Hlavní obsah

Kam o víkendu? Za veterány! Na auta na Zbraslav, na motorky do Hrubého Jeseníku

Foto: Autoklub ČR

Na Zbraslavi bývá tradičně plné náměstí i okolní ulice. V sobotu dopoledne je výstava, po obědě se pak startuje.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Máte rádi historická vozidla a motocykly? Tak to o víkendu nebudete vědět, kam dřív! Jede se totiž 56. ročník závodu do vrchu Zbraslav-Jíloviště, ale také jubilejní 25. ročník závodu zvaného Kolštejnský okruh, který je vypsaný pro historické motocykly.

Článek

Hned dvě velké veteránské akce se konají teď o víkendu. Počasí má přát, očekává se tedy nejen velkolepá podívaná a souboje, ale i masivní divácká účast. A že bude na co koukat! Slavného závodu Zbraslav-Jíloviště se zúčastní přes 130 vozidel s rokem výroby do roku 1939 a několik desítek starých motocyklů, Kolštejnský okruh zase bude hostit okolo 250 historických motocyklů a závodí se přímo v ulicích města.

56. ročník závodu Zbraslav-Jíloviště

Závod do vrchu Zbraslav-Jíloviště se jel poprvé 25. 3. 1908. Při příležitosti IV. Mezinárodního automobilního salonu ho uspořádal Český klub motocyklistů a Český klub automobilistů, zúčastnilo se ho sedmnáct motocyklů a šestnáct automobilů. Postupně se z něj stal závod, na který se sjížděli jezdci z celé Evropy.

Foto: Autoklub ČR

Plakát k závodu Zbraslav-Jíloviště.

Původně se jezdil v letech 1908-1931, od roku 1968 jej Veteran Car Club Praha pořádá jako jízdu pravidelnosti. Nejde jen o závodění, ale i velkou společenskou událost, kdy je cílem si zazávodit a také ukázat krásná vozidla návštěvníkům.

Foto: Autoklub ČR

Závodí se, kochá se, debatuje a občas se i opravuje.

Zatímco v pátek probíhají technické přejímky a ladí se poslední organizační záležitosti, tak v sobotu od rána už můžete vidět auta i motocykly na Zbraslavském náměstí. Ve třináct hodin pak z tohoto místa startují jízdu pravidelnosti, kdy je cílem zajet dvě jízdy po sobě s co nejmenším časovým rozdílem. Některé posádky jedou co nejrychleji a doufají, že se trefí do stejného času, jiné zas jedou pomaleji a soustředí se vysloveně na čas jako takový. Ať tak, či tak, je na co koukat.

Foto: Autoklub ČR

Staré závodní bugattky hrají na Zbraslavi tradičně prim.

Nedělní den je pak určen pro všechna historická vozidla, tedy pro auta a motocykly do roku výroby 1993. Ta startují dopoledne z obce Jíloviště a vydávají se na orientační jízdu okolím, cílem je galerie Engine v POP outletovém centru v blízkosti pražského Letiště Václava Havla, kde budou závodní stroje opět k vidění.

Soutěž se jede o pohár Elišky Junkové, která na Zbraslavi závodila a vyhrávala. Autor článku pojede letošní ročník také, s Jaguarem Mark IV, se kterým již závodil v závodě 1000 mil československých. A na reportáž ze závodu Zbraslav-Jíloviště se můžete těšit rovněž.

25. ročník závodu historických motocyklů Kolštejnský okruh

Závodit se bude v Branné, půvabné obci na okraji Hrubého Jeseníku v nadmořské výšce 600 m. A tenhle závod je unikátní nejen kvůli strojům, kterého se účastní, ale také kvůli zajímavém charakteru městské tratě a závodnímu depu rozloženému vlastně po celé obci.

Foto: Kolštejnský okruh

Plakát k závodu Kolštejnský okruh.

Branná je obec, která má necelých 300 obyvatel, a na závody se posledních patnáct let přihlašuje 250 motocyklů nejen z Čech, ale i ze Slovenska, Německa, Polska a Rakouska. Navíc přijíždí několik tisíc návštěvníků, což vytváří nezapomenutelnou a přátelskou atmosféru tohoto výjimečného závodu.

Foto: Kolštejnský okruh

Závod má neuvěřitelnou atmosféru a mnoho účastníků ho jede naplno.

„Princip Kolštejnského závodu byl od samotného počátku v roce 1998 postaven na dobrovolnictví několika místních rodin, ale také na pomoci tehdejších žáků ZŠ v Branné, hasičů, zdravotních sester, pořadatelských týmů ze Dvora Králové a Hořic, veteránského klubu z České Vsi a Černé Vody a mnoha dalších. Tehdy se za deštivého počasí zúčastnilo 73 motocyklů a 3 sidecary. Už tenkrát setkání připomínalo atmosféru legendárních závodů na britském ostrově Man,“ přibližuje hlavní pořadatel závodu Daniel Bošák.

Foto: Kolštejnský okruh

Závodí se pohromadě, někdy to bývá pořádné drama.

Podnik se přitom řadí mezi nejstarší obnovené městské okruhy a pro většinu zúčastněných jde o perlu mezi veteránskými akcemi, ale také o velkolepé zakončení sezony. Specifický charakter samotné trati vychází z gotické zástavby obce Branná, kde vlásenkové zatáčky pod kostelem střídá rovinka na náměstí a následný rychlý průjezd mezi domy. Méně odvážní jezdci na rychlejších strojích mohou dohnat případnou ztrátu na 800metrové rovince, tedy na obchvatu, kde je také umístěn start a cíl závodu.

Pro diváky, laiky i znalce jsou závody v Branné skvělou přehlídkou a jedinečnou příležitostí spatřit průřez motocyklovou historií a zároveň zblízka sledovat sportovní klání historických motocyklů a sidecarů od zrodu spalovacího motoru až do roku výroby 1978.

Ať vyrazíte kamkoliv, moc si to užijte. A nezapomeňte přitom, prosím, že se kocháme očima a že na závodní auta a motocykly se nesahá.

Reklama

Související témata:
Načítám