Hlavní obsah

Obrazem: Poláci závodili v driftech na úzké horské silničce

Foto: Archiv Garáž.cz
23. 7. 2017

Řev motorů a dým stoupající ze stráně ukrutného kopce odůvodňuje špalír diváků. O pár minut (a propocené triko) později pozoruji první zatáčku úzké silnice a auto, jenž ji plynule projíždí řízeným přetáčivým smykem, aby o pár desítek metrů dál zmizelo stejným stylem v zatáčce následující. Vítejte na touge!

Článek

Byť má úroveň driftovacích závodů v Česku stále rostoucí úroveň a organizátoři se drifty snaží přiblížit širšímu spektru diváků i závodníků, stále můžeme tiše závidět našim severovýchodním sousedům. Nejen díky snaze zavděčit se masivní divácké základně (srovnatelné s rally soutěžemi) se polští pořadatelé pokouší v různých šampionátech nabídnout rozmanité závodní tratě. Vedle tradičních letištních ploch a okruhů se tak třeba v rámci série Drift Masters GP pořádá několik soutěží i na fotbalových stadionech, kde je vždy připravena asfaltová trať postavená jen kvůli danému závodu - to by samosebou nešlo bez velmi silného partnera. A občas se někteří z organizátorů uchýlí i k zdánlivému kombinování disciplín, totiž že uzavřou úsek silnice evokující spíše trať závodu do vrchu nebo rychlostní zkoušku na rally a drifterské závody pořádají zde.

Foto: Archiv Garáž.cz

Už před několika lety se takto závodilo na jedné z ulic Wodzisławu Śląskim nedaleko Ostravy, na kopci u Załuże a divácky velmi oblíbeným se v průběhu let stal závod v Karpaczi pod Sněžkou na relativně rychlé a nebezpečné trati jak pro jezdce, tak pro diváky. Tentokrát se k tématu touge rozhodli vrátit lidé kolem šampionátu Drift Open, spojili síly s Automobilklubem Ziemi Kłodzkiej a závod uspořádali společnými silami na zakroucené silnici na úpatí Czarnej Góry, na dohled Kralickém Sněžníku, neboli nedaleko Jeseníku.

Foto: Archiv Garáž.cz

Listina přihlášených jezdců vypadala optimisticky (dohromady mělo startovat šest desítek jezdců), realita však byla jiná - v sobotu se na trati prohánělo kolem pětačtyřiceti driftovacích speciálů. Někteří nedorazili kvůli problémům s auty, jiní kvůli problémům zdravotním, další prostě proto, že nedorazili. Upřímně řečeno bylo i tak závodníků až až. Tréninky na náročné a nevyzpytatelné trati začaly už během pátku, v sobotu pokračovaly do kvalifikačních jízd do nedělního závodu, jenž probíhal vyřazovacími tandemovými jízdami. V těch jedou přetáčivým smykem dvě auta za sebou a druhý vůz se snaží kopírovat pohyb, úhel driftu, rychlost vozu prvního a v ideálním případě i vytvořit tlak (avšak ne přímým kontaktem) a donutit prvního jedoucího k chybě. Po projetí úseku se jízda jede ještě jednou, nicméně s vyměněnou pozicí vozů. O výherci rozjížděk nerozhodují stopky, ale porota, jenž hodnotí jednotlivé aspekty jízdy - řidič s vyšším bodovým ziskem postupuje do dalšího tandemového souboje až k finále.

Foto: Archiv Garáž.cz

Náročnost závodu zvyšovalo hned několik aspektů - charakter vybraného úseku, který byl na několika místech nerovný a opravovaný; prakticky nulová možnost pořádně se odvázat, protože chyba jezdce většinou znamenala "poruchu na karoserii" v lepším a zničené auto v horším případě a kvalifikační jízdy trochu nešťastně poznamenaly změny počasí doprovázené deštěm, přičemž následné nerovnoměrné osychání asfaltu udělalo nejednomu drifterovi z rukou vánočku. Avšak nic z toho nebylo důvodem pro zachmuřené pohledy diváků. Jezdci se se silnicí prali srdnatě a předváděli odvážné nájezdy do zatáček a precizní kontrolu překoňovaných závodních speciálů (jela zde auta s výkonem až osm set koní) na netradiční úzké trati prosté únikových zón. Prostě čirý punk. Kvalifikací bohužel neprošel jediný statečný z Česka - David Levička jezdící s BMW E36 s čtyřistakoňovým osmiválcem z M5. Kromě toho, že to pro něj byl úplně první závod na horské silničce, tak doplatil na výše zmíněný déšť, nestejně oschlý asfalt během kvalifikačních jízd a nemožnost se s tratí pořádně sžít. Ale nebyl jediný - do nedělních tandemových jízd postoupilo "pouze" 26 jezdců.

Foto: Archiv Garáž.cz

Neděle se vyvedla parádně a to jak z pohledu počasí, tak průběhu závodů. Pořadatelé skvěle zvládli pověstné polské fanoušky tak, aby nikdo nebyl v přespříliš nebezpečných místech tratě (což byl v rámci výše zmíněné Karpacze takřka nadlidský úkol) a harmonogram akce se výrazně neměnil ani při přestávkách kvůli nehodám. Zvláštní pohled se divákům naskytl při prezentaci šestnácti závodníků postupujících do osmifinále - převaha vozů značky BMW byla patrná celý víkend, nicméně mezi šestnácti nejlepšími byla více než polovina vozů generace E30.

Foto: Archiv Garáž.cz

Zbytek tvořila BMW generace E36 a E46, Nissany S13 a S14 a Opel GT v drifterském světě slavného Pawla Trely. Převaha bavorské značky byla nakonec znát i na stupních vítězů, kde se umístila hned dvě BMW E30 a to sice Kuba Jakubowski na druhém a Jakub Smuszkiewicz na třetím místě. Na nejvyšší stupínek vystoupal Jerzy Tecław s černým Nissanem 200SX S13. 

Foto: Archiv Garáž.cz

A co že je to "touge"? Snad mě znalci japonského automobilového prostředí neukamenují za tvrzení, že se tak v přepisu říká horské silničce, na kterou se jezdívali pouliční závodníci vyřádit. Míněno závodit čistou stopou nebo driftem. A protože se formát driftovacích závodů začal šířit právě z Japonska, došlo i k přejímání tohoto výrazu. Především tedy v rámci driftů na silnici v kopcích či horách. Doporučuji nějaký takový podnik navštívit, pokud jste fanoušky motorsportu a rádi objevujete něco nového - v Evropě se jich jede do roka jenom pár, ten nejbližší se koná v Maďarsku. Mrkněte do fotogalerie, pokud stále váháte!

Drifty v České republice

Pokud byste se chtěli vypravit nazvody v driftu konan v tuzemsku tak vězte, že většinu informac naleznete na adresehttp://www.drifting.cz. Konaj se tři šampionty -dva v driftuna okruzch v Sosnov, Brně,Hradci Krlov a několika zahraničnch okruzch ajeden v gymkhaně během tuning srazů. Na všechny se samosebou můžete vydat jako divk nebo zde startovat s adekvtn technikou - je to přeci jen lepš cesta k zskn rad a zkušenostoprotitrninkuv běžnm provozu.

Reklama