Článek
V závodě automobilky Volkswagen ve Cvikově ve východním Německu se rodí celkem šest různých elektromobilů pro celou skupinu. Nedávno se fabrika pochlubila jedním významným milníkem, a to miliontým kusem, kterým se stal elektrický hot-hatch ID.3 GTX.
Zdálo by se, že bude firemní mejdan, ovšem v ústředí ve Wolfsburgu z toho mají spíše vrásky. Proč? Výroba elektromobilů je totiž drahá a ve finále generuje nižší zisky než u ekvivalentních vozů se spalovacími motory.
Zájem o elektro v rámci Evropy za první čtvrtletí roku 2025 vzrostl, což ve finále není dobrá zpráva, zvlášť když každý pátý prodaný vůz koncernu v tomto období byl na baterku. Leckde prodeje elektromobilů dokonce stouply na úkor výnosnějších spalováků, takže Volkswagen ve finále vydělal méně.

Volkswagen sice prodal více aut, ale vydělal méně.
Rovněž nesmíte zapomenout na to, že v řadě evropských zemí včetně Česka skončily dotace, takže si výrobci kolikrát museli sami sáhnout do vlastních zisků, aby se podotační prodeje (tolik) nepropadly, udržely na stejné hladině, nebo dokonce vzrostly (záleží na trhu).
Řečí čísel to znamená, že zisk před zdaněním za první čtvrtletí 2025 společnosti klesl o 40 % na 3,1 miliardy eur (77,2 miliardy korun), navzdory tomu, že počet dodaných aut vzrostl o 1,4 %.
Světlem na konci tunelu je tak aktuálně chystaný Volkswagen ID.2 a jeho sourozenci, kteří by se cenově měli vejít na úroveň nebo pod 620 000 Kč (25 000 eur). Jde o crossovery ID.2X, Cupra Raval, Škoda Epiq, rovněž postavené na levnější variantě platformy MEB umožňující pohon předních kol.

Volkswagen ID.2 a jeho crossover varianta ID.2X mohou být hit.
S plánovanou výrobou ve Španělsku a zahájením prodejů v roce 2026 má jít o elektrovozy, jejichž marže bude podobná jako u spalováků. Otázkou zůstává, jestli bude i zájem zákazníků.
Alespoň v Česku zájem o malé levné elektromobily prozatím úplně není, o čemž nám hovoří čtvrtletní (leden až březen 2025) statistiky Svazu dovozců automobilů. Například elektrický Hyundai Inster dosáhl 53 prvních registrací, zatímco spalovací ekvivalent Hyundai i10 za stejné období 261 a větší Hyundai i20 dokonce 510.

Češi a malé elektromobily - Citroën C3 na benzin stojí od 375 000 Kč, na elektřinu od 589 900 Kč. Hádejte, čeho se prodalo víc…
Dacia Spring se pyšní 80 registracemi, větší Dongfeng Box jen 22. Citroën C3 na benzin má zatím 107 registrací, elektrika jen 14. Peugeot 208 na tom pak je 97 vs. 1 registrace v masivní prospěch benzinu.
Češi si tak raději koupí levnější nákupní tašku na benzin. Ale kdoví, třeba to později změní osekaný Volkwagen ID.1 s cenou na úrovni půl milionu.
Nakonec tu máme ještě faktor jménem Donald Trump a jeho cla, která se turbulentně mění a prakticky znemožňují vytváření celkových finančních prognóz, zejména pro v Americe prodávané značky Volkswagen, Audi a Porsche. Zatím je zkrátka ve hře to, že letos skupina Volkswagen vydělá méně než vloni, silné Škodovce navzdory.