Článek
Mercedes-Benz Vans příští rok oslaví 130. let užitkových vozů, Karl Benz už v roce 1896 postavil de facto dodávkový vůz založený na jednoduchém automobilu Benz Victoria a malý kočár s odnímatelnou karoserií založený na Benz Velocipedu. Zajímavostí zůstává, že tato varianta šla snadno přestavět z dodávky na dvoumístný osobák.
Oba modely schopné uvést 300 kg nákladu (+řidiče) byly poháněny vzadu umístěnými jednoválcovými čtyřtaktními motory o objemech 1,0 litru a 2,7 litru, které nabídly výkon 2,75 až 6 koní, což umožnilo jet rychlostí 15 až 20 km/h při plném zatížení. A tím Benz značně překonal dosud hojně používané koňské spřežení.
Další zajímavostí je, že první zákaznická dodávka nešla do Německa, nýbrž do obchodního domu Du Bon Marché v Paříži, a to pátého prosince 1896 za cenu 4 500 marek.

První užitkové benzy vznikly před takřka 130 lety.
V roce 1995 začal psát Mercedes další důležitou kapitolu, a to modelem Sprinter, jehož Němci občas čtou jako „šprintr“. Za dosavadní tři desetiletí bylo vyrobeno více než pět milionů Sprinterů v různých variantách včetně těch určených pro složky IZS.
Teď v roce 2025 nám Mercedes ukázal koncept THE BOuLDER, což je vlastně socha o délce 650 centimetrů, výšce 275 centimetrů a šířce 250 centimetrů naznačující design i tvary čtvrté generace užitkového Spinteru. A kromě představení sochy nám zástupci značky něco málo pověděli.
Socha zatím odhaduje hranatý tvat, vystouplý čumák a plochou přední masku.
Novinka bude sdílet stejné základy (budou dva, jeden pro elektro a jeden pro spalovací) jako připravované osobní dodávky VLE a VLS, máme potvrzeno, že mimo elektrického pohonu budou i spalovací motory. V plánu jsou různé délky i varianty, výrobce slibuje neokoukaný hranatý design a chytrý infosystém. Říká mu MB.OS, podporuje ho umělá inteligence a umožňuje také použití aplikací třetích stran, například vaši navigaci nebo programy pro správu flotil.
A kdy nový „šprintr“ uvidíme? Nejdřív bude premiéra osobního VLE, což nastane příští rok a tam se taky dozvíme technické podrobnosti. Na vlajkové dodávce se stále ještě pracuje, už ale víme, že design je vesměs hotový, stejně tak by měly být vyřešené pohony. Dávalo by však smysl, aby debutovala ještě v roce 2026, a to právě v rámci oslav 130 let užitkáčů Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz Vision V je předobraz nových dodávek VLE a VLS.
Sprinter třikrát jinak
V domovském městě Mercedesu jsme měli možnost krátce vyzkoušet všechny tři generace dodávek Sprinter, mimo jiné jsme přišli i na to, že Stuttgart je rájem semaforů. Najdete je každých 200 metrů a čekáte na nich klidně dvě a více minut. Jezdit zde ve špičce je za trest.
První Sprinter uvedený v roce 1995 byl příjemným cestováním v čase, měl ještě řadicí páku v podlaze napojenou přímo do mechanicky ovládané převodovky, která vibrovala v rytmu dieselového motoru.

Řídit první Sprinter je jako cestovat v čase. Ne nutně ovšem nepříjemně, je to jen víc mechanický zážitek proti současným vozům.
Na jedničku a dvojku jste na to kvůli svižnějšímu rozjezdu museli trochu šlapat, na okreskách limitovaných rychlostí 70 km/h šlo o poměrně příjemné svezení. Veškeré ovládací prvky se obsluhují tlačítky, koukáte na jednoduché analogové VDO budíky, testovaný kus z roku 2002 měl už vyhřívané sedadlo nebo dokonce protiprokluz kol, což jsme neočekávaně vyzkoušeli na blátem pokrytém stoupání, kde byl (opět) semafor.
Skok do druhé generace Spinteru uvedené v roce 2006 bylo obrazně něco jako přesednout ze šlapacího Moskviče do zánovní Octavie. Posun obrovský. V testovaném kusu nechyběla odpružená řidičova sedačka, řadicí páka už byla ergonomicky v palubce, použité materiály modernější, robustnější a dalo by se říct prémiovější.
Třetí Sprinter (modely vlevo) se více přiblížil světu osobních aut, alespoň tedy uvnitř. Druhá generace (druhý vpravo) proti první ovšem znamenala největší skok.
Chod zastavěného dieselu dalece předčil první generaci svojí svižností, hladkostí a zátahem. Za takový kousek se jeho majitelé nemusí stydět ani dnes.
A konečně třetí generace. Tu jsme si vyžádali v provedení valník, s naloženou bednou vzadu a v elektrické formě. Palubka třetího Spinteru už je hodně podobná těm v současných osobních benzech staršího data uvedení (tedy nikoli novinek typu CLA nebo tříd E/S), takže se svět pracantů opět posunul blíže světu osobních aut.
Pořád je to však užitkáč, takže nečekejte úplně luxusní materiály, ale spíš lepší plasty a přívětivou ergonomii, byť třeba volant je dost podobný tomu, jaký najdete v už zmíněných běžných osobních mercedesech.
Samotný elektropohon pak dává smysl pro lokální použití, takřka plně nabité vozidlo ukazovalo dojezd bezmála 300 km. Na courání po velkých městech nebo stavbách rozhodně ideální, jízdně jde navíc o příjemný a z podstaty lineární pohon. Bylo znát, že Mercedes eSprinter zacílil víc na sílu, takže vás sice plné sešlápnutí plynu nezarazí do sedačky, ovšem auto pojede více méně stejně se zátěží i bez ní.





