Článek
Prosklená továrna Volkswagenu neboli Gläserne Manufaktur byla otevřena v roce 2001 a pyšnila se futuristickou architekturou i umístěním takřka v centru města. Demonstrovala technologický pokrok a určitou ekonomickou hojnost, protože zde vznikal vlajkový model Phaeton.
První ambiciózní počin dopadl nezdarem, Phaeton neměl úspěch, a tak se v továrně začaly vyrábět ještě modely Bentley Flying Spur a od roku 2017 nastoupily e-Golfy. Po jejich ukončení se od roku 2021 na tamních linkách rodily modely ID.3, i to se však ukázalo jako krok vedle.

Nejdříve Phaeton, Flying Spur, potom e-Golf, nakonec ID.3 a pak konec.
Elektromobily totiž lidé tolik nekupují tolik, jak Volkswagen čekal, a tak se musí šetřit. Na provoz ne zrovna efektivní (auta se zde pouze skládala, karoserie složitě dovážely) a malá manufaktura byla na seznamu výrobních škrtů na prvním místě.
Vzpomínkou na historii zde bude kromě už vystaveného posledního vyrobeného Phaetonu s podpisy zaměstnanců také červený Volkswagen ID.3 GTX, rovněž podepsaný těmi, kteří jej stvořili.
Továrna vyrobila za 24 let provozu jen něco přes 165 tisíc vozidel, na druhou stranu sloužila jako zkušební laboratoř pro nasazení nových technologií. Novinky pro výrobu se nejprve testovaly tady a až poté zamířily do ostatních velkých fabrik.
Co bude dál? Do proskleného objektu přistane investice převyšující jednu miliardu korun, téměř polovinu prostor využije Technická univerzita v Drážďanech, která zde naplno rozběhne inovační centrum pro klíčové technologické oblasti včetně umělé inteligence, robotiky, mikroelektroniky a návrhu čipů.

Gläserne Manufaktur nekončí úplně, transformuje se na technologické centrum.
Co to znamená pro návštěvníky? Sice se už na výrobu ID.3 nepodíváte, ale budete moci objevit výzkum, vývoj, inženýrství a nové koncepty mobility. Začíná se 29. ledna 2026.
Něco tedy končí, něco však začíná. Prosklená fabrika tak bude i nadále výkladní skříní, ovšem tentokrát technologií automobilového průmyslu.


