Článek
Nekonfliktní Fiat Tipo jste mohli pořídit jako benziňák (včetně mild hybridní elektrifikace), ale i se starou dobrou naftou. V nabídce nechyběla manuální ani automatická převodovka a tři varianty karoserie - sedan, kombík a hatchback, poslední dvě jmenované přijely později i v dobrodružnějším oplastovaném kabátku Cross.
Tipo sice neumělo pohon všech kol, ale takový kombík s 550litrovým zavazadelníkem, naftovou jedna-šestkou MultiJet s výkonem 130 koní a fofrklackem, to byla kombinace jako šitá na míru tradičně založenému českému motoristovi.
Jenže jak Tipo stárlo, jeho nabídka se postupně zužovala. Pokud jej chcete dnes pořídit jako nové, stále máte tu možnost, je tu však několik ale. K dispozici už je jen zmíněná dieselová šestnáctistovka, ale hlavně pouze karosářské provedení sedan. Ale zase začínáme na sympatických 429 900 Kč. Kdo by chtěl kombík (nebo hatchback), musí pečlivě prolézat inzeráty a třeba vyškrábne nějakou tu skladovku.

Jednoduchý interiér v duchu „sednout a jet“, takové tipo je… vlastně bylo.
Jenže ani ten sedan nevydrží v nabídce věčně. Turecká továrna koncernu Stelantis potvrdila, že produkce Fiatu Tipo bude oficiálně ukončena 30. června 2026. Původně přitom výroba měla dostat stopku už s koncem letošního roku, nakonec se ale tamní fabrika rozhodla pro šestiměsíční prodloužení.
Loučící se Tipo nahradí na výrobních linkách SUV na bázi modelu Panda. A přímý nástupce Tipa? O něm se zatím nemluví, ale pokud přijede, bude to jedno z mnoha dalších aut posazených na shodné architektuře s ostatními modely koncernu Stellantis. Zdravíme Peugeot, Citroën, Opel, Alfu Romeo, DS, Lancii, Jeep…
V posledním desetiletí zhotovila turecká továrna na 700 000 kusů Tipa, které bylo odtud exportováno do celé plejády regionů včetně Evropy. Moc dalších už nepřibude, tradiční italská automobilka se teď chce soustředit především na SUV a crossovery. Třeba zbrusu novou generaci modelu Grande Panda.