Článek
Straight Mode, Corner Mode, Overtake Mode, Boost Mode… to je jen hrstka pojmů, s nimiž se od nového ročníku F1 budeme setkávat. Sezona 2026 totiž startuje zcela novou éru, která slibuje vyrovnanější startovní pole a hlavně atraktivnější závody!
Nová generace monopostů je lehčí, kratší i užší. Mizí systém DRS (klapka zadního křídla otevíratelná na rovinkách), který plně nahrazuje aktivní aerodynamika. A tady se dostáváme k prvním novým pojmům - Straight Mode je určen na rovinky (minimální odpory, vyšší rychlost), Corner Mode do zatáček (vysoký přítlak a přilnavost). Na trati přitom budou přesně stanovená místa, kdy se který režim automaticky sepne.

Seznamte se s novou generací vozů F1 od roku 2026.
Dále tu máme trojici jízdních režimů OBR, které spolu úzce souvisí:
- Overtake mode: Když se jezdec v detekční zóně ocitne do jedné sekundy za soupeřem (opět zdravíme DRS), má během daného kola k dispozici dodatečný výkon, který mu může pomoci s předjetím oponenta.
- Boost mode: Pozor, Boost mode není to samé. Tady se bavíme o dodatečném výkonu z baterie, který může jezdec využít kdykoliv.
- Recharge: V dané chvíli se baterie vozu dobíjí rekuperací.
Formule 1 říká, že názvy jednotlivých systémů konzultovala i se samotnými fanoušky (od těch kovaných po úplné začátečníky), aby byl slovníček nových pojmů co možná nejsrozumitelnější. I když asi všichni jednotlivé funkce chápeme, v prvních závodech za plného nasazení a šrumce může být zorientování se docela oříšek.
A obzvlášť v zemích, které se budou snažit tyto pojmy nějakým způsobem přeložit do svého jazyka. Komentátor Števo Eisele už česko-slovenskou fanouškovskou komunitu vyzval, aby navrhli vlastní pojmenování těchto „udělátek“… a dostal docela zajímavou zpětnou vazbu:
Ať už ale technologickým novinkám budete říkat jakkoliv, určitě jako já pevně doufáte, že přinesou avizované změny a hlavně atraktivnější a dechberoucí závody. Přesvědčíme se už 8. března 2026, kdy startuje nová sezona úvodním závodem v australském Melbourne.


