Hlavní obsah

Mercedes-AMG ukazuje, jaká nás čeká budoucnost. Bude pochopitelně elektrická, ale AMG slibuje, že i pekelně rychlá

Foto: Mercedes-AMG

Sportovní divize AMG německého Mercedesu představuje novou a extrémně výkonnou bestii! Jde o plně elektrický koncept GT XX s poutavým designem, výbornou aerodynamikou a superrychlým nabíjením.

Článek

Velkolepý GT XX byl navržený jako předpremiéra nového Mercedesu-AMG GT 4-Door, jehož se dočkáme nejspíš už koncem letošního roku. Konceptu dominuje hodně široká mřížka chladiče, v níž jsou navíc zakomponované přídavné světlomety. Ty přední hlavní v sobě navíc mají reproduktory hrající zvuk motoru V8.

Kapota inspirovaná motorsportem nabídne výdechy, spodek nárazníku zase decentní splitter podporující aerodynamiku. Silueta svažující se střechy vrcholí vzadu, kde podobně jako u Polestaru 4 chybí zadní okno.

Foto: Mercedes-AMG

Zadní okno? Žádné není.

Navíc zde zaujmou kulaté diodové svítilny, karbonový difuzor nebo světelný panel s více než 700 programovatelnými diodami sloužící pro komunikaci s okolím.

Aby koncept ještě lépe proplouval vzduchem, dostal zapuštěné kliky dveří a zakrytovaná (aktivní kryty pomáhají chladit brzdy) 21palcová kola. Výsledkem všeho snažení je koeficient odporu vzduchu 0,198, což je parádní výsledek. Víme ovšem, že to Mercedes umí ještě lépe, protože koncept Vision EQXX dosahuje hodnoty 0,17.

Uvnitř vozu mají své místo dva sdružené displeje s úhlopříčkou 10,25 palce a 14 palců. K tomu si přidejte volant inspirovaný silniční formulí AMG One (aktuálně nejrychlejší auto Nürburgringu), podsvícenou středovou konzolu, karbonová sedadla a rázem máte místo kokpitu automobilu závodní simulátor.

Foto: Mercedes-AMG

Kabina připomíná spíše závodní simulátor.

GT XX postavené na platformě AMG.EA (hliník, ocel, kompozit) je tedy skutečně působivé a divoké, nicméně ještě zajímavější technika se ukrývá v útrobách. Jde o tři kompaktní elektromotory značky Yasa o celkovém výkonu 1 000 kW, což je 1 360 koní! Díky tomu koncept jezdí pekelně rychle, konkrétně 359 km/h!

Tyto motory budou součástí řady připravovaných modelů AMG, včetně nového čtyřdveřového GT a SUV. Ale nejde o jedinou zajímavost. Svým způsobem má být revoluční i do skateboardové platformy zastavěná trakční baterie.

Jednak nabízí energetickou hustotu 3 kWh na 1 kg a také vysoký průměrný nabíjecí výkon 850 kW, díky čemuž auto načerpá za pět minut energii na zhruba 400 km. S tím souvisí i hi-tech chlazení obtékající každý jednotlivý článek.

Aby takový potenciál šel vůbec využít, došlo ke spolupráci Mercedesu a společnosti Alpitronic na vývoji prototypu vhodné nabíjecí stanice. Ostatně superrychlé nabíjení slibuje automobilka i pro sériové modely.

Sériový sedan tedy očekáváme letos a neméně divoké SUV pak příští rok. Nutno ovšem dodat, že v podobném duchu se ubírá vývoj i u konkurenčního BMW M, takže elektrická budoucnost obou sportovních divizí bude nejspíš hodně, ale hodně ostrá.

Načítám