Hlavní obsah

Jeep představil nové koncepty Recon a Wagoneer S, kompaktní Avenger pak bude exkluzivně pro Evropu

Foto: Jeep

Jeep představil mimo jiné koncept Wagoneer S (na obrázku), který by měl zvládat sprint na stovku za 3,5 sekundy. Dočkáme se ho i v Evropě?

U automobilky Jeep nás v dohledné době čekají poměrně velké novinky – nejen že se dočkáme řady nových modelů, ale do roku 2030 má polovina Jeepů prodaných na severoamerické půdě jezdit na elektřinu, u nás v Evropě to má být dokonce plných 100 %.

Článek

Plně elektrický Jeep. Kdo by to byl ještě před pár lety řekl. Již brzy to však může být zcela běžná věc – po rozšiřující se a zatím jen částečné elektrifikaci stávajících modelů přijde na evropský trh vůz, který je postaven od základu jako elektromobil – typ Avenger.

První z mnoha?

Kompaktní SUV-crossover s označením Avenger má být prvním striktně elektrickým modelem značky. Jezdit podle všeho bude na modulární platformě koncernu Stellantis označované zkratkou STLA, avšak ve zkrácené verzi. Kromě moderních technologií a prostorné kabiny nám Jeep slibuje také zavazadelník se slušnou kapacitou 321 litrů.

Hierarchicky by se měl Avenger zařadit pod typ Renegade, přičemž nový elektrický přírůstek, který má přijít na trh začátkem roku 2023, bude cílit zejména na mladší zákazníky a ženy. Vzhledem k relativní čerstvosti nového modelu Jeep neuvádí žádné bližší technické detaily, prodávat by se však měl kromě Evropy také v Japonsku či Jižní Koreji.

I přesto (nebo možná právě proto), že bude vycházet ze zkrácené platformy STLA Small, by mohly být právě kompaktní rozměry výhodou Avengeru, a to ne jen při parkování – vzhledem k nižší hmotnosti by se díky menšímu vytížení baterií dojezd měl udržet na velmi slušných 400 kilometrech.

Recon – elektrické dvojče Wrangleru

Navzdory spekulacím Jeep kategorický odmítá, že by elektrický koncept Recon měl být náhradou za starý dobrý Wrangler, ačkoliv přiznává, že se u něj nechal v mnohém inspirovat. Ke společným znakům patří například kromě částečné vizuální podoby možnost demontovat určité díly karoserie, Jeep nám také slibuje obdobné terénní schopnosti.

Také Recon má spoléhat na elektrický pohon, o čemž vypovídá i fakt, že bude postaven na platformě STLA, tentokrát už v plné velikosti – o tom, že půjde o plnohodnotný Jeep, vypovídají mimo jiné terénní pneumatiky. Objednávky začne automobilka přijímat již příští rok, první kusy mají k zákazníkům dorazit v roce 2024, prozatím se však počítá pouze s domácím americkým trhem.

Elektrický Grand Cherokee?

Dalším působivým konceptem je typ Wagoneer S. Ten z čistě vizuálního úhlu pohledu nápadně připomíná typ Grand Cherokee. Výkonově se však má podobat vrcholné verzi Trackhawk – jeho baterie mají generovat dostatek „šťávy“ na to, aby jej elektromotory byly schopné vystřelit z klidu na stovku za přibližně 3,5 sekundy, jak tvrdí Jeep.

Podobně jako typ Recon má jezdit na platformě STLA Large, takže i přes vyšší hmotnost bude schopen pojmout dostatečně velké baterie umožňující dojezd okolo 250 mil, tedy nějakých 400 kilometrů. Elektrický Wagoneer S má zpestřit segment středně velkých SUV už od roku 2024 a přes všechnu vizuální příbuznost s typem Grand Cherokee je Wagoneer S navrhován jako elektromobil už od základu.

Období velkých změn

Zmíněný typ Avenger je od počátku navržen pro evropský trh, Recon a Wagoneer S jsou vedeny jako „globální“ modely, nedá se tedy vyloučit, že se k nám také podívají. Představení nových elektrických modelů jak pro velké, tak malé trhy je jedním z prvních kroků k postupnému přestupu značky z Ohia na plnou elektrifikaci v Evropě, doma v Americe mají elektrické modely zabírat circa 50 % pomyslného koláče prodejů.

Reklama

Související témata:
Jeep Wagoneer
Načítám