Článek
Od posledního červnového týdne můžete na českém trhu oficiálně zakoupit vozy čínské značky XPeng. Ta u nás startuje se třemi modely – elegantní sedan P7 doplňuje SUV-kupé G6 a vlajkové SUV G9. Prvním autorizovaným prodejcem je společnost Mach Motors v Praze, kde už jsou vozy k vidění. To je ale teprve začátek.
„Naším cílem je rychle vybudovat síť šesti prodejních a servisních center a do konce roku 2026 dodat zákazníkům minimálně tisíc vozů. Věříme, že máme potenciál získat až 10 % českého trhu s elektromobily,“ komentuje Petr Lehký, country manager značky XPeng pro Českou republiku.
XPeng má totiž v nabídce výhradně elektromobily. Základní SUV G6 startuje na milionu a čtvrt, vlajkové G9 nad milionem a půl, sedan P7 stojí 1 336 000 Kč, respektive 1 478 000 Kč, když zvolíte špičkovou verzi Performance.

Tradiční karoserie jsou u čínských značek spíše výjimkou, u XPengu alespoň jednu najdeme.
Ta má čtyřkolku se dvěma elektromotory, výkon 473 koní a stovku pokoří za 4,1 sekundy. S baterií o kapacitě 82,7 kWh přitom deklaruje dojezd až 576 kilometrů. V případě SUV je to o něco méně, ale pořád hodně přes pět stovek kilometrů. Modely G6 a G9 jsou navíc vybaveny 800V architekturou, která umožňuje nabíjecí výkon až 300 kW.
XPeng přitom neláká jen na působivé parametry, ale i technologické vychytávky. Jsou to vlastně takové počítače na kolech. Za zmínku stojí třeba vlastní XPilot, tedy systém, který díky kamerám, radarům a ultrazvukovým senzorům umožňuje částečně autonomní jízdu po dálnici, automatické předjíždění nebo inteligentní parkování.

Auto má vlastní paměť, když ho naučíte nějaký parkovací manévr, příště je schopné jej zcela samo zopakovat.
A podobně jako u vašeho chytrého telefonu je všechno aktualizováno na dálku. „Patříme mezi několik málo automobilek, které kompletně vyvíjejí svůj vlastní hardware i software. Díky tomu můžeme zákazníkům nabídnout pokročilé funkce i pravidelné a bezplatné aktualizace,“ dodává Lehký.
Třešničkou na dortu je plný počet hvězdiček v bezpečnostních zkouškách Euro NCAP, do budoucna se chce XPeng soustředit na další vývoj autonomního řízení. Cíl? Aby auta z bodu A do bodu B jezdila zcela sama. Momentálně se vyšší úroveň autonomie testuje v sousedním Německu.
U nás je to pořád hlavně o řidiči. Pokud za volant novinky chcete sednout, u prvního českého prodejce teď máte možnost.