Hlavní obsah

Lamborghini chce vyhrát v Le Mans, příští rok začne závodit s hybridním hypersportem a expiloty F1

Foto: Lamborghini

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Sen všech fanoušků motorsportu se začíná plnit. Příští rok nabídne na čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans neskutečnou bitvu, kdy se o vítězství porvou ti nejlepší z nejlepších: Ferrari, Porsche, Toyota a mnozí další – a nejnověji také Lamborghini!

Článek

Automobilka ze Sant'Agaty se na rozdíl od největšího konkurenta z Maranella v závodění nikdy příliš neangažovala. Zatímco Enzo Ferrari byl závodník tělem i duší, Ferruccio byl spíš průmyslník, a proto svou značku do motorsportu netlačil – stačilo mu porazit Ferrari na silnici. Časy se ale mění…

První vlaštovkou byl značkový pohár Super Trofeo rozjetý již v roce 2009, kdy se dychtiví majitelé Lamborghini mohli poměřit na trati za volantem závodní verze Gallardo, na niž o pět let později plynule navázal závodní Huracán. Jeho úspěchy a rozvoj třídy GT3 podnítily závodní oddělení Squadra Corse k vývoji zákaznických speciálů, které poslední roky prohánějí konkurenci od Ferrari, Audi, BMW nebo Mercedesu na okruzích po celém světě.

Foto: Lamborghini

Závodní oddělení Lamborghini získalo hodně zkušeností při vývoji a provozu Huracánu ve třídách Super Trofeo a GT3. Nyní je chce zúročit při té největší výzvě – čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans.

Nyní přichází další zlom – do závodění přichází sama automobilka a rovnou v té nejvyšší lize hyperaut. Nové regule totiž přinesly výrazné snížení nákladů a tím rozšíření závodního pole: Už letos se o vítězství v Le Mans (respektive v celém světovém seriálu vytrvalostních závodů WEC) pralo Ferrari, Toyota, Peugeot, Porsche a Cadillac (plus soukromníci Glickenhaus a Vanwall), příští rok bude na startovní linii stát také BMW, Alpine (možná také Acura) a nejnověji i Lamborghini.

Foto: Lamborghini

Design mělo na starosti Centro Stile, tedy designové centrum automobilky. Jasným poznávacím znamením jsou LED světla ve tvaru „Y“, který ho spojuje se silničními auty.

Právě představený hybridní speciál SC63 (zkratka pro Squadra Corse 1963) je postavený podle regulí LMDh se sdílenými komponenty – jsou jasně daní výrobci šasi (Lamborghini se spojilo s firmou Ligier), dodavatelé hybridního systému (Xtrac, elektronika Bosch) a baterií (Williams Advanced Engineering).

Spalovací jednotku si však Lamborghini vyvíjí samo a půjde o dvakrát přeplňovaný 3,8 V8 s koncepcí „studené-V“, tedy turbodmychadly instalovanými mimo véčko motoru pro lepší chlazení a nižší těžiště. Kombinovaný výkon celého hybridního systému je stanovený regulemi na 680 koní, které roztáčí pouze zadní kola.

Lamborghini postaví dva exempláře, jeden pro Le Mans a světovou sérii WEC, druhý pro americký šampionát IMSA. Závodní operace bude řídit tým Iron Lynx a testování začne už za pár týdnů. Za volantem se budou střídat borci jako Mirko Bortolotti nebo Andrea Caldarelli plus Romain Grosjean a Daniil Kvyat, dva jezdci se zkušenostmi z F1.

Takže sotva skončilo Le Mans 2023, my už se nemůžeme dočkat ročníku 2024!

Načítám