Hlavní obsah

Nákup ojetiny nemusí být byrokratické peklo. Poradíme vám

Foto: Profimedia

Nákup ojetého automobilu, třeba i zánovního, s sebou přináší výraznou úsporu peněz. Ať už ovšem svůj nový vůz hledáte u velkých autobazarů, lokálních prodejců ojetých vozů nebo třeba na facebookových skupinách, připravte se na souboj s byrokracií. My vám ovšem poradíme, jak se na úředního šimla musí.

Článek

Představme si nyní, že máte přečtené všechny naše tipy a triky, jak se na výběr ojetiny musí. Víte třeba, jak a kdy udělat první servis vašeho nového-starého auta, aby se hned nerozpadlo. Podívejme se proto, jaké papírování vás čeká a nemine v případě, že kupujete ojetý vůz, který je již přihlášen v Česku. Pro jeho šťastné používání totiž musíte po sepsání kupní smlouvy zaplatit povinné ručení, absolvovat evidenční kontrolu a na závěr zařídit samotný přepis vozidla.

Koupě ojetého vozu

Poté, co si váš vysněný vůz vyberete, je nutné podepsat kupní smlouvu. Stejně jako jste neuspěchali výběr vozu, nelze uspěchat ani podpis smlouvy. Nestačí zde zkontrolovat pouze klasické „kdo“, „co“, „komu“ a „za kolik“.

U smluv totiž obecně platí, že čím více údajů, tím lépe. Zkontrolujte si tak, aby zde byly správně uvedeny i takové detaily, jako je platnost STK, barva vozu, SPZ, VIN kód, stav tachometru, ale i počet klíčů a všechny závady. Prostě všechno, co se může hodit.

U právních sporů totiž platí, že co je psáno, to je dáno. Jak už jsme psali o nákupu dražších ojetých vozů dříve, zapřemýšlejte, jestli se nevyplatí nechat si smlouvu napsat přímo pro konkrétní vůz. Kvalita vzorových smluv na internetu se totiž obecně dost různí.

Povinné ručení u ojetého automobilu

Máte smlouvu, nemáte peníze a máte „nový“ vůz. Ideální stav. Ovšem nyní všechna byrokratická zábava teprve začíná. Pokud chcete vozem odjet domů, je bezpodmínečně nutné, aby mělo vedle platné technické a registrační značky (klasické či převozní) také platné povinné ručení. Bez něj na silnici vůbec nevyjíždějte. Problémy totiž hrozí jak při silniční kontrole (několikatisícová pokuta), tak i například při havárii, kterou jste ale třeba vůbec nezpůsobili vy. Možnosti máte logicky dvě. A rozhodně platí, že lepší je mít auto pojištěné dvakrát než ani jednou.

Foto: Profimedia

První variantou je stávající pojistka prodávajícího. V takovém případě si s pojištěním ještě pár dní nemusíte lámat hlavu, ale dejte si pozor na to, kdy prodejce svoje pojištění zruší. Jakmile bude mít v ruce kupní smlouvu coby doklad o prodeji, stačí přijít na pojišťovnu a povinné ručení zrušit ke dni prodeje. Snadno se tak může stát, že auto zůstane třeba den nepojištěné. Za to už vám může dát Česká kancelář pojistitelů pokutu.

Ideální je tedy druhá varianta - zajistit si vlastní povinné ručení co nejdříve. Je příjemné, že to lze (podobně jako třeba cestovní pojištění) sjednat online a v klidu. Vedle typu vozidla zde i vyplníte, od kdy má ručení platit. Naopak registrační značku (pokud se ještě bude měnit) vyplňovat nemusíte. Pojistka platí, i když je uveden pouze VIN kód.

Takzvaná zelená karta (potvrzení o povinném ručení) musí být ještě po nějakou dobu vytištěna zeleně a v historii se objevily případy, kdy řidič dostal toto potvrzení e-mailem, vytiskl černobíle na bílý papír a poté za to dostal pokutu. Tahle zbytečná povinnost však naštěstí odpadne a to už od 1. července 2020.

Evidenční kontrola

I když má váš přírůstek do rodiny ještě platnou technickou, musíte se zastavit na STK. Nezáleží kde, ale musíte si zařídit takzvanou evidenční kontrolu. Pracovníci stanice vám za zhruba 400 korun zkontrolují, zda odpovídají údaje z techničáku, ale i zda nemáte třeba prošlou lékárničku a jestli jsou v pořádku rozměry pneumatik.

Přepis vozidla

Od nákupu vozidla má nový majitel deset pracovních dní na to, objevit se na úřadě s rozšířenou působností. Přepis vám udělají kdekoliv a nezávisle na místě bydliště vašem nebo prodávajícího. Pokud však původní majitel uvedený v technickém průkazu u přepisu není (což je ve většině případů), budete potřebovat jeho ověřenou plnou moc.

Na úřadě v oboru dopravy chtějte „Žádost o zápis změny vlastníka silničního vozidla“. S sebou nezapomeňte občanku, techničák, malý techničák (ORV), zelenou kartu, protokol o evidenční kontrole, kupní smlouvu a případně právě ověřenou plnou moc. A 800 korun. RZ nosit nemusíte, už delší dobu platí, že se registrační značka nemění a zůstává i v případě, že nový majitel bydlí v jiném kraji.

Tak. Sice to chtělo trochu toho chození po úřadech, stání ve frontě a čekání na STK, ale máte vyhráno. Zatímco na STK i u povinného ručení vám soukromý podnikatel ještě rád poradí co vyplnit, s přepisem vozidla je to víc na vás. Celá peripetie se dá obejít i tím, že práci s přepisem na někoho hodíte. Jsou na to celé specializované firmy, ale už to stojí zhruba 1 000 Kč až 2 000 Kč...

Gratulujeme, auto je vaše. Může se ale stát, že vám druhý den po koupi vůz nenastartuje. Pak je potřeba řešit záruku na ojeté auto. Zde platí, že záruka existuje, v případě koupí na inzerát to s ní ovšem bývá složitější. Ale k tomu se dostaneme zase třeba příště. Tak šťastnou cestu.

Na co si dát pozor:

  • V kupní smlouvě by mělo být spíš více údajů než méně
  • Povinné ručení si zařiďte sami a co nejdříve
  • Pro evidenční kontrolu vyrazte na nejbližší STK. Nemusí být v místě bydliště
  • Pro přepis vozidla potřebujete kupní smlouvu, občanku, doklad o pojištění, protokol o evidenční kontrole, technický průkaz vozidla, malý technický průkaz (ORV)
  • V případě, že původní majitel nebude u přepisu, potřebujete jeho ověřenou plnou moc
Načítám