Hlavní obsah

Porsche představuje ostrý zákaznický závoďák 911 GT3 R

Foto: Porsche

Porsche 911 GT3 R

Jaký model z rozsáhlé rodiny 911 je vůbec nejostřejší ze všech? Je to GT3 RS? Ale kdeže. Je to GT2 RS? Pořád těsně vedle! Odpověď zní 911 GT3 R a na běžné silnici si s touhle 911 nezajezdíte. Jejím primárním a jediným působištěm je totiž závodní okruh.

Článek

Nová 911 GT3 R pro rok 2019 je ve velkém odvozená ze silniční GT3 RS (překvapivě), ze které byla odňata velká spousta zbytečností a naopak se zde zabydlela velká spousta závodních nezbytností. Výsledkem je brouk na steroidech, schopný zašlapat konkurenci do kačírku vedle trati.

Vezměme to ovšem popořadě. Karoserie přišla o velkou část plechařiny, aby mohly být její díly nahrazeny uhlíkovým vláknem. Z kompozitu karbonu a polymeru je třeba přední kapota, střecha, dveře, blatníky nebo víko motorového prostoru. V rámci odlehčování vzala za své taky klasická skleněná okna, nahrazená polykarbonátem. Dost značnou část toho, co se ušetřilo na hmotnosti, lze ale nabrat zpátky v palivu. Závodní nádrž, přístupná z obou stran auta, má hned 120 litrů.

Foto: Porsche

Porsche 911 GT3 R

Myslelo se samozřejmě i na bezpečnost, takže jsou odnímatelné dveře uvnitř své kevlarovo-karbonovo-hliníkové konstrukce vyplněny plastickou pěnou, absorbující energii pro případ nárazu. Dále je vnitřek auta „vystlán“ klasickou bezpečnostní klecí a přepracovaná skořepina řidiče kotví na šesti bodech.

Tím se pomalu dostáváme dovnitř vozu. Rádio a držáky na pití tu budeme hledat jenom marně, ale jeden komfortní prvek by se přece našel. Zcela konkrétně se jedná o klimatizaci, jejíž vývody ústí přímo do sedadla a do řidičovi přilby. Porsche tak zajišťuje, že se bude dobře chlazený závodník lépe soustředit na jízdu a krocení závodního speciálu bude o něco jistější.

Foto: Porsche

Porsche 911 GT3 R

Ono totiž rozhodně je co krotit. Motor ze silniční GT3 RS zůstal sice do velké míry stejný, ale jelikož se plochému čtyřlitrovému šestiválci bez emisních „dusítek“ o něco volněji dýchá, produkuje hned 550 koní výkonu. Tedy o 30 koní víc, než má jeho bratr s registračními značkami. Svou sílu na zadní kola posílá agregát nikoliv skrze dvouspojkovou převodovku, ale skrze plnotučnou závodní sekvenci se šesti stupni. O dynamických vlastnostech se Porsche samozřejmě nezmiňuje, holt konkurenční výhoda.

I v oblasti „pod autem“ došlo na změny. Nové jsou třeba brzdy se šestipístovými jednodílnými brzdiči a kotouči o průměru 390 mm vpředu a 370 mm vzadu. Kola s centrálními maticemi jsou zavěšena na přepracovaných rovnoběžníkových nápravách a odpružena nastavitelnými tlumiči.

Všechno to zní jako velká spousta srandy, teď ovšem ta méně zábavná část a sice cena. Továrně připravený závodní vůz, se kterým můžete konkurovat třeba Mercedesu-AMG GT3, BMW M6 GT3, Ferrari 488 GT3 a dalším speciálům, vyjde váš tým na 459 000 euro bez daně, tedy na nějakých 11,7 milionu korun. Holt řekněme, že musíte být relativně bohatý závodní tým.

Načítám