Článek
Hned dvě velké veteránské akce se konají teď o víkendu. Počasí má přát, očekává se tedy nejen velkolepá podívaná a souboje, ale i masivní divácká účast. A že bude na co koukat! Slavného závodu Zbraslav-Jíloviště se zúčastní přes 130 vozidel s rokem výroby do roku 1939 a několik desítek starých motocyklů, Kolštejnský okruh zase bude hostit okolo 250 historických motocyklů a závodí se přímo v ulicích města.
56. ročník závodu Zbraslav-Jíloviště
Závod do vrchu Zbraslav-Jíloviště se jel poprvé 25. 3. 1908. Při příležitosti IV. Mezinárodního automobilního salonu ho uspořádal Český klub motocyklistů a Český klub automobilistů, zúčastnilo se ho sedmnáct motocyklů a šestnáct automobilů. Postupně se z něj stal závod, na který se sjížděli jezdci z celé Evropy.

Plakát k závodu Zbraslav-Jíloviště.
Původně se jezdil v letech 1908-1931, od roku 1968 jej Veteran Car Club Praha pořádá jako jízdu pravidelnosti. Nejde jen o závodění, ale i velkou společenskou událost, kdy je cílem si zazávodit a také ukázat krásná vozidla návštěvníkům.

Závodí se, kochá se, debatuje a občas se i opravuje.
Zatímco v pátek probíhají technické přejímky a ladí se poslední organizační záležitosti, tak v sobotu od rána už můžete vidět auta i motocykly na Zbraslavském náměstí. Ve třináct hodin pak z tohoto místa startují jízdu pravidelnosti, kdy je cílem zajet dvě jízdy po sobě s co nejmenším časovým rozdílem. Některé posádky jedou co nejrychleji a doufají, že se trefí do stejného času, jiné zas jedou pomaleji a soustředí se vysloveně na čas jako takový. Ať tak, či tak, je na co koukat.

Staré závodní bugattky hrají na Zbraslavi tradičně prim.
Nedělní den je pak určen pro všechna historická vozidla, tedy pro auta a motocykly do roku výroby 1993. Ta startují dopoledne z obce Jíloviště a vydávají se na orientační jízdu okolím, cílem je galerie Engine v POP outletovém centru v blízkosti pražského Letiště Václava Havla, kde budou závodní stroje opět k vidění.
Soutěž se jede o pohár Elišky Junkové, která na Zbraslavi závodila a vyhrávala. Autor článku pojede letošní ročník také, s Jaguarem Mark IV, se kterým již závodil v závodě 1000 mil československých. A na reportáž ze závodu Zbraslav-Jíloviště se můžete těšit rovněž.
25. ročník závodu historických motocyklů Kolštejnský okruh
Závodit se bude v Branné, půvabné obci na okraji Hrubého Jeseníku v nadmořské výšce 600 m. A tenhle závod je unikátní nejen kvůli strojům, kterého se účastní, ale také kvůli zajímavém charakteru městské tratě a závodnímu depu rozloženému vlastně po celé obci.

Plakát k závodu Kolštejnský okruh.
Branná je obec, která má necelých 300 obyvatel, a na závody se posledních patnáct let přihlašuje 250 motocyklů nejen z Čech, ale i ze Slovenska, Německa, Polska a Rakouska. Navíc přijíždí několik tisíc návštěvníků, což vytváří nezapomenutelnou a přátelskou atmosféru tohoto výjimečného závodu.

Závod má neuvěřitelnou atmosféru a mnoho účastníků ho jede naplno.
„Princip Kolštejnského závodu byl od samotného počátku v roce 1998 postaven na dobrovolnictví několika místních rodin, ale také na pomoci tehdejších žáků ZŠ v Branné, hasičů, zdravotních sester, pořadatelských týmů ze Dvora Králové a Hořic, veteránského klubu z České Vsi a Černé Vody a mnoha dalších. Tehdy se za deštivého počasí zúčastnilo 73 motocyklů a 3 sidecary. Už tenkrát setkání připomínalo atmosféru legendárních závodů na britském ostrově Man,“ přibližuje hlavní pořadatel závodu Daniel Bošák.

Závodí se pohromadě, někdy to bývá pořádné drama.
Podnik se přitom řadí mezi nejstarší obnovené městské okruhy a pro většinu zúčastněných jde o perlu mezi veteránskými akcemi, ale také o velkolepé zakončení sezony. Specifický charakter samotné trati vychází z gotické zástavby obce Branná, kde vlásenkové zatáčky pod kostelem střídá rovinka na náměstí a následný rychlý průjezd mezi domy. Méně odvážní jezdci na rychlejších strojích mohou dohnat případnou ztrátu na 800metrové rovince, tedy na obchvatu, kde je také umístěn start a cíl závodu.
Pro diváky, laiky i znalce jsou závody v Branné skvělou přehlídkou a jedinečnou příležitostí spatřit průřez motocyklovou historií a zároveň zblízka sledovat sportovní klání historických motocyklů a sidecarů od zrodu spalovacího motoru až do roku výroby 1978.
Ať vyrazíte kamkoliv, moc si to užijte. A nezapomeňte přitom, prosím, že se kocháme očima a že na závodní auta a motocykly se nesahá.