Hlavní obsah

Pozor na padělky automobilových disků, mohou být nebezpečné!

Foto: Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových

Padělaná a nehomologovaná kola většinou nejsou tak odolná jako značkové originály

19. 3. 2019

Disky nejsou na autě jen na parádu, daleko důležitější je jejich funkční stránka, především tuhost a odolnost vůči poškození. A v téhle oblasti panují mezi jednotlivými výrobci a konkrétními disky velké rozdíly. Největší nebezpečí však představují padělky a nehomologované disky obecně, na které lze narazit i na českém trhu. Co můžou způsobit a jak je poznat?

Článek

Jak jste si mohli přečíst včera, na něčem u auta šetřit můžete, na jiných částech byste ale šetřit neměli. A právě disky jsou jednou z těch komponent, kde byste rozhodně neměli sáhnout po laciné variantě – nekvalitní disk se totiž snáz poškodí, což může zapříčinit i poškození vozu nebo dokonce havárii. Stojí vám takové riziko za pár ušetřených stovek?

Všechna jsou kulatá, ale není kolo jako kolo

Stejně jako u jiných produktů, i v kvalitě automobilových disků existují velké rozdíly, přestože vypadají podobně a mají srovnatelné parametry. Méně kvalitní kolo se na výmolech a výtlucích snadněji zdeformuje, což bude znamenat vyšší náklady v pneuservisu (častější vyvažování kol nebo dokonce rovnání disků) a horší jízdní vlastnosti (vibrace ve vyšších rychlostech). Problém je, že kvalitu kola na první pohled nepoznáte…

Všechna totiž vypadají stejně šmrncovně a rozměry mají normované, rozhoduje tedy to, co není vidět: konstrukce (jak precizně je propočítaná a na jakou pevnost), použité materiály („hliníková slitina“ je opravdu široký pojem) a technologie výroby (například kovaná kola jsou pevnější než klasická litá). I drobnosti mohou udělat obrovský rozdíl.

Jediná šance tedy je věřit prověřeným značkám (například AEZ, Dezent, DOTZ, BBS, OZ atd.) z prověřených obchodů, kde vám rádi poradí. Naopak se vyhněte těm úžasně levným kouskům s krkolomnými názvy, které často pocházejí z Číny a jsou vyrobeny ze stejného hliníku jako kávové lžičky, které ohnulo i dítě. Na něčem takovém byste jezdit vážně nechtěli.

Nová kola jsou drahá, co koupit ojetá?

Jako se všemi použitými věcmi je největším otazníkem skutečný stav. Vizuálně můžete zkontrolovat odřeniny a praskliny, ale některé vlasové praskliny již můžete přehlédnout. Funkční stav kola se navíc pozná až na vyvažovací stolici, kde se ukáže, jestli kolo hází a bude ho nutné rovnat (pokud to ještě vůbec půjde). A předprodejní prohlídku v pneuservisu dělá jen málokterý kupující. Sami si tedy zvažte, jestli vám to stojí za to riziko. Navíc tím zvyšujete nebezpečí, že si koupíte padělek…

Největším nebezpečím jsou padělky

Jestli jsou laciná kola nekvalitní, padělky a disky bez homologace mohou být vyloženě nebezpečné. „Nehomologovaná kola neprošla náležitými testy, a proto nevíme nic o jejich pevnosti, nosnosti atd.,“ vysvětluje Ing. Jiří Polívka, expert ze společnosti Alcar. A pokračuje varováním: „S těmito koly na autě motorista neprojde na STK a samozřejmě je tu riziko, že pojišťovna může krátit nebo odmítnout pojistné plnění v případě nehody z důvodu použití neschválených kol na vozidle.“

Riziko havárie v důsledku selhání disku je přitom dost vysoké. Laciná kola se sice deformují, jenže ta nehomologovaná rovnou praskají. Jejich výroba se totiž neřídí žádnými normami, materiál je ošizený a nikdo se neobtěžuje testováním, takže jejich odolnost je obvykle příšerná. Odlamují se kusy ráfků, lámou se celé ráfky, odtrhávají se dokonce paprsky od ráfků. Představte si, že se vám něco takového stane na dálnici ve vysoké rychlosti – to je noční můra všech řidičů.

K deformacím a poničení však dochází i v nízkých rychlostech, jak dokázal test australského zastoupení automobilky Mercedes-Benz. Stačí v 50 km/h projet výmolem a padělek se hned začíná rozpadat. S vyšší rychlostí pak stupeň destrukce rychle roste. A ne, že by o výmoly na českých silnicích byla nouze…

Mně se to stát nemůže…

Padělek by si pořídil jen hlupák, říkáte si asi. Jenže často je na první pohled nepoznáte, zvlášť když kupujete na dálku přes e-shop. Právě takhle se totiž dostaly na český trh padělané disky, které v roce 2016 zabavila v Moravských Budějovicích Celní správa ČR. Šlo konkrétně o 276 disků v hodnotě 10 000 až 30 000 Kč za sadu (4 disky), které byly napodobeninami výrobků jiných firem nebo jim chyběla homologace pro evropský trh. Takže riziko není jen při nákupu ze zahraničí přes eBay nebo AliExpress, snadno se vám to může stát i v ČR od českého prodejce.

Zabavená padělaná a nehomologovaná kola byla v úterý 19. března 2019 sešrotována, aby se již nikdy nemohla dostat zpátky na trh a způsobit nešťastným kupcům problémy.

Takže jak padělky poznat?

Upřímně, na první pohled je velmi těžké odhalit padělek nebo nehomologovaný disk (stačí se podívat na galerii výše, kde jsou právě zabavená kola). Praštit do očí vás může povědomý design na disku neznámé značky – všichni výrobci si svůj design chrání a použití jinou značkou zavání padělkem. Další poznávací znaky jsou bohužel hůře rozeznatelné. Na přesné znaky jsme se proto znovu zeptali Ing. Polívky z firmy Alcar: „Na čelní straně disku musí být vyražená či odlitá značka ‚KBA‘ nebo E v kroužku, vždy s číslem schválení. Pravost označení kola by měl doložit výrobce či dovozce těchto kol. Pokud je kolo v jiném rozměru, než je u daného vozu uveden v technickém průkazu, je nutné vyžádat si od prodejce vždy Typový list, na jehož základě je možné nový rozměr zapsat do TP.“

Před prodejem je tedy vhodné prověřit si prodejce (například na internetovém hodnocení e-shopů), případně ho požádat o doložení homologace prodávaných kol. Po koupi si pak hned zkontrolovat značení na kolech – všechno musí být jasně čitelné a správně označené, jakékoliv nejasnosti či nepřesnosti zavánějí problémem při první návštěvě STK nebo při projetí první díry v asfaltu.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama