Hlavní obsah

Pojízdný Mickey Mouse. Fiat Topolino se po skoro 70 letech vrací, aby vyřešil otázku mobility

Foto: Fiat

Roztomilé Topolino se vrací, abychom si i v době elektromobility mohli všichni užívat dostupnou osobní přepravu.

Italská automobilka Fiat představila reinkarnaci klasického modelu Topolino pro 21. století. Podobně jako v první polovině 20. století by i tentokrát měl nejmenší a nejroztomilejší Fiat přijít coby spasitel dostupné individuální dopravy.

Článek

Dnes už málokdo ví, že Topolino je italský výraz pro kreslenou postavu myšáka Mickeyho. Originál se vyráběl v letech 1936-1955 a v podstatě jde o duchovního předchůdce kultovní pětistovky. V rané fázi automobilismu umožnil dostupnou osobní přepravu přibližně 520 tisícům motoristů při tehdy fantastické spotřebě pouhých 6 litrů benzinu na 100 km.

Topolino má převzít žezlo nejmenšího modelu automobilky Fiat a s ním i titul jednoho z nejroztomilejších dopravních prostředků na silnici. Moderní vydání technicky vychází z Citroënu Ami a jelikož se z modelu 500 stala spíše stylovka, mohlo by Topolino být v současné době z hlediska městské dopravy poměrně lákavou alternativou k elektrokoloběžkám či MHD.

Není překvapením, že se nové Topolino vyznačuje charakteristickými rysy, jako je skromný půdorys, roztomilá kulatá světla, nechybí stylová dvoubarevná karoserie doplněná o plátěnou střechu. Výstředním a zároveň elegantním prvkem jsou velmi specifické „dveře“, které posádku jen nepatrně dělí od okolního dění.

Fiat prozatím odhalil jen jednu fotografii modelu Topolino a prakticky žádné technické podrobnosti, je však nad slunce jasné, že mechanicky bude buďto shodný s Citroënem Ami, potažmo Opelem Adam Rocks-e, nebo z nich bude alespoň vycházet.

To by znamenalo kompaktní lithium-iontovou baterii, elektromotor o výkonu 8 koní a maximální rychlost asi 45 km/h. Topolino jako takové bylo dle výrobce navrženo ve stylu „dolce vita“ a Fiat slibuje, že z vozu bude vyzařovat radost, optimismus a zábava.

V neposlední řadě automobilka hodlá zpřístupnit osobní mobilitu i těm nejmladším motoristům, bude tedy spadat do skupiny vozů A1, jejichž výkon nepřesahuje 15 kW, mělo by tedy být možné jej řídit už od 16 let.

Dost možná nejroztomilejší elektromobil dvacátých let 21. století se má už poměrně brzy objevit v dealerstvích značky a očekává se, že bude oblíbený – i když používá základ Citroënu, je to právě Fiat, kdo umí malá zábavná auta do města ze všech nejlépe!

Reklama

Související témata:
Načítám