Hlavní obsah

Lekce z efektivity: Samotná elektřina svět nezachrání, říká Volvo

Foto: Volvo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Elektromobily mají přinést především snížení emisí CO2. Ale nejde jen o jejich bezemisní provoz (který je s ohledem na výrobu elektrické energie diskutabilní), emise se totiž dají snižovat v rámci celého jejich životního cyklu, jak ukazuje automobilka Volvo.

Článek

Elektrickým autům se odpůrci často vysmívají, že mají výfuky v komínech nejbližší uhelné elektrárny. To je sice částečně (zhruba z poloviny, podle aktuálního energetického mixu v ČR) pravda, ale už to jim díky vyšší efektivitě ve srovnání se spalovacím motorem pomáhá snížit ekologickou zátěž. Jejich lokálně bezemisní provoz pak především zlepšuje kvalitu ovzduší, o nižší hlučnosti ani nemluvě.

Jenže snižování emisí není jen o provozu elektromobilů, Volvo jej promítá do celého životního cyklu vozu. Všechno to začíná již při výrobě – kompaktní crossover vyžaduje pro svou konstrukci menší množství materiálu (především oceli a hliníku, jejichž produkce je energeticky vysoce náročná). Pro produkci svých modelů Volvo totiž využívá recyklovaných materiálů, v případě EX30 je přibližně čtvrtina veškerého hliníku tvořena recyklovaným materiálem, pro ocel je to 17 %.

Dalším materiálem ideálním k recyklaci jsou plasty – zhruba 17 % všech plastů v EX30 je právě z druhotného zdroje a zahrnuje nejen nárazníky, ale také další komponenty včetně dílů přímo v interiéru. Právě v kabině se ale objevují i další recyklovatelné a obnovitelné materiály (například džínsovina, len a směs s podílem vlny, která obsahuje přibližně 70 % recyklovaného polyesteru) použité k výrobě sedadel, palubní desky nebo dekorativního obložení dveří.

Foto: Volvo

Čalounění Denim je vytvořené z vláken, která by se jinak stala odpadním produktem procesu recyklace džínoviny.

Vedle toho šli návrháři také cestou optimalizace, tedy zjednodušovali design a spojovali funkce, kde to bylo možné. Díky tomu bylo možné snížit počet součástek v kabině vozu, aniž by si to vynutilo kompromisy v oblasti ergonomie nebo použitelnosti.

Volvo navíc v továrně produkující EX30 při výrobě využívá „čistou“ energii (tedy 100% klimaticky neutrální) a podobně vysoké nároky klade švédská automobilka i na své přímé dodavatele, z nichž se 95 % zavázalo, že budou ve své výrobě do roku 2025 využívat 100% obnovitelné energie (a mnoho z nich toho již dosáhlo).

Foto: Volvo

Kabina bude navržená prostě a úsporně s vysokým využitím přírodních a recyklovaných materiálů.

Výrobní proces byl také významně zefektivněn – například dochází k dosud nejvyšší míře využití materiálů v lisovaných dílech karoserie. Velkým tématem je také snižování odpadních materiálů (kovů, olejů, vody), resp. jejich opakované využití.

Při výrobě baterií se pak využívá technologie blockchain, která pomáhá sledovat cestu kritických surovin, mezi něž patří lithium, mangan, kobalt, grafit a nikl, čímž se zajišťuje „čistota“ původu použitých materiálů. Těch navíc nebude potřeba příliš, protože baterie nejsou nesmyslně velké – základní bateriový balík bude mít kapacitu 51 kWh, verze s prodlouženým dojezdem se pak bude moci spokojit s balíkem o kapacitě 69 kWh, což by mělo stačit na dojezd 480 km.

Naše nové Volvo EX30 představuje velký krok správným směrem k naplnění našich ambicí v oblasti udržitelnosti. Do roku 2025 je naším cílem snížení celkových emisí CO2 na vůz ve srovnání s rokem 2018 o 40 %, čehož chceme dosáhnout 50% snížením celkových emisí ve výfukových plynech a 25% snížením emisí v rámci všech našich operací, získávání nerostných surovin a dodavatelského řetězce – to vše nám pomůže dosáhnout našeho cíle stát se do roku 2040 klimaticky neutrální společností.
Anders Kärrberg, globální ředitel Volvo pro udržitelnost
Foto: Volvo

Volvo ve svých podkladech schovalo malé rendery produkční EX30, takže už můžete získat aspoň částečnou představu, jak bude vypadat.

Kromě šetrnější výroby je nové Volvo EX30 také navrženo tak, aby bylo možné ho na konci životního cyklu z 95 % znovu využít, ať už v podobě recyklace materiálů, nebo získání energie z toho, co opětovně využít nelze.

Díky tomu všemu má model XC30 nejnižší uhlíkovou stopu ze všech modelů Volvo – oproti současným modelům C40 a XC40 se ji podařilo snížit o celou čtvrtinu. Což je poměrně radikální hodnota a Volvo tak svým komplexním uvažováním o dopadech svých aut na životní prostředí dává ostatním automobilkám jasný příklad hodný následování.

Volvo EX30 se veřejnosti oficiálně představí 7. června.

Reklama

Načítám