Hlavní obsah

Opel vrací na trh modely GSi, ale dělá to dobře?

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Každá značka už má své zavedené zkratky jako RS, GTI, M a jen málokdy se uchýlí k jejich změně. Opel však tohle na přelomu tisíciletí udělal a opustil slavnou zkratku GSi, která symbolizovala nejeden pubertální automobilový sen

Článek

Když se řekne GSi, určitě vám na mysli vyskočí první Astra nebo poslední Kadett – ostré hatchbacky statečně konkurující kultovnímu Golfu GTI, které jej i v mnohém překonávaly. A Opel s touto zkratkou neplýtval a nelepil jí na každý trochu přiostřený model, ale jen na to nejlepší z produkce. Dostala se ještě na první a druhou generaci Corsy a některé modely kupé Manta. Její tradice však sahá ještě dál do minulosti, kdy zkratka existovala ještě bez "i" na konci, které značí injection - tedy vstřikování. Určitě si vzpomenete třeba na krásný model Commodore GS, který byl tak trochu jako evropský muscle car.

Foto: Archiv Garáž.cz

Po první Astře byl ale konec, nová generace Opelů, která mimochodem bojovala s klesající popularitou, potřebovala nový symbol, a tak se zrodilo OPC – Opel Performance Center. Zkrátka OPC představovala plnotučné sportovní verze, které donedávna uměla německá automobilka nabídnout u každého modelu, malou Corsou počínaje a rodinným MPV Zafira konče. Nyní už nabídka OPC trochu prořídla a zdá se, že Opel vyklízí pozice ve sportovním poli. Jak symbolické, když se nedávno stal značkou koncernu PSA, který aktuálně nabízí v tomto segmentu vlastně jen dva Peugeoty GTi.

Foto: Archiv Garáž.cz

Proto nás dost překvapila zpráva, že GSi je zpět. No jistě, hned mi na mysli vyskočila ta Astra, ale vzápětí už v hlavě hlodal červíček pochybností. Nedopadne to jako Eclipse u Mitsubishi? Nepůjde ve finále jen o nějaký stupeň výbavy ve stylu Audi S-Line, zatímco pod kapotou bude běžná uzívaná nuda na sériovém podvozku? Prý se pravdu dozvíme až ve Frankfurtu a automobilky nejčastěji oddalují spíše ta zklamání, kdežto slibné věci (Giulii QV nebo znovuzrození Alpine) nám servírují roky předem, než se dočkáme reality.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nakonec první znovuzrozené GSi bylo odtajněno rychle – je jím nádherná Insignia. Ta se sportovními drobnostmi ještě zkrásněla – agresivnější nárazníky s většími otvory, zadní spojler, dvacetipalcová kola a za nimi červené brzdiče. Pokud jste doufali v evropskou verzi Buicku Regal GS, určitě budete po vzhledové stránce spokojeni. Uvnitř jsou standardní propriety jako sportovní sedadla (s výhřevem, odvětráním a masírováním), kožený multifunkční volant, hliníkové pedály a jiná hlavice řadičky. Opel už navíc vzal auto i na Nürburgring a slibuje, že je Insignia GSi rychlejší než starší verze OPC. Je tu ovšem jedno ale…

Foto: Archiv Garáž.cz

Pod kapotou se totiž moc zázraků nedělo. Já vím, těšili jste se určitě na vidlicový šestiválec, který nebyl problém objednat i do starších generací Vectry. Ale máte smůlu, protože je tady celkem konvenční benzínový dvoulitr s turbem, který produkuje slušných 260 koní. Za lepší čas v zeleném pekle tak nejspíš vděčí i o 160 kg menší hmotnosti a nižšímu těžišti. Snažili se i inženýři, když auto vybavili pohonem všech kol s vektorováním točivého momentu. Oficiálně se Insignia GSi představí ve Frankfurtu, prodej začne o měsíc později. A příští rok se dočkají i zájemci o naftovou verzi, což se mi líbí ze všeho nejméně.

Reklama

Načítám