Hlavní obsah

Skvostná závodní Škodovka se vrací! Futuristický design však zůstane jen v digitální formě

Foto: Škoda Auto
úterý 13:25

Designéři automobilky Škoda dostali povolení oživit legendární závoďák z dob minulých, který byl nejen neuvěřitelně krásný, ale také pořádně rychlý. Jeho moderní podoba s futuristickým pojetím ho ale v mnoha směrech ještě trumfne!

Článek

Závodní speciál Škoda 1100 OHC se zrodil ze snu o vítězství v Le Mans. Tenhle prudce elegantní (design je z pera Jaroslava Kindla), čistě aerodynamický speedster (interní typové označení 968) spatřil světlo světa na konci roku 1957, aby se účastnil bojů ve vytrvalostních závodech – tedy primárně na okruhu La Sarthe ve slavné čtyřiadvacetihodinovce, kde Škoda debutovala v roce 1950.

Skromný čtyřválec o objemu 1 089 cm3 produkoval velmi slušných 92 koní (což znamená poměr 85 koní na litr, přitom točil stratosférických 8 500 otáček), což na ani ne čtyřmetrový ultralight (díky lehoučké konstrukce vážil pouhých 583 kg) docela stačilo – vždyť mohl po rovince Mulsanne uhánět rychlosti až 200 km/h.

Veřejnou premiéru tento speciál oslavil na městském okruhu v Mladé Boleslavi v červnu 1958 se zkušeným Miroslavem Fouskem za volantem, ale do Le Mans se speciál 1100 OHC kvůli diktátu komunistické strany nikdy nepodíval. Nyní se to ale změní!

Foto: Škoda Auto

Závodní speciál 1100 OHC vznikl i ve variantě kupé, jeho osud byl ale ještě smutnější

Designéři automobilky totiž nádherného veterána převedli do moderní podoby v digitální formě. Moderní Vision GT je stále otevřeným okruhovým speciálem, jeho tvary jsou stále diktovány proudícím vzduchem, ale tentokrát je mistři návrháři pojali futuristicky.

Částečně se u toho inspirovali monoposty Formule E, a to i v tom, že nová okruhová střela je striktně jednomístná s centrální řidičskou pozicí (a pravděpodobně také poháněná elektřinou). Zážitek za volantem tak bude skutečně hodně závodní…

Foto: Škoda Auto

Inspirace originálem je jasná, ale pojetí je vyloženě moderní. O pohonu nepadlo zatím ani slovo, ale když bychom si vsadili na elektřinu, nejspíš bychom neprodělali

Ani tento speciál se však do Le Mans nepodívá. Zůstane totiž s největší pravděpodobností pouze ve formě digitálního konceptu vytvořeného pro výstavu s názvem Design a transformace konané v Bruselu u příležitosti předsednictví České republiky v Radě EU. Nikdy tak neokusí asfalt uzavřeného okruhu a pravou závodní vřavu, což nám přijde docela škoda. Co vám?

Jak se vám líbí digitální koncept Škoda Vision GT?
Super, chtěl bych ho vidět závodit!
93,3 %
Nemá žádný kufr, takže nic
6,7 %
Celkem hlasovalo 583 čtenářů.

Reklama

Související témata: