Hlavní obsah

Okruhový speciál 130 RS A5 se erku nepodobal, byl ale rychlý

Foto: Archiv Garáž.cz
4. 10. 2017

Z oficiálního názvu je patrná příbuznost tohoto prototypu s oblíbeným závoďákem, na pohled se však typ 738 od něj dost liší. Viděli jste snad někdy agresivnější závodní Škodovku? Škoda jen, že jich nevzniklo víc

Článek

Prototyp Škoda 738 z roku 1978 (vývoj začal v roce 1977) vycházel ve velké míře ze slavné závodní 130 RS. Ostatně jako 130 RS A5 jí prezentovala i sama automobilka, byť byl prototyp výrazně upravený. Takhle široké blatníky s obřími nasávacími otvory pro přísun vzduchu k motoru do té doby žádný jiný závoďák nedostal. Právě kvůli přemístěnému sání zmizela z přídě maska a celá střední část kapoty mezi světly se snížila, aby byl aerodynamický odpor co nejmenší. Odklápěla se v celku, abyste mohli natankovat do palivové nádrže. Pod čumákem byl mohutný přední spojler, který se dal vyměňovat podle toho, zda byla trať závodu hladká nebo hrbolatá. Vzadu bylo obrovské křídlo a pod dveřmi mohutné prahy, které z A5 dělaly jedno z nejagresivnějších československých závodních aut.

Foto: Archiv Garáž.cz

Na autě se hodně testovalo obtékání vzduchu a aerodynamika. Karoserie generovala obrovský přítlak, což vzhledem k nízké hmotnosti 700 kg fungovalo. Aby se ušetřilo co nejvíc, nebylo uvnitř nic – jen jedna závodní skořepina a bezpečnostní rám. To by udělilo slušné jízdní parametry i standardnímu erku. Tady ale nebyl žádný motor 1,1, ale osmnáctistovka s výkonem 154 koní, která poházela ze soutěžního speciálu 180 RS. Později Škoda nahradila motor šestnáctistovkou s výkonem 190 koní, která speciál dostala až na 250 km/h. Pětikvalt ze 130 RS ale zůstal, výfuk tvořila obyčejná trubka vyvedená do strany. Aby to všechno fungovalo i na silnici, použila Škoda tlumiče Koni a kotoučové brzdy na všech kolech.

Foto: Archiv Garáž.cz

Prvním a posledním startem byl mezinárodní závod v Mostě 1978, kdy se za jeho volant posadil Jaroslav Bobek. V měřených trénincích obsadil čtvrtou pozici, v závodě ale musel vzdát pro poruchu mazání ze třetího místa. Před ním v tu chvíli byly pouze speciály Lola. Bez naděje na homologaci se však Škoda svého speciálu vzdala a zůstalo u jediného prototypu. Ten si můžete dodnes prohlédnout v muzeu automobilky.

Reklama