Hlavní obsah

Zapomeňte na DRS, přichází OBR! Seznamte se s novým slovníčkem F1, pravidla pro rok 2026 jich přinesou spoustu

Foto: Warner Bros. Pictures / Apple Original Films

F1 slibuje těsné a poutavé souboje! Bude to stejné drama jako ve stejnojmenném filmu s Bradem Pittem?

Vedení formule 1 poodhalilo první detaily nových technických pravidel, na které se můžeme těšit od příštího roku. Přinášejí nespočet inovací, ale také zbrusu nové pojmy.

Článek

Straight Mode, Corner Mode, Overtake Mode, Boost Mode… to je jen hrstka pojmů, s nimiž se od nového ročníku F1 budeme setkávat. Sezona 2026 totiž startuje zcela novou éru, která slibuje vyrovnanější startovní pole a hlavně atraktivnější závody!

Nová generace monopostů je lehčí, kratší i užší. Mizí systém DRS (klapka zadního křídla otevíratelná na rovinkách), který plně nahrazuje aktivní aerodynamika. A tady se dostáváme k prvním novým pojmům - Straight Mode je určen na rovinky (minimální odpory, vyšší rychlost), Corner Mode do zatáček (vysoký přítlak a přilnavost). Na trati přitom budou přesně stanovená místa, kdy se který režim automaticky sepne.

Foto: F1

Seznamte se s novou generací vozů F1 od roku 2026.

Dále tu máme trojici jízdních režimů OBR, které spolu úzce souvisí:

  • Overtake mode: Když se jezdec v detekční zóně ocitne do jedné sekundy za soupeřem (opět zdravíme DRS), má během daného kola k dispozici dodatečný výkon, který mu může pomoci s předjetím oponenta.
  • Boost mode: Pozor, Boost mode není to samé. Tady se bavíme o dodatečném výkonu z baterie, který může jezdec využít kdykoliv.
  • Recharge: V dané chvíli se baterie vozu dobíjí rekuperací.

Formule 1 říká, že názvy jednotlivých systémů konzultovala i se samotnými fanoušky (od těch kovaných po úplné začátečníky), aby byl slovníček nových pojmů co možná nejsrozumitelnější. I když asi všichni jednotlivé funkce chápeme, v prvních závodech za plného nasazení a šrumce může být zorientování se docela oříšek.

A obzvlášť v zemích, které se budou snažit tyto pojmy nějakým způsobem přeložit do svého jazyka. Komentátor Števo Eisele už česko-slovenskou fanouškovskou komunitu vyzval, aby navrhli vlastní pojmenování těchto „udělátek“… a dostal docela zajímavou zpětnou vazbu:

Ať už ale technologickým novinkám budete říkat jakkoliv, určitě jako já pevně doufáte, že přinesou avizované změny a hlavně atraktivnější a dechberoucí závody. Přesvědčíme se už 8. března 2026, kdy startuje nová sezona úvodním závodem v australském Melbourne.

Související témata:
Načítám