Hlavní obsah

Formule 1 se výrazně mění. Těchto 7 věcí by před pár lety nenapadlo ani nejzarytější fandy

Foto: F1

Sledovanost a popularita F1 rostou závratným tempem. Hlavně u mladých.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Není tomu zas tak dávno, co se do F1 žádná nová značka nehnala, vedení soutěže bylo značně konzervativní a sport sledovala jen hrstka zarytých fandů. V posledních letech se ale situace dramaticky změnila.

Článek

Milovníci rallye a dalších automobilových závodů to sice slyší neradi, přesto je Formule 1 mnohými stále označována za královnu motorismu. A to navzdory dlouholetému konzervativnímu přístupu vůči mladým fandům či absenci na sociálních sítích. S novým vedením však celá F1 prochází výraznou obměnou a přichystala si řadu novinek. Vybrali jsme sedmičku nejzásadnějších, které by mě - coby dlouholetého fanouška - ještě před pár lety ani nenapadly.

24 závodů…

Minulý týden představila F1 kompletní kalendář pro sezonu 2024, jehož součástí je symbolických a rekordních 24 velkých cen. Není to přitom tak dávno, co se vedení jednotlivých týmů hrozilo představy toho, kterak celý cirkus šampionátu obráží dvacet závodů. Ještě v roce 2015 se přitom jezdilo „jen“ devatenáct velkých cen, o rok později už jednadvacet.

A ročník to bude i rekordně dlouhý. Sezona odstartuje už 2. března v Bahrajnu a skončí závěrečným podnikem v Abú Dhabí 8. prosince. Započítáme-li i únorové předsezonní testy, jediným měsícem, kdy se monoposty nevydají na trať, zůstane leden.

… a 3× v USA

Není žádným tajemstvím, že ještě pár let dozadu se američtí fandové koukali na kolotoč F1 skrz prsty a hýčkali si spíše své domácí závodní série. Formule 1 se ale s novým zámořským vedením otevřela a tamnímu fanouškovi jde dnes svým showbyznysovým pojetím více na ruku.

Zatímco v sezoně 2011 se na území USA nejel jediný závod, o rok později už vozy kroužily v texaském Austinu. Loni se premiérově přidalo Miami, které od letošního ročníku doplní návrat do Las Vegas. Rázem to jsou tři americké velké ceny ročně a šušká se, že ani na takovém počtu by se kalendář nemusel zastavit.

Sprinty…

Závodní víkend F1 měl pěknou řádku let pevně stanovený harmonogram. Jezdce ve čtvrtek čekaly partnerské a mediální povinnosti, v pátek dva volné tréninky, sobotu vyplnil závěrečný trénink a kvalifikace a neděle připadla absolutnímu vrcholu – velké ceně.

Od sezony 2021 jsou však součástí po vzoru nižších závodních sérií i tzv. sprinty. Původně to tedy byla spíše sprintová kvalifikace. Jezdci se na startovní rošt seřadili dle „tradiční“ kvalifikace, která se ale jela v pátek. Pořadí v cíli sprintu pak určilo rozmístění na startu pro nedělní závod. Bodovali pouze první tři piloti inkasující tři, dva a jeden bod.

Letos je sprint samostatným sobotním programem s vlastní kvalifikací. Klasická kvalifikace pro nedělní závod se jede už v pátek. Sobotní „rozstřel“ určí pořadí na startu odpoledního sprintu, ve kterém boduje prvních osm jezdců. Sprintových víkendů se tento rok jede šest a přijetí nového formátu mezi fanoušky je zatím spíše vlažné.

Foto: F1

Fernando Alonso, šampion z let 2005 a 2006, je po letech trápení zpět v plné síle. Letos získal už šest pódiových umístění.

… a závody v sobotu

Samotné velké ceně byla až na pár historických výjimek vždy vyhrazena neděle. I to se ale letos a hlavně příští rok změní. Zmiňovaný závod v Las Vegas totiž odstartuje v sobotu (byť u nás bude kvůli časovému posunu až v neděli ráno), aby se jel ve smysluplný čas pro většinu koutů světa.

V sobotu se však pojedou i další podniky sezony 2024, konkrétně první dva. V Saúdské Arábii totiž 10. března začíná muslimský svátek ramadán, a tak se F1 rozhodla odstartovat závod o den dříve. Posun v rámci prvního závodního víkendu v Bahrajnu se odehraje z logistických důvodů, aby se celý veletoč stihl do Saúdské Arábie v poklidu přesunout.

F1 na sociálních sítích

Velmi dlouho se Formule 1 pod taktovkou Bernieho Ecclestona bránila vstupu do digitálního světa. I to se s přechodem pod Liberty Media změnilo, F1 má oficiální kanál na většině klíčových platforem, dokonce si pro živé přenosy závodních víkendů vytvořila i svou vlastní. Jen na Instagramu má dnes šampionát na 23 milionů fanoušků.

Napříč sociálními sítěmi pak F1 informuje o důležitých novinkách, jezdeckých přesunech či obdržených penalizacích. Fandové tak všechno podstatné vědí z první ruky. Na youtubovém kanále najdeme obsáhlé sestřihy všech víkendových jízd. Kompletní záznamy si lze za poplatek vedle živých přenosů pustit na oficiálním webu F1.

Foto: F1

Max Verstappen a ti další. Nizozemec má nakročeno k zisku třetího mistrovského titulu v řadě.

Zájem u mladé generace (i) díky Netflixu

Ruku v ruce s prezentací na sociálních sítích jde i zvýšený zájem o sport mezi mladými novopečenými fanoušky. Lví podíl na tom bezpochyby má i dokumentární série Drive to Survive od Netflixu, která dorazila krátce před startem sezony 2019 a podrobně mapovala zákulisí té uplynulé.

Sama F1 se za loňský rok pochlubila zajímavými čísly. Jen v USA sledovanost meziročně stoupla o osmadvacet procent. Formuli 1 sleduje o 38 % více žen a počet mladých diváků ve věku od 12 do 17 let stoupl dokonce o polovinu! Vzniká plejáda podcastů, fanouškovských serverů a lokálních komunit. Pro české a slovenské fanoušky je tou nejvýraznější určitě EisKing komentátora Števa Eiseleho a závodníka Josefa Krále.

Návrat velkých automobilek

Další krok směrem, který jsme si ještě nedávno uměli jen těžko představit. Není to tak dávno, co se s šampionátem loučila řada světových automobilek. Za posledních dvacet let odcházela Toyota, Honda, BMW či Jaguar… jenže s rostoucí popularitou sportu je i zájem automobilek o účast v soutěži vyšší. A nemusí jít nutně o vlastní tovární tým.

A tak se za poslední dobu zrodilo několik pro diváka atraktivních partnerství. Coby hlavní sponzor Sauberu se do hry vrátila italská Alfa Romeo, Aston Martin má po letech kooperace s Red Bullem vlastní tým (a v něm i hvězdného Fernanda Alonsa), s výrobcem energy drinků zase brzy začne spolupracovat Ford. Audi přijde coby dodavatel motorů od sezony 2026, jen těsně nevyšel vstup do světa F1 Porsche… a zuby na královnu motorismu si prý brousí i Cadillac s podporou závodní rodiny Andretti.

Zdá se, že se i v příštích letech máme na co těšit! Pokud jste na F1 před nějakou dobou zanevřeli a výčtem novinek jsme vás alespoň trochu namlsali, příští závod se uskuteční 23. července na maďarském Hungaroringu. Mrknete se?

Související témata:
Načítám