Hlavní obsah

Řítíme se plnou rychlostí proti zdi, varuje šéf Mercedesu. Zákaz prodeje spalovacích motorů může položit autoprůmysl

Foto: Mercedes-Benz

Šéf Mercedesu Ola Källenius (na snímku) důrazně varuje před dopadem zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory.

Mercedes, Volvo, Bentley, Ford, Audi, Nissan a další automobilky si byly ještě nedávno jisté, že se už brzy plně přeorientují jen na elektřinu. Jenže i přes dotace a pobídky je přechod na čistou elektromobilitu pomalejší, než všichni doufali, a stále platný zákaz spalovacích motorů od roku 2035 může podle šéfa Mercedesu položit celý autoprůmysl.

Článek

Mercedes-Benz ještě před několika lety předpokládal, že spalováky na evropských trzích v jeho nabídce vydrží nejdéle do roku 2030, nicméně tyto plány berou rychle za své a automobilka postupně obrací.

Šéf Mercedesu Ola Källenius v rozhovoru pro německé ekonomické noviny Handelsblatt varoval, že pokud zákaz prodeje nových vozů se spalovacími motory v EU zůstane v platnosti od roku 2035, evropský automobilový průmysl se zhroutí.

Foto: Mercedes-Benz

Ola Källenius neříká, že se Mercedes loučí z elektromobily. Upozorňuje na ekonomická fakta a nedomyšlený zákaz vozidel produkujících emise CO2.

„Potřebujeme se podívat na realitu. Jinak se plnou rychlostí řítíme proti zdi. Samozřejmě musíme dekarbonizovat, ale musí to být provedeno technologicky neutrálním způsobem. Nesmíme ztratit ze zřetele naši ekonomiku,“ sdělil novinám Källenius.

Šéf Mercedesu, který je zároveň prezidentem Evropské asociace výrobců automobilů, dále vyjádřil obavy, že se zákazníci před zákazem hromadně vrhnou na nákup benzinových a naftových vozů. A to klimatu neprospěje.

On totiž o elektromobily zase není takový zájem, protože v zemích EU, Spojeném království a v zemích Evropského sdružení volného obchodu dosahují společně 17,5% podílu. Plug-in hybridy, častokrát vnímané jako přestupní stanice k elektru (nebo emisní berlička automobilek), mají celkový podíl jen 8,7 %.

Foto: Audi

A co plug-in hybridy? Tak ty na tom s prodejností jsou v rámci EU a v dalších zemích ještě hůře než čistá elektra.

Tradiční jízdou nabíjené hybridy si drží podíl 35 %, nicméně jsou zde započteny i mild-hybridy (de facto jen pomocné elektromotory), které mnozí za plnohodnotné hybridy ani nepovažují.

V nadcházejících měsících bude Evropskou komisí zákaz přezkoumán, nicméně není jisté, jestli vyhraje zdravý rozum a případně za jakou cenu. Pokud bude kompromisem výjimka pro plug-in hybridy, stejně to pro mnoho zákazníků nejspíš nebude to, co by chtěli.

Foto: Mercedes-Benz ČR

Nové CLA má našlápnuto k tomu být solidním elektromobilem, ale až prodeje ukážou, jestli zákazníci přece jen nebudou preferovat spalovací variantu.

Automobilky tak budou tlačit na zmírnění zákazu, protože mají ekonomický důvod. Takový Mercedes v rámci globálních prodejů udal jen 8,4 % elektromobilů za letošní pololetí, což je ve srovnání s prvním pololetím roku 2024 pokles o 1,3 %. Pokud se započtou plug-in hybridy, bavíme se o globálním podílu jen 20,1 % elektrifikovaných aut za prvních šest měsíců letoška.

Zbytek tvoří spalovací motory, za které jsou lidé ochotni utrácet i horentní sumy. Zvlášť pokud mají znáček V8 na blatníku.

Načítám