Hlavní obsah

Mazda se svým elektromobilem na důležitém trhu pohořela. Stahuje ho a raději se zaměří na spalovací motory

Foto: Mazda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Japonská automobilka má dnes v nabídce jediný elektromobil, který parametry příliš neoslní, nepodbízí se ani cenou. Není divu, že na jednom z klíčových trhů skončilo jeho tažení předčasně.

Článek

Elektrická Mazda MX-30 je globálním modelem, který značka prodává napříč celým světem. Kromě Evropy či domácího Japonska zkusila štěstí také v USA, konkrétně v Kalifornii, která je už nějaký pátek považována za ráj elektrických aut. Crossover na baterky tu nabízela necelé dva roky a teď oznamuje stažení z trhu. Důvod? Jen 571 prodaných kusů.

Mazda říká, že i elektrickému autu chtěla vtisknout řidičské jízdní vlastnosti, které jsou pro značku typické. Proto do útrob instalovala malou 35,5kWh baterii, s níž vůz dle metodiky WLTP ujede jen 200 kilometrů na jedno nabití. Podle přísnější americké metodiky EPA je to dokonce 161 kilometrů, tedy nejméně ze všech tam prodávaných elektromobilů modelového roku 2023.

Foto: Lukáš Volšický

Specialitkou Mazdy MX-30 jsou i tzv. sebevražedné dveře.

Navzdory tomu se cenou nikterak nepodbízela. Mazda MX-30 stála v zámoří minimálně 34 110 dolarů, což je v přepočtu něco přes 740 000 Kč. Jen pro srovnání - Tesla Model 3 v USA začíná na cca 715 000 korunách a deklaruje dojezd 535 km. V případě Mazdy je to ale pořád výrazně méně než na českém trhu, kde auto s jedním 145koňovým elektromotorem startuje na částce 949 000 Kč a ve vyšších výbavách se snadno přehoupne přes milion.

Vzhledem k výše uvedenému tedy konec jediného elektromobilu Mazdy v USA není příliš velkým překvapením. Značka ve strohém oficiálním vyjádření říká, že své elektrifikované snažení teď zaměří spíše na hybridy a plug-in hybridy, tedy vozy, kde pořád hraje prim spalovací motor.

„Naše současné úsilí o elektrifikaci v USA se nyní zaměřuje na velké plug-in hybridy, jakými jsou CX-90 PHEV a CX-70 PHEV. Stejně tak rozšíříme modelovou řadu CX-50 Hybrid,“ říká tamní zastoupení automobilky s tím, že chce takto uspokojit „specifické potřeby amerického trhu“.

Zatímco v USA MX-30 s necelými šesti stovkami registrací definitivně končí, v Evropě má její prodeje nakopnout zbrusu nový plug-in hybridní pohon s Wankelem. Ten u nás ve shodné výbavě stojí stejně jako čistý elektromobil, menší 17,8kWh baterii však doplňuje 50litrová benzinová nádrž. Bavíme se o kompromisu minimálně do roku 2028, kdy očekáváme premiéru nových elektrovozů s výrazně lepšími parametry.

Reklama

Načítám