Článek
Předběžné výsledky majitele značek Fiat, Peugeot, Chrysler a Jeep za první pololetí ve srovnání s čistým ziskem 5,6 miliardy eur o rok dříve podtrhují pokračující problémy automobilky, píše agentura Reuters. Zároveň jsou výzvou pro nového generálního ředitele Antonia Filosu, který byl jmenován v květnu poté, co špatné výsledky v roce 2024 vedly k sesazení bývalého šéfa Carlose Tavarese.
V Severní Americe Stellantis dodal prodejcům, distributorům a zákazníkům ve druhém čtvrtletí meziročně o 25 procent méně vozů. Firma odhaduje, že cla uvalená americkým prezidentem Donaldem Trumpem na dovoz ze Spojených států ji za pololetí budou stát 300 milionů eur. Kromě slabšího prodeje je na vině i omezení výroby, protože společnost přizpůsobila úroveň produkce clům.
Stellantis loni prodal v USA 1,2 milionu vozidel, z toho zhruba 40 procent do země dovezl, přičemž většinu z nich z Mexika a Kanady. Už letos v dubnu společnost uvedla, že v reakci na cla snížila dovoz vozidel a že bude řídit „výrobu a zaměstnanost tak, aby snížila dopady na ziskovost“.
Stellantis v prvním pololetí zaúčtoval také čisté náklady před zdaněním ve výši 3,3 miliardy eur. Souvisejí mimo jiné se zrušením programu na vývoj vodíkového pohonu.
Automobilka na začátku letošního roku stáhla letošní výhled. Neauditované předběžné finanční údaje se v dosud nevídaném kroku rozhodla zveřejnit, aby prognózy analytiků s ohledem na absenci oficiálního výhledu více odpovídaly skutečným hospodářským výsledkům. Oficiální výsledky za prvních šest měsíců roku představí čtvrtý největší výrobce aut na světě v úterý.
Akcie Stellantisu dnes na milánské burze ztrácejí dvě procenta, zatímco širší trh odepisuje jen 0,6 procenta. Od začátku roku se akcie automobilky propadly o 37 procent.