Hlavní obsah

Ostré hatchbacky BMW - je jich více, než si myslíte!

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Hatchback není typická karoserie pro BMW, přesto automobilka vyrobila několik takových ostrých modelů, které stojí za řeč a budou vás bavit. Ostatně ona se těžko hledá zábavnější koncepce, než je malá lehká zadokolka!

Článek

Hatchbacky od BMW již nikdy nebudou jako dříve. Druhá generace řady 1 se s námi pomalu ale jistě loučí (což mimochodem znamená, že je ideální čas jí koupit) a nástupce již bude stát na platformě s pohonem předních kol. Takže se zařadí mezi zbylé vozy ve třídě a ona výjimečnost auta s motorem vepředu podél, pohonem zadních kol a úžasnou vyvážeností, je ta tam.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pojďme se tedy ještě ohlédnout za tím, co vlastně BMW mezi hatchbacky vytvořilo. Zaměříme se přitom rovnou na nejzajímavější, sportovní modely. Často šlo o auta, která ani neměla zvláštní označení, jednoduše to jen bylo malé BMW se silným motorem, což je kombinace, která nemůže nefungovat.

BMW 2002 tii touring

Ostrých hatchbacků s pohonem zadních kol mnoho není, nedávno jsme vám psali kupříkladu o skvělém Talbotu Sunbeam Lotus, kterého jsme označili za tátu ostrých hatchbacků. Pravda je však taková, že ještě o několik let dříve se na trhu objevil jiný silný zadokolkový hatchback - BMW 2002 tii touring. A přišel dokonce ještě o tři roky dříve, než samotný Golf GTI! Verze touring splňovala všechny atributy hatchbacku, měla výklopnou zadní stěnu, tedy třetí dveře. Zároveň byl pod kapotou verze tii silný dvoulitrový čtyřválec o výkonu 130 koní, což bylo v té době hodně, ostatně již zmiňovaný Golf GTI dostal koní 110. Jasně, převodovka byla jen čtyřstupňová, ale motor M10 měl velkou chuť k životu. Škoda, že nevznikla i varianta turbo se 170 koňmi, tak jako tomu bylo u sedanu 2002. Mimochodem, jedno tii touring měl v úpravě od Alpiny i Paul Walker.

Foto: Archiv Garáž.cz

BMW 323ti Compact E36

E36 Compact patří k nejvysmívanějším modelům od BMW a dnes je to asi nejlevnější možnost, jak přijít z zábavné zadokolce na zimu. Důvod výsměchu byl jasný - auto není moc hezké a má podivně useknutou záď, technicky pak přebírá zadní nápravu ze staršího modelu E30, jiná je oproti běžným E36 i palubní deska, takže auto působí jako slepenec toho, co zbylo ve skladu. Jenže i díky oné levnější a jednodušší zadní nápravě modelu, který se označoval odborně jako E36/5, má Compact větší sklony k přetáčivosti a hravému chování. To v době vzniku nemohlo být bráno jako plus, ale dnes už to můžeme vidět trochu jinak, zejména když nám jde o zábavu. Slušně tohle auto fungovalo již s čtyřválcovou osmnáctistovkou či devatenáctistovkou modelu 318ti, opravdovým vrcholem však byl až šestiválec 323ti se 170 koňmi. Zejména pokud jste narazili na auto s M technik podvozkem (i bodykitem) a příplatkovým samosvorným diferenciálem, objevili jste recept na dostupnou zábavu v malém lehkém autě. Auto, které se začalo vyrábět v roce 1997, akcelerovalo na stovku za 7,7 sekundy a maximálně jelo 230 km/h, což byly v té době hodnoty na úrovni. Je až trochu škoda, že se do výroby nedostala varianta M3 Compact. Ta vznikla v jediném kuse jako testovací mula vozu Z3 M Coupe, které je s Compactem technicky spřízněno.

Foto: Archiv Garáž.cz

BMW 325ti Compact E46

Další Compact svou reputaci příliš nevylepšil - kvůli kulatým předním světlometům a useknuté zádi stále působil jako druhořadé BMW, ačkoliv technicky již šlo o plnohodnotný model E46 se vším všudy. Osobně musím říci, že pokud má auto xenony, pěkná kola a M paket, tak mi vzhledově nevadí, záď se mi dokonce i líbí. Byl to první Compact se solidním dieselem, konkrétně šlo o variantu 320td se 150 koňmi a 330 N.m. Nás ale opět nejvíce zajímá vrcholný šestiválec, který má stejně jako u E36 objem 2,5 litru, ale výkon poskočil na 192 koní. Často se tohle auto dá najít s v té době moderním robotizovaným manuálem SMG, my však doporučujeme klasický manuál. Pokud máte připlaceno za M paket, je tohle auto podvozkově rychlejší, než motor. A díky malým rozměrům také velmi, velmi zábavné. Šestiválec musíte ždímat, aby podal to nejlepší, celkově to však není pomalé auto, jen již působí mnohem dospěleji a hodnotněji. Samosvorný diferenciál bohužel vypadl z nabídky příplatkových prvků, dá se to však řešit aftermarket dílem od některého z úpravců. Dnes je to stále dobrá možnost, jak přijít k zábavné, relativně moderní a hlavně cenově dostupné zadokolce.

Foto: Archiv Garáž.cz

BMW 130i

V roce 2004 se BMW rozhodlo povýšit své hatchbacky a udělalo tak samostatnou řadu 1. Ta si od začátku získala srdce novinářů. Nebyla sice prostorná ani praktická, nabízela však veškeré atributy pravého BMW včetně moderního designu z pera Chrise Bangla, to vše jen v menším a obratnějším balení. V nabídce motorů stojí za zmínku dvakrát přeplňovaný čtyřválcový turbodiesel, který nabízel špičkových 204 koní. Později se z auta stal rovněž kupé s nabídnou benzinových šestiválců včetně přeplňovaného třílitru modelu 135i. Z auta navíc vzniklo jedno z nejopěvovanějších BMW všech dob, 1M Coupe. Pozornost si však zaslouží i na první pohled úplně běžný hatchback s atmosférickým třílitrem pod kapotou. Varianta 130i přišla výhradně se šestistupňovým manuálem a měla výkon 265 koní, stejně jako sportovní kupé Z4. Stovku auto zvládlo za 6 sekund a maximálně jelo 250 km/h, okem však ostrou variantu poznáte jen stěží. Dokonce šla koupit bez M paketu a s komfortnějším podvozkem! Rázem tedy auto vypadalo jako důchodcovské 116i, jen s pořádnou silou pod kapotou. Řidičsky se jedná o krásně vyvážené auto, které vás obepíná, je dobře řiditelné a komunikativní. Pokud chcete jezdit opravdu ostře, bude vám chybět jediná věc - samosvorný diferenciál. Opět to ale není nic, co by nešlo dodatečně vyřešit. Za cenu okolo 300 tisíc korun je to výborné univerzální zábavné auto.

Foto: Archiv Garáž.cz

BMW M135i/M140i

Posledním ostrým hatchbackem s klasickou koncepcí na současném trhu je BMW M140i, které bylo před faceliftem označováno jako M135i. Pod kapotou je již přeplňovaný třílitr, který může být spojen se šestistupňovým manuálem či osmistupňovým automatem, přičemž kromě pohon zadních kol můžete mít i čtyřkolku (jen s automatem). Autu jsme vytýkali o něco měkčí uložení náprav, ve výsledku je to však stále obrovsky zábavný stroj, přičemž motor vozu, zejména po faceliftu u verze M140i, je úžasně silný, ostrý, točivý a zároveň překvapivě úsporný. K dispozici je řada originálního příslušenství, jako kupříkladu Power kit obsahující více koní a hlučnější výfuky, anebo samosvorný diferenciál. Tohle BMW může brzy zmizet z nabídky, doporučujeme jej tedy koupit, dokud to jde!

Foto: Archiv Garáž.cz

Reklama

Načítám