Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Společnost Brabus není dvorním tunerem Mercedesu, jakým je AMG, tato firma se zaměřuje i na jiné značky, například na Porsche, Rolls-Royce nebo Land Rover. Nicméně mercedesy tvoří nejpočetnější portfolio studia, poslední výtvor je fakt bestiální.
Jmenuje se Brabus XL 800 a stojí na základech Mercedesu-AMG G63, což je trochu úsměvné, když tuneři vyladí auto po jiných tunerech. Každopádně úprava Brabusu by se z fleku mohla jmenovat klidně 4XL, jelikož díky instalaci portálových náprav, speciálního odpružení a tlumičů vůz disponuje světlou výškou neuvěřitelných 470 mm. A to je daleko víc, než nabídnou běžná dobrodružná SUV (zhruba 220 mm, řekněme). Skoro jako by auto mělo chůdy.

Světlá výška skoro půl metru? To je, jako by auto mělo chůdy.
Karoserie off-roadu byla navíc vylepšena karbonovým rozšiřujícím bodykitem, kde jsou výrazné zejména nástavce blatníků, kapota, sportovní nárazníky, střešní světla nebo zadní křídlo.
Abyste se neztratili kdekoli, zejména pak v Pařížské ulici, přijde vhod masivní ochranný rám s navijákem, do boku vyvedené výfuky, zatahovací boční nášlapy nebo emblémy Brabus. Okázalá 22palcová kovaná kola Brabus Monoblock Z/HD pak hostí terénní pneumatiky Pirelli Scorpion 325/55, to kdyby v Praze náhodou sněžilo.

Jedna guma Scorpion ATR 325/55 stojí necelých devět tisíc. Tak bacha na defekty.
Nezapomeňte si nicméně sjednat asistenční službu, protože sami si nevyměníte ani kolo. Ne snad, že byste to neuměli, ale kvůli tomu, že tohle auto na pátých dveřích žádnou rezervu nemá. Ostatně elektrické G také ne, místo toho nosí batoh na nabíjecí kabely.
Uvnitř se pak můžete těšit na ručně prošívané kožené čalounění v šedé barvě, záplavu karbonu (je i na slunečních clonách), tkaninou Dinamica (mikrovlákno) čalouněný strop nebo na střešní ukazatele včetně rychloměru určené pro zadní cestující.

Čalounění Dinamica (mikrovlákno) je alternativou k Alcantaře (umělý semiš).
Zatímco standardní AMG G63 má výkon 585 koní a točivý moment 850 Nm, tak v Brabusu poladili dvojitě přeplňovaný zážehový čtyřlitrový osmiválec na 800 koní a 1 000 Nm točivého momentu.
Zrychlení z nuly na sto sice Brabus 800 XL zvládne za 4,6 sekundy a maximálku má jen 210 km/h, čímž je o 0,2 sekundy a 10 km/h pomalejší než výchozí originál, ovšem podívejte se, jak vypadá… Upřímně, ono ani 200 km/h s takovou stodolou úplně jet nechcete, natož s ní drtit zatáčky nebo snad zdolávat terén. Kdepak, tohle je nejlepší kára do luxusních ulic metropolí.
Co základní cena? Veřejně nikdo neví, ovšem počítejte s tím, že samotné AMG G63 stojí pět milionů korun s českou DPH. Prozkoumali jsme ceny podobných géček od Brabusu a zjistili, že se standardně prodávají okolo 20 milionů s německou daní, proto věříme, že se i 800 XL bude pohybovat někde v těchto vodách.
A jestli vám model přijde málo okázalý nebo nesportovní, pak se stavte u Němců v Mansory, kde sice zaplatíte podobně, ale dostanete podstatně divočejší a nevkusnější cirkus.