Článek
Na čarodějnice, tedy 30. dubna tohoto roku. To naposledy Max Verstappen nechal v letošním ročníku Formule 1 zvítězit někoho jiného. Konkrétně tedy stájového kolegu Sergia Péreze, který má na kontě ještě jeden triumf. Od té doby dominoval všem velkým cenám, všem sprintům a vyjma jedné také všem kvalifikacím.
V elitním klubu
Máme-li letošní dominanci nizozemského závodníka zasadit do čísel, s aktuálním ziskem 314 mistrovských bodů by vedl Pohár konstruktérů, i kdyby v Red Bullu závodil sám. A to o sedmašedesát bodů! Jenže další balík bodíků posbíral i mexický parťák, kterému náleží druhé místo v šampionátu. A tak si letos rakouská stáj jede vlastní soutěž, získala celkem 503 bodů a druhý Mercedes jich ztrácí už 256… a to jsme pořád v polovině sezony!

Takto se letos Verstappen z vítězství ve Velké ceně radoval desetkrát. Posledních osm triumfů získal v řadě.
Tažení stále teprve pětadvacetiletého Maxe je natolik neuvěřitelné, že brzy nejspíš začne přepisovat vlastní rekordy. V sezoně 2021 získal osmnáct pódiových umístění, o rok později patnáct výher v jedné sezoně. Dnes, deset závodů před koncem ročníku, má na svém kontě už dvanáct „beden“ a deset výher. Kdyby snad Verstappen vyhrál všechny zbývající závody tohoto roku, dorovná Sebastiana Vettela a posune se v tabulce počtu vítězství na třetí místo. Nad ním by pak byli už jen Michael Schumacher a Lewis Hamilton.
Změna drama nepřinesla
Všechno to přitom mělo být docela jinak. Pro sezonu 2022 vedení F1 výrazně změnilo technické předpisy a vzhled samotných vozů, aby nastolilo podmínky pro vyrovnanější souboje o vítězství a hlavně mistrovské tituly. Stát se tak mělo po osmileté dominanci Mercedesu, který v letech 2014 až 2021 vyzobal všechny Poháry konstruktérů a krom posledního roku také tituly jezdecké. Infarktové finále z Abú Dhabí asi netřeba připomínat…

Součástí několika letošních víkendů je i filmový štáb chystající celovečerní film s tematikou F1. Jednoho z pilotů v něm hraje i Brad Pitt, který letos mimochodem oslaví šedesátku…
Nakonec to ale byl právě Red Bull, kdo dokázal na změnu pravidel reagovat nejlépe. V první polovině loňské sezony to ještě tak jednoznačné nebylo, Ferrari vypadalo silně a Charles Leclerc dokonce krátce vedl šampionát. Jenže pak začal úřadovat Red Bull v čele s Verstappenem a už čtyři závody před koncem ročníku rozhodl o svém druhém mistrovském titulu v řadě. A letos suverénně míří za třetím.
Klíčový rok 2026
Fanoušci napříč sociálními sítěmi už jízlivě vyzývají vedení soutěže, aby Maxe korunovalo šampionem i pro roky 2024 a 2025. Až po nich totiž dojde k další rozsáhlé změně pravidel a hlavně vstupu nových značek do F1, což by mohlo rozložením sil jednotlivých stájí značně zamíchat. Otázkou zůstává, zda se v příštích dvou letech najde někdo, kdo dokáže bezkonkurenční Red Bull alespoň zpomalit. Většina top týmů své letošní vozy značně přepracovala, jenže snad všechny se inspirují právě úřadujícími mistry světa. To může být správný recept pro zisk druhého místa, ale rozhodně ne k jejich poražení.

Pódiovému dovádění v Maďarsku padla za oběť vítězná trofej. Pohár vznikal půl roku a stál zhruba milion korun. Max naštěstí dostane nový…
Ze současné situace jistě není nadšeno ani marketingové oddělení sportu, které před časem oslavilo příval nových fanoušků. Obrovská aktivita F1 na sociálních sítích, vlastní dokumentární show na Netflixu, to všechno jsou u mladé generace bodíky k dobru. Když vás ale série Drive to Survive navnadí na (byť často uměle vytvořené) dramatické příběhy a vy pak dvě hodiny sledujete závod, kde první pilot nadělí všem ostatním půl minuty… má to k avizované zábavě hodně daleko.
Díky za dílčí příběhy
Záchranou posledních měsíců jsou alespoň dílčí příběhy, které se na startovním roštu odehrávají za Red Bullem. Španěl Fernando Alonso o víkendu oslavil dvaačtyřicáté narozeniny a po letech trápení a špatných rozhodnutí se konečně vrátil na výslunní. Tedy minimálně v úvodu sezony, kdy s Aston Martinem získal překvapivě šest pódiových umístění a navzdory vadnoucí formě je pořád na třetím místě za oběma red bully.
Celkově je vývoj formy jednotlivých týmů velkým překvapením. Zmíněný Aston byl z kraje druhým nejrychlejším vozem, zatímco konkurence se trápila. Jenže recept na rychlost našel v posledních týdnech Mercedes a snad i Ferrari, které však stále doplácí na tragická týmová rozhodnutí.

Forma Fernanda Alonsa je příjemným osvěžením letošní sezony.
Největším překvapením posledních dní je jednoznačně McLaren. Zatímco v úvodu ročníku byl Lando Norris rád za bodované pozice, v posledních čtyřech závodech vystřihl dvě bedny a ranec mistrovských bodů. A konečně se daří také kolegovi Piastrimu. Ten sice poslední závod v Belgii nedokončil, ale v sobotním sprintu oslnil druhým místem.
A tím nekončíme. Alpine před závodním víkendem ve Spa oznámilo odchod kompletního vedení týmu včetně hlavního šéfa Otmara Szafnauera. Francouzi nejsou spokojeni s formou, zatímco dnes už bývalý boss chtěl na změny více času. „Když oplodníte devět žen, nenarodí se vám dítě za měsíc,“ vzkázal týmu. K tomu připočtěme ještě kruté propuštění Nycka de Vriese z Alpha Tauri po pouhých deseti závodech a naopak velkolepý návrat Daniela Ricciarda na rošt, kterému snad už ani sám Australan nevěřil… právě díky všem těmto mikropříběhům je F1 pořád sport, který si zaslouží pozornost.
Po srpnové měsíční pauze se Formule 1 vrací závodem v Zandvoortu, tedy na domácí půdě Maxe Verstappena. Lze čekat změny v rozložení sil? Jen těžko. Za Red Bullem by to ale mohlo být těsné. O druhou příčku se poperou Mercedes (247 bodů), Aston Martin (196), Ferrari (191) a snad i McLaren (103). Doufám společně s vámi, že na další dramatický boj o titul nebudeme čekat až do roku 2026. Do té doby nezbývá než se radovat z maličkostí!