifikace a dokonce i exteriér dostal přesně stejnou grafiku a jména jezdců na vzhůru vyklápěné dveře.

Výsledek doslova vyráží dech. Vypilovaná závodní technika z devadesátých let vypadá ve své nové podobě úchvatně, a přestože se nový majitel asi nebude prohánět se svým vozem po okruzích, stejně mu tohoto krasavce závidíme.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama