Hlavní obsah

Povinné ručení pro dětská autíčka? Nevěřme všemu, co vidíme

Foto: McLaren
28. 6. 2018

Českými médii bouří zpráva hovořící o nové směrnici Evropské komise. Podle některých se totiž tato směrnice pojednávající o pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla dotkne mimo jiné i malých dětských vozítek na hraní. Zpráva vyvolala bezmála paniku a vlnu zášti vůči Evropské komisi – potažmo vůči EU. Jenže není všechno zase tak horké.

Článek

Obsáhlý dokument se zabývá stanovením toho, jak a za jakých okolností musí být pojištěna odpovědnost za provoz motorových vozidel – tedy povinné ručení. Dokument psaný „právničtinou“ zmiňuje třeba standardizovanou výši krytí, možnost kontrol v rámci členských států EU a další náležitosti.

Hovoří se taky o garančních fondech pro náhradu škody v případě, že vznikla nepojištěným, nebo nezjištěným vozidlem.

Návrh se pochopitelně zabývá také tím, jaká vozidla by vlastně měla být pojištěná. A zde je jasně uvedeno následující: „Tyto rozsudky objasnily, že motorová vozidla jsou obvykle určena k tomu, aby sloužila jako dopravní prostředek, a to bez ohledu na vlastnosti vozidla a že provoz takových vozidel zahrnuje jakékoli použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku bez ohledu na terén, v jakém je motorové vozidlo provozováno a bez ohledu na to, zda stojí, nebo je v pohybu.“

Jenomže dětská autíčka – jakkoliv by je šlo brát za určitých okolností jako motorová vozidla – nejsou určena k funkci dopravního prostředku, ale primárně na hraní. Zjednodušeně řečeno, asi nikdo nepojede na plastovém dětském autíčku pohybujícím se rychlostí chůze za účelem přepravy.

Samozřejmě by se dalo polemizovat o tom, jaká všechna motorová vozidla jsou tímto nařízením zahrnuta. Může se jednat o elektrokola, segwaye a další vozítka, jenže co třeba taková motokrosová motorka využívaná v drtivé většině případů na uzavřené trati? Koneckonců směrnice mluví i o provozu na soukromých pozemcích: „Z tohoto výroku jasně vyplývá, že dopravní nehody způsobené během normálního provozu vozidla za účelem dopravy včetně jeho provozu na soukromých pozemcích ještě spadají do oblasti působnosti směrnice.“ V tomto ohledu bude potřeba ještě detailnější stanovení.

Každopádně se asi netřeba obávat, že by příští plastové auto, které koupíte svojí ratolesti, podléhalo povinnému ručení. Jakkoliv se totiž tahle vidina zdá absurdní, tak absurdní taky opravdu je. A fakt, že o ní informuje hned několik médií naráz, z ní ještě nedělá reálnou možnost.

autowebAUTOWEBaUtOwEb