Hlavní obsah

O titul nejhodnotnější automobilky se přetahují dva giganti

Foto: Shutterstock / Bjoern Wylezich

Toyota se na špičce mezi automobilka umístila již po sedmnácté

Její auta jsou známá po celém světě, najdete je ve všech segmentech. Přestože jde o nadnárodní gigant, pořád je řízena jako rodinná firma a její šéf osobně zkouší každý nový model. Automobilku Toyota založil v roce 1937 Kičiro Tojoda a je to největší výrobce automobilů na světě, vyrábí jak osobní automobily, tak dodávky, nákladní auta, motory, autobusy, roboty. Podle aktuálního žebříčku Interbrand se dokonce jedná o sedmou nejhodnotnější firmu na světě a nejhodnotnější automobilku vůbec.

Článek

Většina lidí by na otázku: „Která automobilka je nejhodnotnější automobilovou značkou?“ asi odpověděla, že Ferrari či Porsche. Jiní by zase tvrdili, že je to Tesla, a opírali by se o hodnotu akcií. Jenže podle uznávaného žebříčku Best Global Brands 2020 firmy Interbrand to není pravda. Podle jejich výsledků je to již po sedmnácté japonská Toyota. Letos byla oceněna na 51,6 miliardy dolarů, což jí zajistilo sedmou pozici mezi globálními značkami všech odvětví. Na záda jí pak v pořadí automobilek i celkovém dýchá další gigant, jediná evropská značka v první desítce, Mercedes-Benz.

Toyota je již řadu let nejpopulárnější automobilová značka na světě. Letos Toyota Motor Corporation získala rovněž pozici lídra mezi výrobci automobilů (průběžně se o ní přetahuje s koncernem Volkswagen), když v první polovině roku 2020 prodal koncern 4,02 milionu aut, což odpovídá 12,4 % trhu. Je relativně nenápadná, zvlášť ve střední Evropě, ale i to se poslední roky mění. A její úspěch v Americe ale i v Asii je nezpochybnitelný.

Experti Interbrand přičítají úspěch Toyoty k široké nabídce ve všech segmentech, zároveň zmiňují, že Toyota je největší producent elektrifikovaných automobilů, velkou roli hraje také v hybridních a vodíkových pohonných technologií. Značka dosud prodala více než 15 milionů hybridů.

Za nás můžeme ještě pochválit, že Toyota investuje nejen do rozvoje nových technologií, ale že jako jedna z mála automobilek dál působí v motorsportu – Toyota Gazoo Racing sbírá úspěchy v různých odvětvích světového automobilového sportu a získané zkušenosti pak promítá do výroby sportovních automobilů pro běžné zákazníky.

Hned za Toyotou, co se automobilek týče, je pak Mercedes-Benz a BMW, Porsche je až desáté a Ferrari dokonce dvanácté.

Foto: Interbrand

Interbrand

Zajímavý je i úspěch Tesly, která se jen pomalu dostává ze ztráty, ale jako značka je velmi ceněná pro svou inovativnost a pokrokovost. Přitom Interbrand hodnotí společnosti ve třech klíčových oblastech, a to finanční výkony značkových produktů a služeb, role, kterou značky hrají při ovlivňování výběru zákazníků, a schopnost značky udržet si prestižní cenu nebo zajistit firmě zisk. Hádáme, že v posledním kritériu nezískala Tesla právě vysoké hodnocení. Alespoň zatím ne.

„Nejlepší světové značky nepodléhají změnám, ale řídí je,“ řekl Jez Frampton, ředitel Interbrand. „Anatomie rozvoje značek je složitá, jedinečná a osobní. Firmy expandují na nové trhy a vytvářejí lepší možnosti pro rozvoj svých značek a podnikání.“

Interbrand sestavuje žebříček již dvacet let. Přední příčky tradičně patří technologickým společnostem, celých 20 let se mezi stovkou nejhodnotnějších firem udrželo jen 31 společností. Jediné dvě firmy, které se už celých 20 let drží v TOP 10, jsou Coca-Cola a Microsoft. Pokud bychom se podívali na trendy, patrný je růst zejména firmy Mastercard. Rostl také segment Luxusu, což zahrnuje hlavně firmy zaměřené na drahé oblečení, jako je Chanel či Gucci.

Foto: Interbrand

Interbrand

A jak to vnímáte vy? Dali byste Toyotu taky na vrchol, nebo berete podobné žebříčky s rezervou?

Reklama

Související témata:
Načítám