Článek
Když se řekne GSi, určitě vám na mysli vyskočí první Astra nebo poslední Kadett – ostré hatchbacky statečně konkurující kultovnímu Golfu GTI, které jej i v mnohém překonávaly. A Opel s touto zkratkou neplýtval a nelepil jí na každý trochu přiostřený model, ale jen na to nejlepší z produkce. Dostala se ještě na první a druhou generaci Corsy a některé modely kupé Manta. Její tradice však sahá ještě dál do minulosti, kdy zkratka existovala ještě bez "i" na konci, které značí injection - tedy vstřikování. Určitě si vzpomenete třeba na krásný model Commodore GS, který byl tak trochu jako evropský muscle car.

Po první Astře byl ale konec, nová generace Opelů, která mimochodem bojovala s klesající popularitou, potřebovala nový symbol, a tak se zrodilo OPC – Opel Performance Center. Zkrátka OPC představovala plnotučné sportovní verze, které donedávna uměla německá automobilka nabídnout u každého modelu, malou Corsou počínaje a rodinným MPV Zafira konče. Nyní už nabídka OPC trochu prořídla a zdá se, že Opel vyklízí pozice ve sportovním poli. Jak symbolické, když se nedávno stal značkou koncernu PSA, který aktuálně nabízí v tomto segmentu vlastně jen dva Peugeoty GTi.

Proto nás dost překvapila zpráva, že GSi je zpět. No jistě, hned mi na mysli vyskočila ta Astra, ale vzápětí už v hlavě hlodal červíček pochybností. Nedopadne to jako Eclipse u Mitsubishi? Nepůjde ve finále jen o nějaký stupeň výbavy ve stylu Audi S-Line, zatímco pod kapotou bude běžná uzívaná nuda na sériovém podvozku? Prý se pravdu dozvíme až ve Frankfurtu a automobilky nejčastěji oddalují spíše ta zklamání, kdežto slibné věci (Giulii QV nebo znovuzrození Alpine) nám servírují roky předem, než se dočkáme reality.

Nakonec první znovuzrozené GSi bylo odtajněno rychle – je jím nádherná Insignia. Ta se sportovními drobnostmi ještě zkrásněla – agresivnější nárazníky s většími otvory, zadní spojler, dvacetipalcová kola a za nimi červené brzdiče. Pokud jste doufali v evropskou verzi Buicku Regal GS, určitě budete po vzhledové stránce spokojeni. Uvnitř jsou standardní propriety jako sportovní sedadla (s výhřevem, odvětráním a masírováním), kožený multifunkční volant, hliníkové pedály a jiná hlavice řadičky. Opel už navíc vzal auto i na Nürburgring a slibuje, že je Insignia GSi rychlejší než starší verze OPC. Je tu ovšem jedno ale…

Pod kapotou se totiž moc zázraků nedělo. Já vím, těšili jste se určitě na vidlicový šestiválec, který nebyl problém objednat i do starších generací Vectry. Ale máte smůlu, protože je tady celkem konvenční benzínový dvoulitr s turbem, který produkuje slušných 260 koní. Za lepší čas v zeleném pekle tak nejspíš vděčí i o 160 kg menší hmotnosti a nižšímu těžišti. Snažili se i inženýři, když auto vybavili pohonem všech kol s vektorováním točivého momentu. Oficiálně se Insignia GSi představí ve Frankfurtu, prodej začne o měsíc později. A příští rok se dočkají i zájemci o naftovou verzi, což se mi líbí ze všeho nejméně.